سرخط خبرها

دخل و خرج اکران آنلاین به نفع سینما

  • کد خبر: ۳۰۱۹۵
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳
دخل و خرج اکران آنلاین به نفع سینما
دو فیلم سینمایی «خروج» و «طلا» با فروشی چشمگیر به شبکه نمایش خانگی می‌روند
غلامرضا زوزنی/ شهرآرانیوز - ۳۰ روز است که از اکران آنلاین دو فیلم سینمایی «خروج» و «طلا» می‌گذرد و نمایش این دو فیلم در سایت‌های وی‌اودی به پایان رسیده است. اکران اینترنتی حداکثر سی روزه برای فیلم‌هایی که متقاضی نمایش آنلاین هستند یکی از ضوابطی است که باید پخش‌کننده‌های فیلم‌ها آن را رعایت کنند.
«خروج» و «طلا» که آغازگر مسیر سینمای آنلاین بودند، توانستند در این شکل از نمایش عمومی رکوردی را در فروش ثبت کنند. بر اساس آمار و ارقام تا کنون بیش از ۲۸۱ هزار و ۵۶۰ بلیت برای این دو فیلم سینمایی در پخش آنلاین فروخته شده است که با احتساب استفاده هر بلیت برای دو‌و‌نیم نفر می‌توان گفت بیش از ۷۰۰ هزار نفر در این مدت سی روزه با مراجعه به درگاه‌های اینترنتی به تماشای اولین‌فیلم‌های اکراین آنلاین نشسته‌اند. آماری که در خبرگزاری‌ها منتشر شده نشان می‌دهد این دو فیلم بیش از چهار میلیارد تومان فروخته‌اند که با توجه به قاچاق هر دواثر رقم چشمگیری است و نشان می‌دهد بسیاری از مخاطبان سینما به تماشای قانونی فیلم‌های آنلاین توجه دارند.
با این حال افزایش تعداد تماشاگران این دو فیلم و تمام فیلم‌هایی که در طرح اکران آنلاین حضور دارند پس از پایان دوره سی روزه نمایش ادامه خواهد داشت، چون پس از پایان اکران آنلاین، فیلم‌ها با طی روند‌های اجرایی به بخش شبکه نمایش خانگی نماوا و فیلیمو نیز اضافه خواهند شد. به این ترتیب پس از تماشاگرانی که با خرید بلیت آنلاین این فیلم‌ها را تماشا کردند، سایر کاربران سرویس‌های وی‌اودی نیز می‌توانند با گذشت چند روز دسترسی درون پلتفرمی به این دو محتوا را داشته باشند.
این نکته که صاحبان دو فیلم سینمایی «خروج» و «طلا» جسورانه آغازگر اکران آنلاین بودند اقدامی تاریخی شد و با توجه به تجربه خوشایندی که به دست آوردند امید می‌رود اکران آنلاین همچنان رونق داشته باشد. نباید فراموش کرد که این «خروج» و «طلا» بودند که پیوند سینما با مخاطب را در چهارماهی که در سینما‌ها بسته و چراغشان خاموش بود برقرار کردند. روی‌هم‌رفته اکران آنلاین جدای از طرف‌داران و مخالفانی که در جامعه مخاطب سینمایی ایران دارد، موافقان و مخالفانی هم در میان اهالی سینما دارد. تعدادی از سینماگران از اکران آنلاین فیلم استقبال می‌کنند که دلایل متعددی دارد. کوتاه شدن صف انتظار برای اکران عمومی در سینماها، پرداخت درصد کمتری برای حق پخش به پخش‌کننده‌ها و سینمادار‌ها که سود بیشتری را عاید سینماگران می‌کند از مهم‌ترین دلایل موافقان نمایش آنلاین است. اما مخالفان اکران آنلاین باور دارند فیلمی که برای نمایش روی پرده سینما ساخته می‌شود باید در سینما اکران شود و نمایش دادن آن روی تلویزیون و رایانه و حتی تلفن همراه معنایی ندارد. این دست از هنرمندان سینمایی سرسختانه مخالفت خود را ابراز می‌کنند تا شاید بتوانند حال و هوای سینما را حفظ کنند. اما نباید غافل بود که تماشای فیلم در سینما در شرایط کنونی (اعمال فاصله‌گذاری اجتماعی) مبهم است. اگر از ابتدای تیرماه سینما‌ها بازگشایی شوند سینمادار‌ها تنها اجازه دارند پنجاه درصد ظرفیت صندلی‌های سینما را بلیت‌فروشی کنند که این به زیان صاحبان فیلم‌هاست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->