پیش بینی قیمت طلا و دلار (سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۴) جایگزینی کارت سوخت با کارت بانکی از مرداد۱۴۰۴ آغاز می‌شود؟ قیمت امروز خودروهای داخلی و مونتاژی (۲۳ تیر ۱۴۰۴) | حاشیه سود ۵۰۰ میلیون تومانی در بازار خودرو یارانه نقدی تیرماه ۱۴۰۴ برای دهک‌های اول تا سوم چه زمانی واریز می‌شود؟ آخرین وضعیت مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی ویژه دهک‌های ۴ تا ۷ | خانوار‌ها همچنان در انتظارند (۲۳ تیرماه ۱۴۰۴) تعداد قطار‌های اربعین از مشهد به مرز‌های غربی افزایش می‌یابد بررسی قیمت امروز موبایل در مشهد (۲۳ تیر ۱۴۰۴) | آیفون ۱۶ چند؟ قیمت دینار عراق رشد کرد (۲۳ تیر ۱۴۰۴) + جدول لیست کامل نرخ بلیت اتوبوس در ایام اربعین ۱۴۰۴ منتشر شد + جدول قیمت‌ها قبض‌های برق اصلاح می‌شود افت تولید فولاد و خودرو و جهش تولید لوازم خانگی در سال ۱۴۰۳ هشدار‌های مهم در خصوص تراکنش‌های سامانه‌های پایا، ساتنا و پل بورس برای سومین روز متوالی مثبت شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۳ تیر ۱۴۰۴) هشدار به خریداران طلای آنلاین: طلا‌های تقلبی در کمین شما هستند معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: لزوم بازنگری در قیمت‌گذاری دستوری و تقویت نظارت اتحادیه‌ها در استان شرایط فروش فوق‌العاده ۶ محصول ایران خودرو ویژه منتخبین ششمین دوره ثبت‌نام اعلام شد (۲۳ تیر ۱۴۰۴) صعود طلای جهانی به اوج سه هفته‌ای در پی تهدید تعرفه‌ای ترامپ (۲۳ تیرماه ۱۴۰۴) کریدور‌های ترانزیتی ایران، فرصت‌سازی در خراسان رضوی وقت خرید ملک است | کاهش ۵۰ درصدی قیمت مسکن یک تصور غیرواقعی است! طلا و سکه در مشهد گران شد (۲۳ تیر ۱۴۰۴) جهش قیمت در بازار ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۳ تیر ۱۴۰۴) | دلار از مرز ۸۹ هزار تومان عبور کرد واردات موز به شرط صادرات سیب + جزئیات صادرات لبنیات ۳۰ درصد افزایش یافت بررسی قیمت جهانی نفت (۲۳ تیر ۱۴۰۴) تعدیل قیمت‌ها در بازار مسکن با کاهش تقاضا قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در تره‌بار مشهد (۲۳ تیر ۱۴۰۴) | خربزه از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فرار مالیاتی ۱۲۷ شخص حقیقی و حقوقی به مبلغ ۱۰۶ همت در خراسان رضوی کشف و شناسایی شد بررسی وضعیت بازار حبوبات در مشهد و خراسان رضوی | آش گرانی برای نخود و لوبیا وزیر جهاد کشاورزی: هدف‌گذاری برای خودکفایی در گوشت قرمز تا پایان دولت
سرخط خبرها

سرکوب قیمت خودرو‌های تولیدی واکاوی شد

  • کد خبر: ۳۰۳۰۶۰
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲
سرکوب قیمت خودرو‌های تولیدی واکاوی شد
از نظر علم اقتصاد، در شرایطی که تمامی عوامل تولید با تورم قیمتی مواجه هستند، تثبیت چند ده ماهه قیمت محصول نهایی غیرممکن است، مگر آنکه با ابزار‌های غیراقتصادی قیمت سرکوب شود که نتایج عمدتا زیان‌بار خود را همراه دارد یا تولید‌کننده از مسیر دیگری عقب افتادگی خود را جبران کند.

به گزارش شهرآرانیوز، قیمت فولاد، پلیمر و پلاستیک، مزد نیروی انسانی، هزینه انرژی، دلار و تورم عمومی مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه تمام شده تولید یک خودرو هستند در دو سال گذشته همگی روندی افزایشی داشته‌اند.

دلار هم که سهم مهمی در قطعات وارداتی دارد افزایش قیمت داشته است؛ همه این متغیر‌ها هزینه تمام‌شده تولید خود را بالا برده‌اند.

براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، تورم کل صنعت ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ درصد بوده و این شاخص در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۹ درصد است. به همین ترتیب مرکز آمار ایران تورم ساخت تجهیزات حمل و نقل را ۳۷.۴ درصد، ساخت وسایل نقلیه موتوری تریلر و نیم‌تریلر ۴۲ درصد و ساخت تجهیزات برقی ۴۲ درصد گزارش شده البته درخصوص خودرو‌های مونتاژی علاوه بر موارد فوق باید نوسانات عمدتا صعودی قیمت دلار را نیز اضافه کرد.

به بیانی دیگر در سال ۱۴۰۲ هیچ یک از متغیر‌های اساسی تولید خودرو ثابت نبوده و همگی سیر افزایشی داشته‌اند و این روند در نیمه اول سال ۱۴۰۳ نیز ادامه داشته است.

حال سوال اینجاست در این شرایط، خودروساز چگونه می‌تواند علاوه بر ثبات قیمتی، خطوط خودرو را توسعه دهد و بیشتر از وضعیت فعلی از نوآوری‌های جهانی عقب نماند؟ به همین ترتیب تورم حداقل ۳۰ درصدی را نیز باید لحاظ کرد که بر اداره خودروسازی‌ها و امور جاری مجموعه‌های صنعتی اثر می‌گذارد، اما در ساز و کار قیمت‌گذاری دستوری امکان تغییر نرخ پایانی خودرو وجود ندارد.

شکست سیاست سرکوب قیمت 

شورای رقابت هنگامی که آیین‌نامه قیمت‌گذاری خودرو را تدوین می‌کردند به اقتصاد تورمی ایران باور داشتند. به همین دلیل این شورا خود را مکلف می‌کند هر شش ماه یک‌بار در خصوص تغییر قیمت عوامل تولید ارزیابی مجدد داشته باشد و قیمت‌های جدید خودرو را اعلام کند، اما متاثر از فضای هیجانی رسانه‌ها این شورا جسارت تجدیدنظر در قیمت‌ها را نداشت که نتیجه این موضوع افزایش فشار بر تولیدکنندگان است؛ چرا که مدیران و سیاست‌گذاران برای فرار از فشار افکار عمومی حاضر به پذیرش این افزایش قیمت نیستند.

آبان ۱۴۰۳ خبرگزاری تسنیم در گزارشی اذعان کرد، روش شورای رقابت برای کنترل قیمت خودرو شکست خورده است. این رسانه در بخشی از گزارش خود آورده بود: «پس از گذشت ۱۵ سال از تاسیس شورای رقابت، شواهد نشان می‌دهد که این نهاد نتوانسته، آن‌گونه که قانونگذاران بنا داشته‌اند با رفتار‌های ضدرقابتی درون اقتصاد به مقابله برخیزد که دلیل اصلی این عدم توفیق، نقص‌های قانونی بوده است.»

پیامد قیمت‌گذاری دستوری

مادامی که ایران‌خودرو، سایپا و سایر خودروسازان در بخش خصوصی ملزم باشند محصولات خود را ثابت نگه دارند و علی‌رغم تورم چند ده درصدی این قیمت‌گذاری مورد تجدید نظر قرار نگیرد، خودروساز برای آنکه بیش از وضعیت فعلی متضرر نشود ناچار است از مواد و قطعات درجه پایین‌تری استفاده کند تا هزینه تولید کاهش پیدا کند. از سویی دیگر ممکن است خودروسازان برای جبران زیان خود از وام بانک‌ها و موسسات مالی استفاده کنند و منابع به سمت این صنعت سوق پیدا کند و وقتی خودروسازان توانایی قیمت‌گذاری محصول را نداشته باشند، بازپرداخت این وام‌ها نیز با چالش مواجه شود.

واقعیت این است که فروش محصول با قیمت ثابت، در شرایطی که تمامی عوامل موثر بر تولید آن تورم داشته‌اند، بیشتر شبیه جادوگری است تا یک فعالیت صنعتی-اقتصادی. در واقعیت، غیرممکن است در شرایط تورمی حاکم بر عوامل تولید، هم کیفیت ثابت بماند و هم قیمت تمام شده محصول تغییری نکند؛ بنابراین اگر بخواهیم صنعت خودروساز مطابق قواعد علمی فعالیت کند، تنها راه نجات، رهایی از دخالت دولت و قیمت‌گذاری دستوری است.

منبع: روزنامه اعتماد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->