سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آگاهی حق مردم است

  • کد خبر: ۳۰۴۲
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
آگاهی حق مردم است
علی شیرازی - شهردار منطقه ۸

17مرداد با نام روز خبرنگار در تقویم نام‌گذاری شده است، خوب است به این مناسبت نکاتی را یادآور شد. اولین وظیفه رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی است. آگاهی حق مردم است و نمی‌توان گفت بدون نعمت آگاهی فعالیت‌های عمرانی و خدماتی انجام دهیم و توقع داشته باشیم مردم مطلع شوند. رسانه در واقع پل ارتباطی بین مردم و مسئولان است. نشر اطلاعات و شفافیت آن نوعی عدالت است که این عدالت را نسبت به مردم اجرا می‌کنیم. قسم سوم اهمیت رسانه و خبرنگار موضوع نظارت مردمی است، رسانه می‌تواند به عنوان چشم مردم و نماینده آن‌ها بر فعالیت‌های مدیران نظارت داشته باشد. باید اجازه دهیم مردم ناظر بر عملکرد مدیران باشند و بهترین نمایندگان مردم در این حوزه رسانه است. آن‌ها کار تخصصی انجام می‌دهند و فعالیت‌هایی را که انجام می‌شود پایش‌ می‌کنند. این پایش باید استمرار داشته باشد و این استمرار نظارت است که تأثیر می‌گذارد.
برخی به هر دلیلی از رسانه دوری می‌کنند که برایشان دردسر نشود، اما بهترین الگو در تمام دنیا از طریق افشاگری‌هایی انجام می‌شود که ازسوی خبرنگاران اتفاق می‌افتد. ممکن است در کوتاه‌مدت تنش و چالش به حساب بیاید، اما مطمئن هستم در درازمدت نعمت بزرگی است چون منجر می‌شود همه دستگاه‌ها متوجه این موضوع باشند که ازسوی مردم دیده می‌شوند.
همان‌قدر که فعالیت‌های عمرانی و خدماتی برای سرویس‌دادن به مردم مهم هستند به همان میزان هم موضوع اطلاع‌رسانی به مردم اهمیت دارد، زیرا اطلاع‌رسانی موجب شفاف‌سازی می‌شود و به ابهامات پاسخ می‌دهد و مردم اطمینان پیدا می‌کنند کارگزاران و خادمانشان مشغول به کار هستند. وقتی مردم اطمینان حاصل کنند شهرداری برای توسعه شهری و رفع مشکلات موجود برنامه‌ای در دست اقدام دارد باعث افزایش امید می‌شود و با گذشت زمان نوعی احساس تعلق ایجاد می‌شود.
البته در هر شغلی آفت‌هایی وجود دارد که خبرنگاران از آن مستثنا نیستند برخی از آن‌ها گاهی اخبار را خوب جلوه می‌دهند یا بالعکس. این اتفاق گاهی به‌دلیل لغزش فردی است یا منفعت گروهی یا تصمیم جمع خاص نسبت به فعالیتی که می‌خواهند آن را تخریب کنند. فراموش نکنیم نقد منجر به بهبود می‌شود و تخریب منجر به از بین رفتن و حیف و میل سرمایه‌ها.خبرنگاران هم مانند دیگر افراد ازسوی جامعه قضاوت می‌شوند و به این جمع‌بندی می‌رسند که اگر دروغ بگویند دروغشان آشکار خواهد شد، اگر تعریف بی‌مورد بکنند، آن هم آشکار می‌شود، درنهایت برای جلب نظر مردم مجبور می‌شوند واقعیت را بگویند. بیان واقعیت خوب است به هر میزان تلخی که در لحظه اول گفتار داشته باشد. جامعه در حال پیشرفت است و در این مسیر چالش‌هایی وجود دارد که موجب ارتقا می‌شود. در گذشته دور ابزارهای اطلاع‌رسانی محدود و کم بود اما اکنون تکنولوژی پیشرفت کرده و به درون خانه و گوشی‌ها نفوذ کرده است. کسی نمی‌تواند فکر کند اگر اطلاعات غلط بدهد، دیگران متوجه نمی‌شوند.
و اما خبرهای محلی، وقتی جایی راجع‌به اخبار ملی کار می‌شود به همان میزان لازم است که اخبار محلی هم باشد. نمی‌توان همه نگاه‌ها را به اخبار خارجی، ملی یا استانی معطوف کرد. این سلسله مراتب تا سطح خانواده باید بیاید، صحیح‌ترین نظام اطلاع‌رسانی، نظامی است که بتواند از کوچک‌ترین نظام خانواده اطلاع‌رسانی را شروع کند و تا بزرگ‌ترین ساختار بین‌المللی پیش برود.
محله، اجتماعی از چند خانواده است که دارای چالش‌های مشترک و منافع مشترک است قطعا شهرآرامحله آمده است تا این خلأ را پوشش دهد. نمی‌توان گفت اخبار بین‌المللی نیاز است یا محلی، همه این‌ها در جایگاه و زمان خودش لازم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->