نیسان جوک؛ شروع خودروهای خودران

  • کد خبر: ۳۰۶۹۷
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
نیسان جوک؛ شروع خودروهای خودران
طراحی خلاقانه و ساختارشکنانه نیسان جوک باعث شد که بعد از آن خودروهای زیادی از کمپانی‌های مختلف با همین رویکرد طراحی و تولید شوند. البته هیچ‌کدام نتوانستند موفقیت نیسان جوک را تجربه کنند. 

اولین نسخه نیسان جوک در سال ۲۰۱۰ میلادی معرفی شد و ازهمان ابتدا نیسان نشان داد که با تولید خودرویی متفاوت، به دنبال معرفی یک سگمنت جدید در دنیای خودرو است. استقبال از نیسان جوک و به دنبال آن سیل مقاله‌ها، انتقادات و بحث و جدل‌ها در مورد این خودروی به معنای واقعی خاص، نام نیسان جوک را تا مدت‌ها در صدر اخبار خودروی جهان قرار داده بود. طراحی خلاقانه و ساختارشکنانه نیسان جوک باعث شد که بعد از آن خودروهای زیادی از کمپانی‌های مختلف با همین رویکرد طراحی و تولید شوند. البته هیچ‌کدام نتوانستند موفقیت نیسان جوک را تجربه کنند. 

 

برتری‌های نیسان جوک ۲۰۲۰ به قبلی‌ها

کمپانی نیسان با اطمینان از استقبال مشتریان خود، نسخه ۲۰۲۰ جوک را به بازار عرضه کرده است. بعد از استقبال مردم کشورمان از انواع تیپ‌های نیسان جوک، علاقه‌مندان به این خودرو در انتظار ورود نمونه ۲۰۲۰ آن به کشور هستند. با مشاهده صدها آگهی نیسان جوک در دیوار می‌توان میزان استقبال از این خودرو را برآورد کرد.

 

نیسان در مدل جوک ۲۰۲۰، با بزرگتر کردن ابعاد خودرو و بالطبع بزرگتر شدن کابین آن، راحتی بیشتری برای سرنشینان به‌خصوص در قسمت عقب فراهم کرده است. نیسان جوک قدیمی ظاهری داشت که نمی‌توان گفت زیباست یا زشت. در واقع ظاهر خودرو تا حدود زیادی به سلیقه کاربران بستگی داشت. اما جوک ۲۰۲۰ را می‌توان خودرویی جذاب و متفاوت نامید. خطوط و ظاهر خودرو پخته‌تر و زیباتر شده‌اند. نکته برجسته طراحی ظاهری جوک ۲۰۲۰ تریم ۲ رنگ بدنه آن است.

 

سقف جوک جدید با رنگ مشکی از قسمت‌های دیگر بدنه مجزا شده و ظاهر اسپرت‌تری به جوک بخشیده است. کابین هم به مراتب زیباتر از نسخه قدیمی است. کنسول وسط کماکان شباهتش را با موتورسیکلت‌های رالی حفظ کرده است.

 

مانیتور ۸ اینچی لمسی در وسط داشبورد جلوه زیبایی به آن داده است. منبع تغذیه نیسان جوک جدید یک موتور ۳ سیلندری با حجم یک لیتر است که توان تولید قدرت ۱۱۷ اسب بخار را دارد. این بار نه از موتوری ۴ سیلندر خبری است و نه از تیپ‌هایی با قدرت موتور بالاتر.

 

اما نکته جالب نیسان جوک ۲۰۲۰ قابلیت پروپایلت ProPilot است. این قابلیت فعلا مخصوص خودروهای شرکت نیسان بوده و این شرکت درصدد امتحان کردن این تکنیک برای تولید خودروهای خودران است.

 

سیستم پروپایلت چیست؟

پروپایلت یک سیستم رانندگی خودران است. نیسان قبلا این سیستم را روی نیسان قشقایی ۲۰۱۸، ایکس تریل و نیسان لیف هم قرار داده است. در تمامی خودروهایی که این قابلیت قرار داده شده‌اند بروشوری وجود دارد که در آن تأکید شده مسئولیت کنترل خودرو فقط با راننده است. فناوری خودران که این روزها کمپانی‌های بزرگ خودروسازی در تلاش برای رسیدن به آن با هم رقابت می‌کنند، سیستمی بدون راننده است. پروپایلوت قدم اول نیسان برای تولید این خودروهاست. 

 

در حال حاضر این سیستم به عنوان کمک‌راننده معرفی شده است. با استفاده از آن وضعیت اطراف خودرو، موقعیت خودروهای دیگر، شرایط جاده و تغییر مسیر در خطوط جاده بررسی می‌شود. در واقع با وجود این سیستم، ایمنی خودرو و سرنشینان تأمین می‌شود. 

 

از آنجایی که این سیستم هنوز تکمیل نشده است، در حال حاضر دارای ضعف‌هایی است که به مرور و با امتحان کردن آن در شرایط مختلف برطرف می‌شود. مثلا اگر در بزرگراه‌ها خط‌‌کشی استاندارد نباشد، این سیستم از کار می‌افتد. یا اگر شرایط آب و هوایی مناسب نباشد یا جاده پیچ‌وخم زیادی داشته باشد که راننده برای کنترل خودرو نیاز به گرفتن فرمان داشته باشد، عملا پروپایلت قابل استفاده نیست. 

 

اما در بزرگراه‌های استاندارد پروپایلوت در کنار کروز کنترل می‌تواند خیال راننده را راحت کند. با فعال شدن پروپایلوت خودرو در جای درست بین خطوط قرار می‌گیرد و کروز کنترل هم فاصله خودرو را با دیگر خودروهای اطراف حفظ می‌کند. از طرفی اگر راننده فرمان را رها کند، سیستم اخطار پروپایلوت فعال می‌شود و به‌صورت ممتد بوق می‌زند. در صورت توجه نکردن راننده خودرو به صورت خودکار ترمز می‌کند و بعد از روشن شدن فلاشرها در مسیرش متوقف می‌شود. در واقع می‌توان پروپایلوت را سیستمی ایمنی برای خودرو دانست که مکمل کروز کنترل است. هدف اصلی سیستم‌های خودران کم کردن تصادفات و آسیب‌هاست. اما این سیستم هنوز در خودروهای دنیا دیده نمی‌شود. نیسان اما بعد از جوک باز هم به دنبال قرار دادن این سیستم در تولیدات آینده خود است. اگر می‌خواهید درباره جوک جدید بیشتر بدانید می‌توانید به این منبع مراجعه کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->