به گزارش شهرآرانیوز؛ در نشست علنی امروز (سهشنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی، بررسی تقاضای یکفوریت در مورد طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نمایندگان با ۱۶۷ رای موافق، ۶۹ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از ۲۴۶ نماینده حاضر با یکفوریت این طرح تفکیک موافقت کردند.
محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران، در تشریح فوریت این طرح اظهار کرد: در گذشته هم این موضوع را مطرح کردیم و همه کارشناسان بر این اتفاق نظر دارند که تفکیک وزارت راه و شهرسازی به نفع کشور است.
وی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه رشد هشت درصدی مصوب شده که از این هشت درصد تنها دو درصد به حوزه مسکن و حمل و نقل بر میگردد و با ارزیابی وزارت راه شهرسازی که با وزیر فعلی هم ارتباطی ندارد، بنابراین مشخص میشود که در حوزه مسکن در وضعیت خوبی نیستیم.
رضایی کوچی افزود: این موضوع هیچ ارتباطی با وزیر فعلی راه و شهرسازی ندارد. ما آن را در زمان وزرای سابق همچون آقای بذرپاش دنبال میکردیم و در این باره از نظرات صاحبنظران استفاده شده که همگی معتقدند تفکیک وزارت راه و شهرسازی به نفع کشور است. این وزارتخانه حداقل ۲۳ معاون و رئیس سازمان داشته که نشاندهنده طویل بودن آن است.
رئیس کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: حوزه مسکن و شهرسازی حوزه وسیعی است. ما در قانون جهش تولید مسکن دولت را مکلف به ساخت یک میلیون مسکن سالانه کردیم، بیش از دو میلیون نفر هم در بافتهای فرسوده و آسیبپذیر زندگی میکنند. کیفیت مصالح ساختمانی و نظام مهندسی کشور را هم همه میبینند.
وی با اشاره به وضعیت حمل و نقل هوایی و ریلی کشور تصریح کرد: قرار بود طبق قانون برنامه ششم توسعه و همچنین برنامه هفتم توسعه ۳۰ درصد بار از شبکه ریلی جابهجا شود که این رقم به کمتر از ۱۰ درصد بوده؛ یعنی در حوزه حمل و نقل ریلی کار قابل قبولی انجام نشده است.
رضایی کوچی با اشاره به فوتیها به دلیل حوادث جادهای خاطرنشان کرد: قرار بود حوزه مسکن کمکی به حوزه حمل و نقل و حوزه حمل و نقل کمکی به مسکن کند تا همافزایی صورت گیرد که این اتفاق رخ نداد. نگاه ما در کمیسیون عمران این است که باید تفکیک صورت گیرد.
مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی امروز به عنوان مخالف یکفوریت طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در گذشته وزارت مسکن و شهرسازی وجود داشت که برای کوچک شدن دولت در وزارت راه و شهرسازی ادغام و به یک وزارتخانه راه و شهرسازی تبدیل شد، اکنون ما میخواهیم دوباره به قبل بازگردیم.
وی اضافه کرد: ما با این کار مجددا وظایف قبلی را منتقل میکنیم، وظیفه وزارت مسکن سیاستگذاری در بخش مسکن است و قرار نیست وزارت مسکن برای مردم مستقیما خانه بسازد، بلکه قرار است در این حوزه سیاستگذاری داشته باشد.
لاهوتی گفت: با تفکیک وزارت راه و شهرسازی، دولت بزرگتر میشود باید هزینههای جاری دولت را کم کرد، نه اینکه دولت را بزرگتر کرد. علاوه بر آن این کار خلاف اصل ۷۵ بوده و بار مالی به دولت تحمیل میکند.
همچنین هادی قوامی، نماینده اسفراین در مجلس در موافقت با این طرح عنوان کرد: این تفکیک از ابتدا اشتباه بود، چون مسکن موتور محرکه و محور توسعه است، اما به فراموشی سپرده شده، زیرا وزیر نمیتواند بار سنگین این دو بخش را بر دوش بکشد و مجلس هم نمیتواند به صورت کافی نظارت نداشته باشد، در نتیجه طرحها دیر به بهرهبرداری میرسد. با تفکیک این وزارتخانه میتوانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم و از نمایندگان میخواهم به این فوریت رای مثبت دهند.
منبع: ایرنا