کدام شهر و استان‌های کشور در روز شنبه یک شهریورماه ۱۴۰۴ تعطیل است؟ دادستان کل کشور مطرح کرد: خراسان رضوی پیشگام در امنیت قضائی | مفاسد اقتصادی بی‌وقفه رصد می‌شود ایران و بلاروس ۱۲ سند همکاری و ۱ بیانیه مشترک امضا کردند ویتکاف از درخواست ترامپ برای توقف فوری جنگ در غزه خبرداد وزیر کشور: اقدامات اجرایی برای پذیرایی از زائران دهه پایانی ماه صفر در سطح ملی صورت می‌گیرد وال استریت ژورنال آینده سیاسی ایلان ماسک را رازآلود دانست واکنش سخنگوی دولت به بیانیه اخیر جبهه اصلاحات ایران دیدار فرستاده آمریکا با رهبر دروزی‌های اسرائیل در فرانسه یونیسف: هرماه ۴۰ کودک در غزه جان خود را از دست می‌دهند دادستان جدید عمومی‌وانقلاب مرکز خراسان رضوی: برخورد با اراذل و اوباش و رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در اولویت است وزیر نفت: بنزین سوپر توسط بخش خصوصی وارد می‌شود کابینه عربستان در واکنش به توهم «اسرائیل بزرگ»: تشکیل فلسطین مستقل یک حق مشروع است علت اختلال GPS از سوی وزیر ارتباطات عنوان شد سخنگوی قوه قضاییه: آشفتگی اخیر در بازار خودرو متوجه وزارت صمت است | در حوزه رمزارز با خلا قانونی گسترده‌ای روبه‌رو هستیم جلسه هیئت دولت به ریاست عارف برگزار شد | تا پایان سال ۵ هزار مگاوات انرژی خورشیدی به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص): نیروهای مسلح در آمادگی کامل به سر می‌برند بقایی: سفر رئیس جمهور در راستای سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری با همسایگان است دستیار ویژه رئیس جمهور: نیاز امروز کشور صیانت از همبستگی ملی است وزیر دفاع: ایران در پاسخ به ماجراجویی احتمالی دشمن موشک های جدید به‌کار می‌گیرد رئیس دیوان عالی کشور: پیشرفت‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب داشته‌ایم بر کسی پوشیده نیست دادستان کل کشور: یکی از دلایل حمله رژیم صهیونیستی به ایران اقتدار و پیشرفت ایران بود | حمایت غربی‌ها به رژیم صهیونیستی انگیزه داد عراق، میدان جنگ جدید مقاومت با آمریکا | روایت شهرآرانیوز از ناگفته‌های طرح خروج سربازان آمریکایی از عراق اسرائیل در حال برنامه‌ریزی عملیات اشغال غزه حملات شدید اسرائیل به مناطق مسکونی در شمال غزه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) واکنش فرانسه به اتهام‌زنی نتانیاهو علیه ماکرون: شرم آور است FATF کل جبهه مقاومت را تروریستی می‌داند پزشکیان وارد بلاروس شد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین

  • کد خبر: ۳۱۰۵۳۳
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.

این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.

قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار‌ها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطار‌های تمام فلزی سنتی می‌کند.

این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.

طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطار‌های سنتی هم‌اندازه است.

این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.

قطار‌های فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر

الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.

قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیاز‌های حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.

با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.

قطار‌های فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطار‌های فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.

توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های متروی چین فراتر است.

این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.

این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطار‌های راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.

این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->