اعضای هیئت اعزامی جمهوری اسلامی به لبنان با رئیس جمهور این کشور دیدار کردند زنگنه: امسال یک ریال تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت نشده است رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۳ ارتش؛ پشتیبانی نیرو‌های زمینی و هوایی از عملیات نیروی دریایی ارتش نایب رئیس مجلس: می‌توانند تحریم و تهدید کنند، اما نمی‌توانند حقیقت مقاومت را از بین ببرند | محور مقاومت به یک قدرت بین‌المللی تبدیل شده است + فیلم بیروت در انتظار تشییع تاریخی شهیدان مقاومت | گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکرهای شهیدان سیدحسن نصرالله و سیدهاشم صفی‌الدین امروز در بیروت (۵ اسفند ۱۴۰۳) + فیلم و تصاویر حال پاپ فرانسیس وخیم است (۴ اسفند ۱۴۰۳) مشاور وزیر کشور: طرح سرشماری اتباع تا پایان سال اعتبار دارد| مهلت تمدید روادید گذرنامه‌های خانواری تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ نتانیاهو ادعا کرد: ۶۳ اسیر دیگر در نزد حماس داریم (۴ اسفند ۱۴۰۳) اجتماع باشکوه مردم مشهد هم‌زمان با آیین تشییع پیکرهای شهدای مقاومت، فردا (۵ اسفند ۱۴۰۳) + جزئیات کامل واکنش سردار رادان به تهدیدات اخیر دشمن| درس عبرتی خواهد گرفت که هرگز فراموش نخواهد کرد با گواهینامه ایران می‌توانید در عراق رانندگی کنید دریادار ایرانی: ۵ ناوگروه عملیاتی و آموزشی به دریا‌ها اعزام شدند (۴ اسفند ۱۴۰۳) درخشش شهرآرا در کسب رتبه‌های برتر هفتمین جشنواره تولید ملی و رسانه (۴ اسفند ۱۴۰۳) قالیباف: جبهه مقاومت نشان داد که همه تلاش‌های آمریکایی_صهیونیستی بر باد رفته است جلسه سران قوا به میزبانی پزشکیان برگزار شد (۴ اسفند ۱۴۰۳) حماس به ادعا‌های دروغین رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد شهروند ایرانی از هلند آزاد می‌شود (۴ اسفند ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو برای ازسرگیری جنگ در غزه حمایت کرد شایعه استعفای پاپ تکذیب شد وزیر خارجه هلند با عراقچی درباره توافق هسته‌ای جدید رایزنی کرد عراقچی در مراسم وداع با پیکر سیدحسن نصرالله در بیروت حضور می‌یابد آیت‌الله علم‌الهدی: نخبگان برای فعالیت‌های خود نباید منتظر هماهنگی دیگران باشند ویدئو | عراقچی در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز: در موضوع کمبود آب نباید چشم امیدمان به حقابه آن سوی مرز باشد ویدئو | عراقچی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز: مشهد می‌تواند مرکزیت اجلاس اکو باشد | اجلاس وزرای راه اکو در مشهد برگزار خواهد شد ویدئو | عراقچی در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز: هیچ‌گاه تحت فشار و تهدید و تحریم مذاکره نخواهیم کرد نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت دارو، نتیجه مشکلات ساختاری وزارت بهداشت است | لزوم تعیین تکلیف مابه‌التفاوت نرخ ارز دستگیری یک نوجوان در پایتخت آلمان به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به سفارت رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین

  • کد خبر: ۳۱۰۵۳۳
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.

این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.

قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار‌ها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطار‌های تمام فلزی سنتی می‌کند.

این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.

طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطار‌های سنتی هم‌اندازه است.

این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.

قطار‌های فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر

الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.

قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیاز‌های حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.

با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.

قطار‌های فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطار‌های فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.

توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های متروی چین فراتر است.

این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.

این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطار‌های راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.

این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->