عراقچی به تاجیکستان سفر می‌کند (۷ مرداد ۱۴۰۴) عبدالرضا داوری به ۶ ماه حبس و شلاق محکوم شد؟ توضیحات سخنگوی دولت درباره تعطیلی یک هفته‌ای (۷ مرداد ۱۴۰۴) برقراری نخستین پرواز مستقیم مسافربری کره شمالی به روسیه (۷ مرداد ۱۴۰۴) رژیم صهیونیستی برای توافق با حماس ضرب‌الاجل تعیین می‌کند نیرو‌های قسد با ارتش سوریه ادغام می‌شود اعتراف ترامپ به قحطی گسترده در غزه وزیر امور خارجه: برای مذاکرات هنوز چیز خاصی تنظیم نشده است تأکید رادان بر آمادگی نیروی انتظامی برای برقراری نظم و امنیت آخرین وضعیت شکایت قوه قضائیه از نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی حضور رئیس جمهور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رئیس مجلس شورای اسلامی: محاکمه جنایتکاران جنگی رژیم صهیونیستی مطالبه‌ عمومی است شمار شهدای جنگ در غزه از مرز ۶۰ هزار نفر فراتر رفت سخنگوی کرملین: ایران، چین و کره شمالی متحدان ما هستند دادستانی تهران علیه طراح کاریکاتور توهین‌آمیز اعلام جرم کرد نمایش پوستر «نازیسم قرن ۲۱ را متوقف کنید» در نشست ابتکاری ایران در ژنو روزنامه سعودی: اسرائیل به دنبال تسلیم کردن کشور‌های منطقه است آیت الله علم الهدی: هیچ قلبی، پاک‌تر و آماده‌تر از قلب یک نوجوان برای درک حقیقت نیست | اربعین؛ مدرسه تربیت نسل آینده در مسیر سیدالشهدا (ع) رهبر معظم انقلاب: جمهوری اسلامی استحکام بی‌نظیر پایه‌های نظام و کشور خود را به دنیا نشان داد + فیلم کامل بیانات عقب نشینی تلویحی پزشکیان از لایحه فضای مجازی بدهکاری ۶ هزار میلیارد تومانی بیمارستان‌های دولتی به یک شرکت سرمایه‌گذاری دارو حضور عضو فراکسیون زنان مجلس در همایش بین‌المللی «روز اسلامی مقابله با خشونت علیه زنان» در بغداد رادان: پایش مرز‌ها در اربعین با پهپاد و دیگر وسایل هوشمند انجام می‌شود زیان ۹۳ میلیارد دلاری تغییرات اقلیمی برای آمریکا در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ عارف: در حال گذار از صنعت وابسته به ملی هستیم غرب تشنه داده‌های اطلاعاتی درباره میزان خسارت‌های وارده به سایت‌های هسته‌ای است
سرخط خبرها

بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین

  • کد خبر: ۳۱۰۵۳۳
  • ۲۴ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
بهره‌برداری از اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین
نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن‌دی‌اکسید را به میزان ۱۳۰ تن کاهش دهد و حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.

به گزارش شهرآرانیوز، اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO ۱.۰ Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.

این قطار که در خط ۱ مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.

قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطار‌ها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطار‌های تمام فلزی سنتی می‌کند.

این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول ۳۷.۲ مایل با ۴۱ ایستگاه به کار گرفته شده است.

طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود ۱۱ درصد سبک‌تر از قطار‌های سنتی هم‌اندازه است.

این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با ۷ درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود ۱۳۰ تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت ۱۰۰ هکتار درخت است.

قطار‌های فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر

الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.

قطار CETROVO ۱.۰ نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیاز‌های حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.

با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود ۲۵ درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.

قطار‌های فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطار‌های فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.

توسعه CETROVO ۱.۰ در سال ۲۰۲۱ آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر ۲۰۲۴ مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال ۲۰۲۴ توانست به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی ۸۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌های متروی چین فراتر است.

این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از ۵۰ ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال ۲۰۲۴ نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.

این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطار‌های راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.

این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->