پوستر بیست‌ونهمین هفته فیلم و عکس مشهد منتشر شد برنامه صداوسیما برای دلجویی از هموطنان اهل سنت بهرام افشاری و سروش طاهری در تور آمریکای شمالی با «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت؟» فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) + زمان پخش مدیر پخش شبکه یک صداوسیما عزل شد| اعلام جرم علیه ۸ نفر چهره ماندگار | درباره جلال‌الدین معیریان، بنیان‌گذار چهره‌پردازی کلاسیک ایران سایه مات خندوانه | نگاهی به برنامه ۱۰۰۱ و انتظارات برآورده نشده آن گفت‌وگو با استادان دانشگاه‌های مشهد به‌مناسبت روز ملی معماری پرورده آفتاب ایران | مختصری در احوال و آثار شیخ بهایی روایتی سینمایی از یک قهرمان | گفتگو با عوامل فیلم سینمایی صیاد انتشار فراخوان جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان تفلیس آغاز اکران انیمیشن رویاشهر در سینما آیا نویسندگان پرفروش آینده دنیا باید ستاره فضای مجازی باشند؟ جایزه یک عمر دستاورد موسسه فیلم آمریکا برای فرانسیس فورد کوپولا فیلم کوتاه داستانی «جای خالی» در جشنواره ایتالیایی برنامه‌های رادیو به مناسبت سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) + زمان پخش اکران سیار انیمیشن «رؤیاشهر» در شهر‌های فاقد سینما درگذشت پاپ تماشاگران «مجمع کاردینال‌ها» را چند برابر کرد
سرخط خبرها

عنصر غمگین ماه؛ روایتی از لطافت و عمق شهره شجیعی

  • کد خبر: ۳۱۰۹۰۸
  • ۲۶ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
عنصر غمگین ماه؛ روایتی از لطافت و عمق شهره شجیعی
شهره شجیعی - شاعر

مجموعه شعر «عنصر غمگین ماه» کتاب تازه بیتا علی‌اکبری، از آن دسته آثاری است که نمی‌توان از خواندنش به سادگی عبور کرد. این کتاب با زبان ساده و صمیمی خود، مفاهیمی عمیق و سنگین را به مخاطب منتقل می‌کند؛ مفاهیمی که در هر واژه و تصویرش، تازه و بکر به نظر می‌رسند.

در شعر شماره ۱۲، این کتاب علی‌اکبری خاطرات را به صحنه جرم تشبیه می‌کند و با تصاویری هولناک و در عین حال شاعرانه، حس اندوه و فقدان را به تصویر می‌کشد: «همه چیز را از یاد خواهی برد/ جز نام کسانی که دوستشان داشتی...»این تصویر که با ریختن مهره‌های ستون فقرات روی تخت و ساختن گردن‌آویزی از آنها به اوج می‌رسد، نشان از توانایی شاعر در خلق تصاویری دارد که عاطفه و عمق معنایی را هم‌زمان به مخاطب منتقل می‌کنند.

در شعر شماره ۱۱، صفحه ۲۲، کلمه «بهمن» با بار سنگین معنایی خود آغازگر تصویری است که لطافت و شکنندگی روح را نشان می‌دهد:«با هر کلمه/ بهمنی من را در خودش فرو برد/ نازک شدم/ آن‌قدر که حتی/ صدای موتور یخچال دلم را لرزاند...»در این شعر، شاعر با زبانی ساده و تصویری شفاف، از حساسیتی می‌گوید که هر صدای کوچک یا برخوردی او را تکان می‌دهد. اشعار این مجموعه اغلب روایی‌اند و از زاویه دید اول شخص مفرد روایت می‌شوند.

در شعر شماره ۹، صفحه ۱۹، شاعری را می‌بینیم که در میان خاطرات و واژگان گم شده است: «سیزده هزار شنبه/ واژگون شده در خاطراتم...» این‌جا حس انزوا و گذر زمان در بستری شاعرانه جان می‌گیرد.علی‌اکبری در برخی از اشعارش با زبانی تلویحی، روایت‌های عاطفی را به تصویر می‌کشد. در شعر شماره ۸، صفحه ۱۷، او مادری را به نمایش می‌گذارد که زندگی‌های بسیاری را در خود جا داده است: «استخوان‌بندی مادرم/ در زیباییش تاثیر داشت/ با او زن‌های بسیاری زیسته‌اند...»آنچه این اثر را برجسته می‌کند، توانایی شاعر در رعایت ساختار شعری و ایجاد ارتباطی هماهنگ میان اجزای شعر است.

 کلمات در این مجموعه تنها ابزار روایت نیستند؛ بلکه درون‌مایه شعر را می‌سازند و به اجرا درمی‌آورند.«عنصر غمگین ماه» را می‌توان به‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق شعر سپید معرفی کرد.

بیتا علی‌اکبری با شناخت دقیق از بار عاطفی و معنایی کلمات، اثری خلق کرده که در اوج لطافت، قدرت تأثیرگذاری بالایی دارد.کتاب «عنصر غمگین ماه» را نشر واج در ۷۲ صفحه و با قیمت ۱۱۰ هزارتومان روانه بازار کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->