دومین حمله گرگ‌های گرسنه به یک روستا در خوی چهار نفر را راهی بیمارستان کرد (۳ اسفند ۱۴۰۳) تکمیل مرکز فناوری‌های پیشرفته دانشگاه فردوسی مشهد با حمایت اتاق بازرگانی خراسان رضوی فک پلمب اتاق‌ عمل بیمارستان پرحاشیه آپادانا سقوط چندین بهمن سنگین در گردنه ژالانه کردستان | ۵۰ خودرو گرفتار شدند دمای برخی مناطق کشور به منفی ۱۰ درجه رسید | سردترین منطقه کشور کجاست؟ (۳ اسفند ۱۴۰۳) مدارس و ادارات کدام استان‌ها فردا (شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۳) تعطیل است؟ وضعیت هوای ۳ استان شمالی قرمز شد | آماده‌باش هلال‌احمر و توصیه به پرهیز از سفر ۲۶ قاچاقچی سوخت و مواد مخدر در تایباد دستگیر شدند موعد اعلام نتایج آزمون‌های تحصیلات تکمیلی، خرداد ۱۴۰۳ است ورود گرگ به یک منزل مسکونی در شهرستان خوی، ۳ نفر را راهی بیمارستان کرد واژگونی اتوبوس در جاده پارس‌آباد - مشگین‌شهر با ۱۹ مصدوم (۳ اسفند ۱۴۰۳) واتیکان: وضعیت جسمانی پاپ رو به بهبودی است وزیر علوم: روند جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها طولانی و آزار دهنده است| پذیرش دانشجوی ارشد و دکترا باید به شدت کم شود تصادف مرگبار در محور تربت‌حیدریه ۵ فوتی و ۳ مصدوم برجای گذاشت (۳ اسفند ۱۴۰۳) جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور وزیر کشور در پی هشدار هواشناسی| نیرو‌های امدادی و عملیاتی در آماده‌باش+ فیلم (۳ اسفند ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (جمعه، ۳ اسفند ۱۴۰۳) | رگبار باران در برخی نقاط استان هشدار پلیس به رانندگان؛ بارش برف و باران در ۱۸ محور مواصلاتی (۳ اسفند ۱۴۰۳) دمای هوا در برخی استان‌ها تا ۱۰ درجه کاهش می‌یابد (۳ اسفند ۱۴۰۳) تقدیر استاندار از «امیرعلی بیجمیرانی» نیروی حفاظت فیزیکی بیمارستان۲۲بهمن نیشابور+ویدئو واژگونی اتوبوس در محور اسلام‌آباد غرب به کرمانشاه ۴۰ مصدوم بر جای گذاشت (۲ اسفند ۱۴۰۳) تحویل ۸۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد خراسان رضوی تا پایان سال (۲ اسفند ۱۴۰۳) وزیر علوم خبر داد: راه‌اندازی گشت‌های انتظامی در اطراف دانشگاه‌ها | نقاط ناایمن دانشگاه‌ها با مدیریت هوشمند ایمن‌سازی شود + فیلم وام‌های ضروری و ازدواج فرزندان به بازنشستگان پرداخت شد تامین پایدار آب شرب ۷۳۰۰ روستای کشور رد شایعه ورود طوفان برف به کشور در اوایل اسفند ۱۴۰۳ | اصطلاح «طوفان برف» غیر علمی است صدور هشدار سطح نارنجی در خراسان رضوی در پی پیش‌بینی بارش برف و باران (۲ اسفند ۱۴۰۳) وزیر علوم: تلفن همراه و لپ‌تاپ همه دانشجویان بیمه می‌شود | توضیحات جدید وزیر علوم درباره پرونده قتل دانشجوی دانشگاه تهران + فیلم رئیس کانون وکلای خراسان: مهم‌ترین انگیزه برای حفظ استقلال کانون وکلا، دفاع بدون لکنت از موکلین است رئیس اتحادیه اسکودا: نهاد وکالت و رسانه هم‌سو با یکدیگر حرکت می‌کنند
سرخط خبرها

گردن نگرفتن؛ عادتی مرسوم

  • کد خبر: ۳۱۱۸۷۷
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
گردن نگرفتن؛ عادتی مرسوم
«دستورالعمل است»، «بخش‌نامه از وزارتخانه رسیده»، «مأمورم و معذور». اینها برخی جملاتی است که بار‌ها شنیده یا گفته‌ایم.

«دستورالعمل است»، «بخش‌نامه از وزارتخانه رسیده»، «مأمورم و معذور». اینها برخی جملاتی است که بار‌ها شنیده یا گفته‌ایم. کافی است گذرمان به یکی از ادارات دولتی بیفتد؛ اضطراب و نگرانی از سرانجام کار در کنار چهره خون‌سرد کارمندی که به ما پاسخ می‌دهد، ترکیبی است که هر مراجعه‌کننده‌ای را بی‌اختیار به فکر فرومی‌برد.

اگر کمی دقیق‌تر شویم، این عادت همه‌چیز را به گردن بخش‌نامه و آیین‌نامه انداختن، مختص ادارات نیست. در زندگی شخصی و اجتماعی‌مان هم بار‌ها این رفتار را دیده یا حتی انجام داده‌ایم. چندبار پیش آمده است که در نقش همکار، همسایه، دانشجو یا حتی دوست، مسئولیتی را به‌درستی انجام نداده یا آن را پشت گوش انداخته‌ایم؟

در چنین موقعیت‌هایی، به‌جای پذیرش مسئولیت، ترجیح داده‌ایم حق به جانب بگیریم و پاسخ طرف مقابل را تهاجمی بدهیم. گاهی این روند آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که در پایان بحث، نه‌تنها خودمان را مقصر نمی‌دانیم، بلکه دیگران را به ناسپاسی متهم می‌کنیم: «با این همه دل‌سوزی من، این است قدردانی‌شان؟»،

اما ریشه این رفتار کجاست؟ یکی از دلایل اصلی، نبود فرهنگ مسئولیت‌پذیری است. افراد باید پاسخگوی کار‌های خودشان باشند، اما وقتی مسئولیت‌پذیری در ذهنیت و رفتار بخشی از جامعه نهادینه نشده، طبیعی است که افراد حاضرند به هر قیمتی، حتی با بافتن آسمان و ریسمان، از زیر بار مسئولیت فرار کنند. بااین‌حال، این فقط یک سوی ماجراست.

دلیل مهم‌تر، نهادینه‌نشدن مسئولیت‌پذیری در ساختار اداری و اجتماعی ماست. در بسیاری از ادارات، ارتقا و پیشرفت شغلی ارتباط چندانی با عملکرد افراد ندارد. افراد به‌جای تلاش برای بهبود کارنامه شان، به‌دنبال ایجاد شبکه‌ای از حامیان و پیروان هستند. آنها یاد گرفته‌اند که حمایت‌های این شبکه کلید پیشرفتشان است.

در نتیجه، خطاهایشان را به گردن بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها می‌اندازند و هرگز پای حامیانشان را به میان نمی‌کشند. این رویه به‌مرور به جامعه نیز تسری می‌یابد. مردم با مشاهده چنین رفتاری، ترجیح می‌دهند برای حفاظت از خودشان همین الگو را در سطوح مختلف زندگی شخصی و اجتماعی به کار ببرند. نتیجه؟ حتی اگر پاداشی نصیبشان نشود، دست‌کم مطمئن هستند که اشتباهاتشان بی‌پیامد خواهد بود.

برای حل این معضل، لازم است روند ارتقا و پیشرفت در ساختار‌های اداری و اجتماعی برمبنای شایسته‌سالاری بازتعریف شود. طراحی معیار‌های شفاف برای ارزیابی عملکرد کارکنان بر اساس خروجی و کیفیت کار، نه صرفا میزان وفاداری یا ارتباطات شخصی، ممکن است مفید باشد. همچنین، ایجاد سازوکار‌های شفاف برای پیگیری و برخورد با تخلفات، به‌طوری‌که افراد نتوانند مسئولیت‌هایشان را به گردن دیگران یا بخش‌نامه‌ها بیندازند و برخورد قانونی با سیستم‌های غیررسمی حمایت و توصیه‌گری که به‌جای عملکرد، افراد را بر اساس روابط ارتقا می‌دهند.

در نهایت زمانی که افراد بدانند عملکردشان معیار رشد و پیشرفت است، دیگر نمی‌توانند از مسئولیت شانه خالی کنند. بااین‌حال، تا زمانی که این تغییر در نظام اداری و فرهنگی ما اتفاق نیفتد، طبیعی است که «گردن‌نگرفتن» همچنان یک عادت مرسوم باقی بماند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->