سرخط خبرها
رئیس ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۵:

فاضلاب خانگی خود را در معابر رها نکنید

  • کد خبر: ۳۱۳۱۴
  • ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
فاضلاب خانگی خود را در معابر رها نکنید
اهالي منطقه فاضلاب خانگي خود را در معابر رها نكنند.

سیدمحمد عطائی - دبیر شهرآرامحله
در شماره قبل گزارشی داشتیم که به شرح بازدید رئیس شورای اجتماعی محلات سازمان اجتماعی و فرهنگی، شهرداری از دو محله اختصاص داشت. در آن بازدید که به اتفاق رئیس اداره فرهنگی اجتماعی و کارشناس فرهنگی ناحیه انجام شد، اهالی محله و اعضای شورای اجتماعی به بیان مشکلات و معضلات خود پرداختند. در حاشیه این بازدید و در محدوده خیابان بهشتی تعدادی از کسبه و شورای اجتماعی محله نیزه به وضعیت جوی‌های فاضلاب و تجمع روان‌آب‌ها در تقاطع اعتراض داشتند. ما در گذشته طی چند گزارش به دنبال چرایی این ماجرا بودیم و در نهایت چند معضل عمده را شناسایی کردیم. یکی از مشکلات نبود قانون‌مداری و رفتار اخلاقی صاحبان منازل است. تعداد زیادی از منازل گلشهر در اجاره مستأجران است و صاحبان منازل به دنبال وصل کردن سیستم فاضلاب یا استفاده از آن نیستند. خودشان را خلاص می‌کنند و همه امور را به مستأجر ربط می‌دهند. تعدادی از مستأجران هم الزامی به سیستم اگو احساس نمی‌کنند و این قصه سر دراز دارد. نبود سیستم مدیریت یکپارچه شهری باعث می‌شود در منطقه ۵ عمده مسئولیت‌ها تنها به عهده شهرداری منطقه باشد و شهرداری است که اصرار دارد تا مثلا کانال‌کشی سیستم اگو قبل از آسفالت‌ریزی و تعویض روکش آسفالت انجام شود. از این دست مشکلات کم نیست و قبلا به آن اشاره شده است. پیرو اعتراض اهالی ما رسالت خود دانستیم و در وهله اول با چاپ عکس این اعتراض را انعکاس دادیم تا در قدم بعدی به دنبال پاسخ‌گویی مسئولان مربوط باشیم. از اداره آب و فاضلاب که هیچ خبری نشد، ولی طی گفت‌وگویی با رئیس ناحیه ۲ شهرداری منطقه جویای ماجرا شدیم. در ادامه بخشی از این گفتگو را می‌خوانید.


• تعداد بسیار زیادی از شهروندان هنوز به شبکه اگو متصل نشدند
رئیس ناحیه ۲ شهرداری منطقه در ابتدا لازم می‌داند درباره مشکل پیش آمده در آن محدوده توضیح دهد و می‌گوید: درباره مشکل ارائه شده در شهرآرامحله منطقه ۵ اعلام می‌کنم که این معبر به حق موجب نارضایتی‌های شهروندان و پیگیری رسانه‌ها شده است، ولی موضوع اصلی رهاسازی فاضلاب خانگی و رهاسازی پسماند در معابر و کانال‌هاست و نه نظافت و رفت‌و‌روب نشدن از سوی عوامل اداره خدمات شهری. با توجه به اینکه طرح جمع‌آوری فاضلاب خانگی (اگو) در معابر خیابان شهید بهشتی و همچنین دیگر محله‌های محدوده شهرداری منطقه اجرا شده است و حتی سیفون‌گذاری تا در منازل هم انجام شده است، اما تعداد بسیار زیادی از شهروندان هنوز واحد‌های صنفی و ملکی خود را به این شبکه متصل نکرده‌اند و برای راحتی خود و بدون توجه به سلامت دیگران فاضلاب خانگی را داخل معابر رها می‌کنند. این موضوع مشکلات فراوانی برای شهرداری به وجود آورده است و به رغم اجرای ماده ۶۸۸، صدور اخطاریه‌های متعدد و ارسال پرونده‌ها برای پیگیری قانونی به مرکز بهداشت هنوز هم این افراد از قانون تمکین نکرده و تخلف خود را متوقف نکرده‌اند. همچنین برخی از شهروندان زباله‌های خود را در معابر، جوی‌ها و کانال‌های روباز رها می‌کنند که باعث به وجود آمدن بوی نامطبوع، تجمع حشرات و آلودگی محیطی شده است و چهره شهر را نیز نازیبا می‌کند که برای خود شهروندان هم مناسب نیست. از اهالی این محلات و شهروندان خواهش می‌کنیم نکات بهداشتی را رعایت کنند.


• ارجاع به مراجع قانونی برای رها کنندگان فاضلاب
مجید دادخواه در ادامه بیان کرد: رها کردن فاضلاب و پساب خانگی در معابر شهری از دغدغه‌هایی است که شهرداری منطقه برای رفع آن تلاش فراوان کرده و می‌کند. از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۷۶۰ مورد اخطار برای رفع این معضل به مالکان داده شده است که بیش از نیمی از آن را مرکز بهداشت به شورای حل اختلاف ارجاع داده و بقیه در دست اقدام است، ولی با تمام تلاشی که شهرداری انجام می‌دهد، هنوز شاهد رهاسازی پساب‌های خانگی در معابر هستیم. شهرداری در راستای همکاری با مرکز بهداشت در اجرای ماده ۶۸۸ قانون ابتدا به متخلفان اخطار می‌دهد و سپس آنان را به مراکز بهداشت معرفی و مرکز بهداشت نیز در صورت تکرار جرم، افراد خاطی را به مراجع قضایی معرفی می‌کند. برخورد‌هایی که در مقابله با معضل فوق از سوی مرکز بهداشت و مراجع قضایی انجام می‌شود فقط تا حدودی از رهاسازی پساب‌ها و فاضلاب‌های خانگی جلوگیری می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->