ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد رویداد «امید فردوسی» با رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد سامسونگ، به صورت رایگان، صفحه‌نمایش گوشی‌هایی را که مشکل خط سبز دارند، تعویض می‌کند شرکت فنلاندی گوشی اختصاصی خودش را خواهد داشت | HMD Pulse Pro به‌جای Nokia ارتش کره جنوبی احتمالا استفاده از آیفون را برای نیروهایش ممنوع کند «سیستم بادبان خورشیدی» ناسا چیست و چگونه کار می‌کند؟ + عکس
سرخط خبرها
گفت‌وگو با بنیان گذار استارتاپ فناوری که هدف خود را حفظ محیط زیست قرار داده است؛

استارتاپی برای نجات آب

  • کد خبر: ۳۱۳۴
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
استارتاپی برای نجات آب
حامد سرادار - یکی از شعار‌های اصلی شهر هوشمند، شهر کم مصرف است و مدیریت مصرف انرژی را شاید باید یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های شهرپایدار و هوشمند دانست که حرکت به سمت آن وظیفه هر عضو جامعه است. در این روز‌ها که مشهد کم آب‌ترین روز‌های چند سال اخیر را به خود می‌بیند و آلوده‌ترین روز‌های سال را پشت سر می‌گذارد، شنیدن این که استارتاپی با ارائه راه حلی مفید باعث جلوگیری از هدر رفت حجم زیادی از آب شده است، کلی امیدواری ایجاد می‌کند که هنوز افرادی هستند که به این مایه حیات اهمیت می‌دهند. استارتاپ "اپکار" از آن دسته استارتاپ‌های فناور است که در حوزه خدمات آنلاین و به‌صورت تخصصی به انجام کارواش خودرو در محل می‌پردازد. اما در این شست‌وشوی خودرو حتی یک قطره آب هم استفاده نمی‌شود و خودرو شما با استفاده از مواد نانو به بهترین شکل ممکن تمیز می‌شود. ایده راه اندازی این خدمت را خانم مهندس فرزانه لطفی، داده است که توانسته با کمک همکارانش در شرکتی فناور آن را عملی کنند.
در ادامه پای صحبت‌های این کارآفرین جوان خواهیم نشست تا بیشتر با ایده ایشان و کمکی که به صرفه جویی در آب خواهد کرد، آشنا شویم.
﷯ 
ایده‌ای برگرفته از خودرویی کثیف
خانم فرزانه لطفی متولد سال ١٣۶٨است و لیسانسش را در رشته مهندسی صنایع و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته مدیریت بازرگانی پشت سر گذاشته است. او ایده راه اندازی این استارتاپ را به اتفاقی که برایش افتاده است، مرتبط می‌داند و می‌گوید: یک روز که به محل کارم رفتم با دیدن خودروام که خیلی کثیف بود و این که طی دو ماهه گذشته اصلا فرصت نکرده بودم آن را به کارواش ببرم، حسابی به فکر رفتم که چگونه بدون صرف وقت در کارواش خودروام را تمیز کنم. همین امر موجب شد تا ایده راه‌اندازی کارواش در محل به ذهنم خطور کند و آن را با همکارانم در شرکت در میان بگذارم، که حسابی مورد استقبال قرار گرفت. پس از چند جلسه همفکری، مشاوره در حوزه راه اندازی استارتاپ و البته اعتبار سنجی ایده به این نتیجه رسیدیم که این نیاز در بین مردم هم احساس می‌شود و همین امر موجب شد پس از شش ماه تحقیقات بازار، وارد مرحله اجرا و عملیاتی شویم و هم اکنون با ١٠ نفر نیرو مشغول
به کار هستیم.
﷯ 
برای نجات محیط زیست
مهندس لطفی حفظ محیط زیست را اولین و مهم‌ترین ثمره استارتاپ خود می‌داند و بیان می‌کند: این ایده با مزایای مختلفی همراه است که مهم‌ترین آن حفظ محیط زیست و صرفه جویی در مصرف آب است. چراکه بر مبنای تحقیقی که انجام دادیم، میزان آب مصرفی برای شست‌وشوی خودرو در منزل حدود ٢٠٠ لیتر است و این میزان آب در کارواش‌های صنعتی به ٢٠ لیتر کاهش پیدا می‌کند، اما در روش ما یک قطره آب هم مصرف نمی‌شود. همچنین سعی کردیم با بررسی مواد مختلف، مواد شوینده مناسبی که هم با کیفیت باشد و هم کمترین آسیب را برای محیط زیست داشته باشد، انتخاب کنیم.
او ادامه داد: مزیت بعدی این روش، صرفه جویی در وقت مشتریان است. با این روش افراد می‌توانند در هر مکانی که هستند، زمانی که خودرویشان در یک بازه چند ساعته در محلی پارک باشد، از خدمات ما استفاده کنند. مثلا زمانی که شما به فروشگاه، محل کار یا دکتر می‌روید و خودروتان یکی دو ساعت پارک شده است، در بازه انجام کارتان با استفاده از خدمات ما خودروتان در محل مورد نظر شست‌وشو می‌شود. از دیگر مزایای این استارتاپ، کاهش ترافیک و آلودگی هواست. با استفاده از این روش دیگر نیازی نیست افراد برای رفتن به کارواش مسافت‌های مختلف را درون شهر با خودرو خود طی کنند که این مسئله خود باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.
﷯ 
پیروزی نانو بر روش‌های سنتی
خانم لطفی به مزیت استفاده کارواش نانو نسبت به کارواش آبی اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مزایای نوع کارواش ما درمقایسه با کارواش با آب این است که در مدل ما، چون از مواد شوینده نانو استفاده می‌شود، چسبندگی در سطح بدنه خودرو کاهش می‌یابد و آلاینده‌ها به راحتی از سطح خودرو با یک دستمال پاک می‌شوند. همین امر موجب می‌شود خودرو در بازه طولانی‌تری تمیز باقی بماند.
بنیان‌گذار استارتاپ "اپکار" روش استفاده از برنامه خود را این‌گونه توضیح می‌دهد: فعلا افراد می‌توانند از طریق نرم افزار اندرویدی ما که در کافه بازار موجود است خدمات ما را سفارش دهند. البته طی روز‌های آینده نسخه آیفون و تحت وب اپ کار هم آماده می‌شود. فرایند سفارش نیز به این صورت است که شما پس از ورود به برنامه، موقعیت مکانی که خودرو در آن پارک شده است را مشخص می‌کنید، سپس نوع سرویس مورد نیازتان (روشویی خودرو، توشویی خودرو و ...) را انتخاب و پس از آن زمان و تاریخی که مایل به استفاده از سرویس ما هستید را به همراه مدل خودرو، شماره پلاک و اطلاعات خودرو وارد می‌کنید. در مرحله بعد پس از ثبت این اطلاعات، درخواست شما به متصدی ارسال می‌شود، اگر متصدی در آن بازه زمانی امکان ارائه خدمات به شما را داشته باشد، درخواست را پذیرفته و پیام قبولی سفارش توسط متصدی و اطلاعات وی برای مشتری ارسال می‌شود. برای سرویس روشویی نیازی به حضور مالک خودرو نیست، اما برای توشویی حضور مالک را لازم می‌دانیم. مراحل رسیدن، انجام و اتمام کار نیز در اپ به مشتری اطلاع رسانی می‌شود. همچنین ما تصاویری از قبل و بعد از سرویس کارواش خودرو در اپ ارائه می‌دهیم.
﷯ 
تیم خوب راهگشای مسائل
فرزانه لطفی ایجاد یک تیم مناسب را از سختی‌های راه اندازی استارتاپ خود می‌داند و بیان می‌کند: در همایش‌های مختلف استارتاپی که شرکت می‌کنید، ایده‌های خوب بسیاری وجود دارد که متأسفانه اکثر آن‌ها به‌دلیل ضعف اجرایی به هیچ سرانجامی نمی‌رسد. از این رو یک تیم کاری هماهنگ، بسیار مهم است تا بتوان با توانایی خود یک ایده را در بازه زمانی طولانی به اجرا برساند. ما نیز یک بازه زمانی زیادی طول کشید تا تیم مناسبی را تشکیل بدهیم و هم اکنون با کار تیمی خوبی که داریم هرگونه مشکلی را پشت سر می‌گذاریم. برای تأمین مواد نیز با دشواری‌هایی روبه‌رو بودیم و زمان زیادی را برای آزمایش و انتخاب بهترین مواد نانو صرف کردیم. گرفتن مجوز‌های مختلف هم بسیار زمان‌بر بود؛ چرا که ما برای کارمان حداقل سه مجوز کسب و کار اینترنتی، مجوز ارشاد و مجوز «ای نماد» نیاز داشتیم که برای گرفتن این مجوز‌ها مراحل زیاد و زمان‌بری وجود دارد.
وی ادامه می‌دهد: برای توسعه کار خود درآینده قصد داریم کلان‌شهر‌های دیگر ایران را تحت پوشش قرار دهیم و خدمات دیگر برای خودرو که امکان ارائه آن‌ها در محل امکان پذیر است، را در برنامه خود جای دهیم.
خانم لطفی از حمایت‌های خانواده خود می‌گوید که موجب به ثمر نشستن این ایده شده است و بیان می‌کند: من روزانه بین ٨ تا ١١ ساعت برای راه اندازی این استارتاپ زمان گذاشتم که اگر حمایت‌های خانواده‌ام نبود، تحمل سختی‌های کار ناممکن می‌شد. همچنین من در تمام روز‌های کاری خودم، ورزش را کنار نگذاشتم و همین امر موجب افزایش روحیه و توانم شده است.
این کارآفرین خلاق در انتها به افرادی که قصد دارند استارتاپی را راه اندازی کنند، می‌گوید: داشتن یک تیم خوب خیلی اهمیت دارد، زیرا افرادی هستند که ایده‌های خوبی دارند، اما به دلیل نداشتن تیم خوب به نتیجه نمی‌رسند. همچنین افراد نباید از شکست‌ها و سختی‌های مسیر نا امید نشوند، زیرا رسیدن به نتیجه نهایی مستلزم تلاش و تحمل شکست‌هاست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->