نامزد‌های نهایی «مدال کارنگی» اعلام شدند انتشار «یادداشت‌های روزانه جلال آل‌احمد»| روایتی بی‌پرده از روشنفکری معاصر فضای مجازی؛ فرصت یا تهدید؟ تمام زحمات فروردین روی دوش اسفند است سیاوس طهمورث مهمان برنامه ۱۰۰۱ می‌شود + زمان پخش پاسترناک راه دشوار را انتخاب کرد و ماندگار شد درخشش انیمیشن افسانه سپهر در عرصه جهانی درباره زمانه و زمینه خلق و انتشار رمان «دکتر ژیواگو» و مصائب نویسنده اش، باریس پاسترناک انتشار فراخوان نخستین جشنواره تماشاگه راز، با موضوع مناجات+ جزئیات نمایش فیلم‌های ایرانی در سریلانکا فیلم سرزمین پدری به روایت پاوو پاولیکوفسکی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ دیدار وزرای ارشاد و بهداشت با اصغر شاهوردی، صدابردار با سابقه سینمای ایران فیلم‌های سینمایی آخر هفته سیما (۲۳ و ۲۴ اسفند ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان جواد رضویان هر شب با برنامه «شوخی شوخی» روی آنتن + زمان پخش همه چیز درباره فیلم سینمایی ساعت ۶ صبح مهران مدیری+ خلاصه داستان و بازیگران
سرخط خبرها

یک منتقد سینما: هر رویداد هنری که باعث ایجاد حس رقابت و ارزیابی شود، به ارتقای آن هنر کمک می‌کند

  • کد خبر: ۳۱۵۵۹۲
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
یک منتقد سینما: هر رویداد هنری که باعث ایجاد حس رقابت و ارزیابی شود، به ارتقای آن هنر کمک می‌کند
یک منتقد سینما گفت: هر رویداد هنری که باعث ایجاد حس رقابت و ارزیابی شود، به ارتقای آن هنر کمک می‌کند. وقتی یک فیلمساز احساس رقابت نکند، خروجی اثرش محدود به دنیای ذهنی او خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید حبیب قاآنی در حاشیه بیست و دومین جشنواره فیلم فجر مشهد اظهار کرد: با توجه به برگزاری بیست‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر در مشهد، انتظار می‌رود کاستی‌های دوره‌های قبل دیگر تکرار نشوند.

وی گفت: مسئولان تلاش می‌کنند تا عنوان «جشنواره» برازنده رویدادی باشد که در مشهد رخ می‌دهد؛ چرا که جشنواره صرفاً به نمایش فیلم محدود نمی‌شود و بخش‌های گوناگونی دارد که در مجموع عنوان جشنواره را شکل می‌دهند.

این منتقد سینما افزود: بخش‌های جانبی در سال‌های اخیر یا پاسخگوی نیاز‌های یک جشنواره نبوده‌اند یا نحوه برگزاری جذابی نداشته و یا اصلاً برنامه‌های جانبی برگزار نشده‌اند. اتفاق مثبتی که در بیست‌ودومین جشنواره فجر مشهد در حال رخ دادن است، تلاش مسئولان برگزاری برای هماهنگ‌سازی رویداد‌های مشهد با شکل و شمایل جشنواره است.

قاآنی عنوان کرد: در این راستا، برگزاری نشست‌های خبری و دعوت از هنرمندان و کارگردانانی که فیلم دارند، می‌تواند برنامه‌های جانبی را تقویت کرده و ثمربخش باشد، چرا که برگزاری جشنواره فیلم فجر در مشهد، یک مطالبه عمومی است و مردم مشهد هم‌زمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر تهران، خواستار برگزاری آن هستند. بنابراین، هر مسئولی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، باید به این رویداد هنری اهمیت بدهد.

وی خاطرنشان کرد: چالشی که جشنواره فیلم فجر با آن مواجه است، عدم ثبات در نحوه برگزاری آن است. پس از گذشت بیست‌ودو دوره، همچنان چالش‌هایی مانند ارسال فیلم، تعداد فیلم‌ها و امتناع برخی کارگردانان از اکران فیلم خود در مشهد وجود دارد، اگرچه ستاد برگزاری جشنواره پیگیری‌هایی در این زمینه انجام می‌دهد.

این منتقد سینما اضافه کرد: این زخم قدیمی بر پیکره جشنواره فیلم فجر مشهد باید التیام یابد و معاونت سینمایی وزارت ارشاد به جایگاه مشهد که از برگزاری برخی برنامه‌های هنری از جمله کنسرت محروم است، توجه کرده و این کمبود را از طریق ارتقای کیفی جشنواره فیلم فجر جبران کند.

قاآنی در خصوص جذابیت‌بخشی به جشنواره تصریح کرد: برگزاری برنامه‌های جانبی شامل دوره‌های آموزشی، نشست‌های نقد و بررسی و موارد مشابه به جذابیت جشنواره کمک می‌کند. حتی در مواردی، انتخاب فیلم از جانب تماشاگران نیز در برنامه‌های جانبی می‌تواند گنجانده شود.

وی گفت: در دوره‌هایی از جشنواره، داوری آثار انجام می‌شد و مراسم افتتاحیه و اختتامیه برگزار و جایزه فیلم از نگاه تماشاگران اهدا می‌شد. با برگزاری این بخش‌ها، عملاً می‌توان گفت که یک جشنواره به معنای واقعی کلمه اتفاق می‌افتد، در غیر این صورت، جشنواره صرفاً یک نمایش فیلم است.

این منتقد سینما عنوان کرد: حتی به عنوان یک پیشنهاد، می‌توان جایزه اختصاصی شهر مشهد را در مراسمی به فیلم‌های برگزیده از نگاه تماشاگران اهدا کرد.

قاآنی در خصوص برگزاری جشنواره فیلم فجر و تأثیر آن بر ارتقای سینمای ایران اظهار کرد: هر رویداد هنری که باعث ایجاد حس رقابت و ارزیابی شود، به ارتقای آن هنر کمک می‌کند. وقتی یک فیلمساز احساس رقابت نکند، خروجی اثرش محدود به دنیای ذهنی او خواهد شد. بنابراین، برگزاری جشنواره که ارزیابی نگاه منتقدان، مخاطبان و هنرمندان را به همراه دارد، بر کیفیت کار هنری تأثیرگذار است.

وی یکی از اهداف برگزاری جشنواره فیلم فجر را اعتلای سینمای ملی عنوان کرد و گفت: هر سال با تغییر نگاه وزرای فرهنگ و ارشاد در دوره‌های مختلف، این هدف متفاوت است. در برخی دوره‌ها آنچه در اکران‌های عمومی به فروش می‌رسد، با آنچه در جشنواره اکران می‌شود، فاصله دارد. بنابراین، یافتن خط اشتراکی که بتوان فیلم خوب ساخت که بازخورد فرهنگی ایرانی داشته باشد و مخاطب عام را جذب کند، از وظایف مهم جشنواره فیلم فجر است.

این منتقد سینما در خصوص تأثیرات جشنواره بر مخاطب عام گفت: اینکه در یک بازه زمانی کوتاه می‌توان سی‌وچند فیلم را دید، چشم‌انداز یک‌ساله سینمای ایران در سال جدید را نشان می‌دهد و با توجه به محدودیت برخی برنامه‌های هنری در مشهد، این جشنواره یک فرصت ویژه برای مخاطبان محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->