شعر افشین علا خطاب به رژیم صهیونی | عاقبت بیت‌المقدس را رها خواهیم کرد فریبرز عرب‌نیا: ترجیح می‌دهم در کنار مردم کشور عزیزم باشم + فیلم سریال محرمی «جایی برای همه» روی آنتن شبکه دو + زمان پخش آمار فروش سینماها در روزهای جنگ بین اسرائیل و ایران اکران سیار فیلم‌های کودکانه در مشهد کارگردان فیلم بعدی «جیمز باند» مشخص شد «کاتیا فولمر» ایران‌شناس آلمانی درگذشت فصل پایانی سریال «اسکویید گیم» در راه است تکرار سریال «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم (محرم ۱۴۰۴) + زمان پخش قدردانی سخنگوی پلیس از اصحاب قلم در دوران جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران | عزیزان رسانه، گل کاشتید، دستانتان را می‌بوسم برنامه‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد برای جبران خسارات گروه‌های موسیقی و نمایشی اجرای باشکوه ارکستر سمفونیک تهران در میدان آزادی حسام خلیل‌نژاد، بازیگر سینما و تلویزیون: اگر امروز هنری هست، میراث شهیدان است فیلم‌های آخر هفته تلویزیون (۵ و ۶ تیر ۱۴۰۴) + شبکه و زمان پخش سیمای محرم ۱۴۰۴ | معرفی برنامه‌های ویژه تلویزیون همراه با زمان پخش چرا توزیع سریال «شکارگاه» به تعویق افتاد؟ فرصت تماشای فیلم با قیمت نیم‌بها تا کی ادامه دارد؟ شعر‌هایی به‌مثابه موشک | شاعران مشهدی در کنار مدافعان وطن ایستادند
سرخط خبرها

برگزاری نمایشگاه نقاشی آبستره یا انتزاعی در نگارخانه «آسمان» | بیان هنرمندانه «خزعبلات» بر بوم نقاشی

  • کد خبر: ۳۱۷۰۷۶
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
برگزاری نمایشگاه نقاشی آبستره یا انتزاعی در نگارخانه «آسمان» | بیان هنرمندانه «خزعبلات» بر بوم نقاشی
نقاشی آبستره یا انتزاعی، هنری است که سعی در نمایش واقعیت به طور دقیق ندارد، بلکه از اشکال، رنگ ها، خطوط و فرم‌ها برای بیان مقصود خود استفاده می‌کند.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ نقاشی آبستره یا انتزاعی، هنری است که سعی در نمایش واقعیت به طور دقیق ندارد، بلکه از اشکال، رنگ ها، خطوط و فرم‌ها برای بیان مقصود خود استفاده می‌کند. همچنین در این هنر به زیبایی بصری توجه ویژه‌ای می‌شود به گونه‌ای که ممکن است یک اثر فاقد معنا یا مفهوم خاصی باشد، اما انتخاب خطوط و رنگ‌ها به شکلی بوده که برای مخاطب چشم نواز و دلنشین است.

در نمایشگاه آثار نقاشی هنرجویان ندا عظیمی با عنوان «خزعبلات» که این روز‌ها در نگارخانه آسمان برپاست و تا ۳۰  بهمن  ۱۴۰۳، از ساعت ۱۸  تا ۲۱  ادامه دارد، آثاری به سبک آبستره دیوار نگارخانه را مزین کرده است. تعدادی از این آثار، اشکالی هستند که به صورت ساده و بدون پرداختن به جزئیات رسم و درواقع تصاویر تا حد امکان ساده سازی شده‌اند. گروهی دیگر نیز اشکال و فرم‌هایی هستند که در جهان واقعی مرجعی ندارند و نمی‌توان به چیزی تشبیه کرد؛ بنابراین به بینندگان این آزادی را می‌دهند تا در دنیای خود به جست وجوی تفسیر این آثار بپردازند.

معرفی هنر آبستره به مردم

ندا عظیمی، مدرس نقاشی و برگزارکننده این نمایشگاه، با اشاره به اینکه بیست اثر نقاشی در نمایشگاه «خزعبلات» وجود دارد که حاصل شش ماه تلاش هنرجویان است، گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی هنر آبستره است که در فضای مجازی و بسیاری از جا‌های دیگر بسیار سخیف بیان می‌شود، درصورتی که هنر آبستره یک پیشینه بسیار قوی دارد.

به اعتقاد او، محتوا‌هایی که تاکنون با هوش مصنوعی تولید شده چندان سطح بالایی نداشته است و در این باره بیان کرد: از آن گذشته هیچ چیز نمی‌تواند با احساسات انسان رقابت کند و جای آن را بگیرد. همان طور که اکنون ربات‌هایی شبیه به انسان ساخته‌اند، اما فاقد احساسات انسانی است. نقاشی آبستره در واقع با امور انضمامی، زمان، مکان و موضوع بیگانه است. ایده‌ای که برگرفته از ذهن هنرمند، دغدغه و برخاسته از زندگی زیسته او نباشد، امری خارجی و وارداتی محسوب می‌شود.

عظیمی که از سال ۱۳۷۷ مشغول تدریس نقاشی است، بازار کار این هنر را بسته به نوع و سطح کار ارائه‌شده توسط هنرمند دانست و افزود: تغییراتی که در اجتماع وجود دارد، همیشه بر  روی هنر تأثیر می‌گذارد. وضعیت هنر نقاشی در مشهد روز به‌روز بهتر می‌شود. این شهر به‌نسبت سایر شهرستان‌ها هنرمندان بسیار خوبی دارد و سطح کار‌ها بالاست؛ زیرا بیشتر هنرمندان در شهرستان‌ها نمی‌مانند و همه به مشهد می‌آیند.

بسیاری از آن‌ها نیز در همین شهر مانده‌اند و با مشکلاتی که وجود دارد، دست وپنجه نرم می‌کنند. متأسفانه در چند سال اخیر نگارخانه هایی چون «فرزاد»، «دیگری» و «رادین» تعطیل شده‌اند و نسبت‌به جمعیت و ظرفیت شهر مشهد، تعداد نگارخانه‌ها بسیار کم است.

خلق اثر هنری با استفاده از عناصر بصری

بهار آجودان قرائی یکی از هنرجویان ندا عظیمی و از شرکت کنندگان این نمایشگاه درباره اثر خود بیان کرد: این کار برگرفته از سبک آبستره است که یک سبک انتزاعی محسوب می‌شود.

زمانی که هنرمندان تصمیم می‌گیرند موضوع را از کار خود حذف کنند، به کار انتزاعی روی می‌آورند. این کار برگرفته از عناصر بصری مانند خط، رنگ، شکل، بافت، روشنی و تیرگی و همچنین برگرفته از کیفیت بصری مثل کنتراست، توازن و تناسب است. این نکته‌ها با استفاده از رنگ آکرلیک در اثر من نیز استفاده شده است.

وی اهمیت این کار را در به وجودآوردن یک کیفیت متناسب با استفاده از عناصر بصری بیان کرد و ادامه داد: من با جابه جاکردن این عناصر در کنار یکدیگر، تغییر شکل‌ها و ایجاد تیرگی و روشنی در کنار یکدیگر، به یک ترکیب بندی رسیدم تا بتواند در چشم، یک حس زیبایی داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->