پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

قیمت ارز بیشترین تاثیر را بر بازار خودرو دارد /خرید خودرو برای حفظ ارزش پول

  • کد خبر: ۳۱۸۰۱
  • ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
قیمت ارز بیشترین تاثیر را بر بازار خودرو دارد /خرید خودرو برای حفظ ارزش پول
مدیر گروه پژوهش‌های صنعت و معدن موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: افزایش قیمت خودرو ارتباطی با شرکت‌های خودروسازی ندارد و سایر عوامل در به هم ریختگی بازار اثرگذار هستند.
به گزارش شهرآرانیوز، الهام اسمعیلی پور ماسوله درباره چرایی افزایش قیمت خودرو در بازار و اینکه برای برون رفت از شرایط موجود چه اقداماتی می‌توان انجام داد، گفت: از اواخر سال ۹۶ با رسانه ­ای شدن زمزمه خروج آمریکا، نرخ ارز در بازار آزاد با افزایش تدریجی قیمت همراه شد. این موضوع توام با انتظار افزایش قیمت­‌ها و کاهش ارزش پول ملی از یکسو موجب رشد قیمت مواد اولیه تولید خودرو نظیر فلزات و محصولات پتروشیمی و از سوی دیگر، سرریز سرمایه­‌های سرگردان خانوار به بازار ارز و سکه جهت حفظ ارزش پول ملی شد.

وی ادامه داد: اعمال محدودیت­‌های دولت بر خرید ارز و سکه موجب ورود نقدینگی به سایر بازار‌ها شد و تقاضا برای خودرو به واسطه نگاه سرمایه­‌ای به آن و نه مصرفی، افزایش یافت.

 اقتصاددان موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: به موازات افزایش تقاضای واسطه­ گری در بازار خودرو، خروج شرکای خارجی از صنعت به واسطه اعمال تحریم­‌های یک سویه بر کشور و محدودیت در تامین مجموعه ­ها و قطعات منفصله خارجی، تولید و عرضه خودرو با کاهش همراه شد که نتیجه آن افزایش تولید خودرو‌های ناقص در پارکینگ خودروسازان، افزایش مطالبات معوق و نتیجتا افزایش بدهی و زیان انباشته خودروسازان بود. کاهش تولید همراستا با ممنوعیت واردات به مازاد تقاضای خودرو دامن زد.

 این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اختلاف نظر در فرآیند قیمت­ گذاری و عدم تناسب میان قیمت خودرو با افزایش قیمت مواد اولیه در هماهنگی با جهش نرخ ارز (نظیر ورق فولادی، پلاستیک­‌های مهندسی و مواد شیمیایی و پلیمری و.)، موجب افزایش هزینه‌های تولید خودروسازان شد که این امر از یکسو به افزایش زیان خودروسازان و از سوی دیگر به افزایش شکاف بین قیمت کارخانه و قیمت بازار خودرو انجامید. ماحصل این وقایع، افزایش انگیزه واسطه ­گری و تشدید عدم تعادل بازار در شرایط محدودیت ­های سمت عرضه بود.

وی گفت: کاهش سود سپرده بانکی در اوایل اسفند سال ۱۳۹۷ و افزایش فزاینده نقدینگی منتهی به اسفندماه سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۳ درصد از دیگر عوامل اثرگذار بر سرایت نقدینگی سرگردان به بازار خودرو به واسطه افزایش بازدهی سرمایه و نقدشوندگی بالای آن بود. بروز نابسامانی و التهابات قیمتی در بازار خودرو از یکسو و اختلاف نظر‌ها در خصوص فرآیند قیمت‌گذاری خودرو موجب شد تا  تنظیم بازار و نظارت موثر بر نحوه عرضه کالا و خدمات و همچنین قیمت‌گذاری خودرو به کارگروه تنظیم بازار واگذار شود. بر این اساس، برای کاهش تقاضای سفته‌بازی در بازار خودرو، قیمت خودرو ۵ درصد پایین ­تر از قیمت بازار تعیین شد. علی­ رغم این سیاست گذاری، حاشیه بازار در آن سال با ۳۱ واحد درصد افزایش همراه بود و این روند فزاینده همچنان ادامه یافت.  

این اقتصاددان موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرمول فعلی شورای رقابت، نیز نتوانسته به کاهش حاشیه بازار کمک کند، لازم است فرمول قیمت­ گذاری مورد بازنگری قرار گرفته و در راستای متوازن­ سازی سود در طول زنجیره تولید خودرو اصلاح شود.

وی با بیان اینکه قیمت محصولات پتروشیمی و محصولات فولادی بر اساس قیمت جهانی و نرخ ارز در بورس کالا قیمت­ گذاری می­­شوند تصریح کرد: قیمت­ گذاری نباید به صورتی باشد که حلقه­‌های ابتدایی با بیشترین سود همراه باشند.
 
منبع:ایلنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->