به گزارش شهرآرانیوز؛ وحید داعی امروز، ۲۲ اسفند ۱۴۰۳، در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع گزارش عملکرد حوزه عمرانی اظهار کرد: بخش تونل مسیر ریلی مشهد-گلبهار ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در حال حفاری است.
وی افزود: عمدهترین موضوع و مشکل تأمین مالی پروژه است که با پیگیریهای انجامشده، قرار شده با یکی از کارخانجات تولید ریل در زمینه تأمین ریل اقداماتی انجام شود. امسال اعتباری نیز در قانون بودجه به دو مسیر ریلی در کشور ابلاغ و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شد و فعال است.
داعی درخصوص ساختوساز در ارتفاعات جنوبی عنوان کرد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مشهد، سوابقی که در طرحهای توسعهای داشتیم نشان داد روی آن پهنهها کاربریهایی به صورت مسکونی وجود داشت. در سال ۹۴ وقتی کمیسیون ماده پنج تصویب شد و با توجه به مصوبات شورای عالی شهرسازی، این مصوبه در استان تصویب و در تهران ابلاغ شد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: در این مصوبه دو نکته قید شده که یکی تحدید و تعدیل سطوح ساختوساز در ضوابط قبلی دارای کاربریهای با تراکم بالا بود که از ۲۲ به ۶ طبقه کاهش پیدا کرد و دیگری غلبه فضای سبز در کاربریهاست.
وی اضافه کرد: این موضوع وجود داشت که در دو پلاک شیب زمین بیشتر از ۱۵ درصد است و در مصوبه لحاظ نشده، اما با محدودکردن فضای ساختوساز این اتفاق رخ داده است.
داعی با اشاره به اینکه قطار سریعالسیر مشهد-تهران سابقه طولانی دارد، تصریح کرد: این پروژه ۲۰ میلیارد یورو اعتبار نیاز دارد که عدد بسیار بالایی است و امسال در قانون بودجه دارای ردیف شد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: با راهبرد استاندار و معاونت عمرانی استانداری، برقیکردن قطار هم به عنوان یکی از زمینهها بهموازات دنبال میشود که عدد آن یکدهم قطار سریعالسیر بوده؛ بنابراین در حال پیگیری است. منابع این پروژه کلانمنابع است و امیدواریم تأمین شود.