تصاویر مردان میدان مین، در مشهد اکران می‌شود تبریک شهردار مشهد مقدس به مناسبت عید سعید قربان (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) توضیحات مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در خصوص بدهی به صندوق توسعه ملی کیفیت هوای کلانشهر مشهد امروز (۱۶ خرداد ۱۴۰۴) در شرایط بسیار ناسالم قرار دارد پرداخت کامل معوقات بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری مشهد افزایش ساعات سرویس‌دهی خط ۳ قطار شهری مشهد در روز عرفه (۱۵خرداد ۱۴۰۴) پیام تسلیت رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در پی جان‌باختن پاکبان مشهدی آماده‌باش کامل ناوگان تاکسیرانی مشهد هم‌زمان با سالروز رحلت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، قیام ۱۵خرداد و برگزاری دعای عرفه ۱۴۰۴ بی‌احتیاطی راننده منجر به فوت یک پاکبان مشهدی در پیاده‌رو شد (۱۴ خرداد ۱۴۰۴) پیام تسلیت شهردار مشهد به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و گرامیداشت یوم الله ۱۵ خرداد امضای تفاهم نامه تامین مسکن حمایتی ویژه اقشار خاص در مشهد «نهضت آسفالت» در مشهد | تحقق ۴ میلیون مترمربع روکش معابر تا پایان خرداد ۱۴۰۴ پیگیری تأمین منابع مالی در قرارگاه راهبری و تحول در مدیریت منابع شهری مشهد حسامی: از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای روشنگری درباره جنایات رژیم صهیونیستی استفاده کنیم سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوسرانی مشهد در روز‌های عرفه و عید سعید قربان (۱۵ و ۱۶ خردادماه ۱۴۰۴) محدودیت‌های ترافیکی مراسمات دعای عرفه و نماز عید قربان ۱۴۰۴ در مشهد اعلام شد کدام مراکز معاینه فنی در مشهد، ۱۴ و ۱۵ خرداد ۱۴۰۴ فعال هستند؟ دستگاه حفار خط سه مترو مشهد در نزدیکی ایستگاه امامیه قرار دارد مشهد، پیشتاز توسعه مسیر‌های دوچرخه‌سواری در کشور با ۲۲۰ کیلومتر زیرساخت بازگشت تیم ملی دوومیدانی به کشور در غیاب حاشیه‌سازان وضعیت عارف آقاسی مشخص شد
سرخط خبرها

نیاز ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای تأمین واگن‌های خط یک مترو مشهد (۹ فروردین ۱۴۰۴)

  • کد خبر: ۳۲۴۰۹۶
  • ۰۹ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۰
نیاز ۱۳ هزار میلیارد تومانی برای تأمین واگن‌های خط یک مترو مشهد (۹ فروردین ۱۴۰۴)
مدیرعامل شرکت قطارشهری با اشاره به تداوم کمبود واگن در خط یک قطارشهری مشهد بیان کرد: برای تامین ۶۰ واگن خط یک مترو، حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.
مهدی عسکری
خبرنگار مهدی عسکری

کیانوش کیامرز در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز، با اشاره به آغاز مطالعات خطوط قطارشهری مشهد در سال ۱۳۷۴، اظهار کرد: خط یک با ۲۴ ایستگاه در ۲۴ کیلومتر، در سال ۱۳۸۹ با حضور رئیس‌جمهور وقت به بهره‌برداری رسید و تاکنون به خوبی در حال فعالیت است. 

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در خط یک محقق نشد، تامین قطعی واگن‌ها بود. در طراحی ابتدایی، ۱۲۰ واگن برای خط یک در نظر گرفته شده بود، اما به دلیل محدودیت منابع مالی، فقط ۶۰ واگن خریداری شد. متأسفانه، تأمین ۶۰ واگن بعدی ۱۴ سال طول کشیده است. 

هر واگن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با اشاره به خارج‌شدن پروژه خرید ۶۰ دستگاه واگن از دستورکار این شرکت در حدود دو سال پیش، تصریح کرد: با توجه به اولویت‌قراردادن ساخت و راه‌اندازی خط ۳ و حفاری خط ۴، شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد در سال ۱۴۰۰ با هماهنگی شهرداری و مصوبه شورا، مسئولیت پیگیری خرید ۶۰ دستگاه واگن را برعهده گرفت. 

به گفته کیامرز، در‌حال‌حاضر دو کار به صورت موازی در حال پیگیری است؛ یکی تهیه پکیج مناقصه ۲۰۰۰ دستگاه ناوگان توسط دولت و دیگری از طریق مناقصه با شرکت‌های دیگر. 
وی با بیان اینکه مناقصه خرید واگن به مرحله بازگشایی پاکت «جیم» رسیده است، گفت: شرکت بهره‌برداری در حال انجام بازدید از کارخانه سازنده در چین و تایید فنی قطار‌هاست. پس از آن، پاکت جیم باز شده و بحث قیمتی با شهرداری نهایی خواهد شد. 

وی افزود: میانگین قیمتی هر واگن بین ۲ میلیون و ۱۰۰ تا ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار متغیر است. 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با اشاره به استهلاک ریل‌ها در خط یک، گفت: شرکت بهره‌برداری در حال برنامه‌ریزی برای خرید ریل از ذوب‌آهن اصفهان است. 

خط یک؛ از ۱۱۰۰ تا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان! 

کیامرز افزود: کل خط یک با قطار‌ها در زمان ساخت، ۸۰۰ میلیارد تومان و توسعه خط نیز ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است. در مجموع، ۲۴ کیلومتر خط یک با ۱۱۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. 

وی با بیان اینکه حفاری خط یک ۱۰ سال به طول انجامیده است، گفت: برآورد فعلی هزینه ساخت این خط حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است. هر کیلومتر خط با برآورد ۵۰ میلیون دلاری، حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و در مجموع، ۳۰ کیلومتر خط، ۱۳۵ هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->