وزارت آموزش و پرورش: سوالات امتحانات نهایی فقط از کتب درسی است درخواست ملاقات تتلو با مقامات قضایی تکذیب شد معلمان نباید نگران مسائل معیشت باشند سهم ۵۷ درصدی موتورسواران در تصادفات مرگبار تهران در برخی استان‌ها فاصله کیفیت آموزش میان مناطق محروم و برخوردار بسیار زیاد است آزمایش قند خون ناشتا چیست و مقدار نرمال آن چه مقدار است؟ دریافت وجه مازاد بر تعرفه پزشکی، مشمول مجازات قانونی است متوسط حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی با اجرای متناسب‌سازی و افزایش سالانه، بیش از ۱.۵ برابر اضافه شده است طوفان تند در اسکندریه مصر + فیلم کاهش شدید تنوع زیستی موجودات دریایی در جنوب کشور در چه صورتی می‌توان به تبلیغات سایت‌های واسطه‌گر خریدوفروش اعتماد کرد؟ میانگین نمرات امتحانات نهایی بین ۸ تا ۱۰ است میزان انتشار دی اکسید کربن از طریق درختان در چه شرایطی تغییر می‌کند؟ خزانه جواهرات ملی برای بازدید عموم بازگشایی شد خرس قهوه‌ای پارک پردیسان تهران کماکان ناپدید است | توله خرس ربوده شده است؟ قبل از نصف‌کردن قرص حتماً بخوانید زندانیان در حوزه سوادآموزی آموزش می‌بینند جذب ۳ هزار نخبه در دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۴۰۴ قتل صاحبخانه‌ای در تهران به دلیل اختلاف بر سر مبلغ رهن! قدرت باروری رابطه مستقیم با «سن» دارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۴) | تداوم روند افزایش دما تا اواسط هفته این خوراکی ترش، قلب و کبدتان را نجات می‌دهد مسمومیت ۱۷ نفر از دانشجویان دانشگاه ایلام در خوابگاه (۱۰ خرداد ۱۴۰۴) آب موجود در قلیان، از سمی‌بودن دود حاصله نمی‌کاهد آغاز ثبت‌نام کلاس‌های هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان و معلمان در خردادماه ۱۴۰۴
سرخط خبرها

خودکشی دسته‌جمعی نهنگ‌ها

  • کد خبر: ۳۲۶۳۸۰
  • ۲۴ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۰
خودکشی دسته‌جمعی نهنگ‌ها
هرساله در آستانه حلول سال جدید عده زیادی از هموطنان بر مرکب مرگ سوار می‌شوند و گویی همچون نهنگ ها، خودخواسته جان به جان آفرین تسلیم می‌کنند.

بار‌ها از طریق رسانه‌ها شاهد بوده‌ایم در برخی اقیانوس‌ها و بستر آب‌های عمیق، گروهی از نهنگ‌ها خود را به ساحل می‌رسانند و به صورت دسته جمعی خودکشی می‌کنند. اینکه دلیل اصلی چنین اتفاقی آلودگی آب ها، آزمایش‌های نظامی، نشت گاز و نفت به آب، وجود مواد رادیواکتیو یا هر دلیل دیگری از این جنس است، کاملا مشخص نیست. ولی نکته حائز اهمیت، اثرات منفی زیست محیطی این اتفاق است که دل همه دوستداران حیوانات و سلامت بستر آب‌ها و طبیعت را به درد می‌آورد.

چنین اتفاقی در کشور ما هم سال‌های متمادی است که به وقوع می‌پیوندد. اما نه بین نهنگ‌ها بلکه میان انسان ها! هرساله در آستانه حلول سال جدید عده زیادی از هموطنان بر مرکب مرگ سوار می‌شوند و گویی همچون نهنگ ها، خودخواسته جان به جان آفرین تسلیم می‌کنند.

چقدر سخت و تلخ است خانواده‌ای که با کلی امید و آرزو خود را آماده ورود به سال جدید و بهره گیری از مواهب و نعمات استمرارِ حیات و روز و سال نو می‌کند، اما آوار غم بر سرش فروریخته، داغدار می‌شود و کاخ رؤیاهایشان به سادگی نابود می‌شود. متأسفانه این روند تنها محدود به نوروز نیست هرچند در این ایام خیلی بیشتر است، اما در طول سال تداوم دارد و افراد زیادی در سفر‌های جاده‌ای، جان خود را از دست می‌دهند، درحالی که حتی مرگ یک نفر هم در جاده‌ها پذیرفته شده نیست.

اما به راستی اشکال کار کجاست که با این همه مطالعه و برنامه ریزی، پیش بینی‌ها و پیشگیری‌هایی که صورت می‌پذیرد، کماکان کشور ما از رکوردداران تصادفات جاد ه‌ای در سطح جهان است؟ به نظر می‌رسد عوامل زیر از مهم‌ترین مسائلی هستند که به عنوان عوامل تأثیرگذار باید مورد توجه دست اندرکاران مربوط قرار گیرند:

■ عامل انسانی: متأسفانه با وجود آموزش‌های فراوان و اعمال قانون‌های شدید از سوی پلیس راهور هنوز عامل انسانی از مهم‌ترین عوامل بروز تصادفات جاده‌ای است. نگاهی به آمار‌های پلیس جاده بیندازید؛ سرعت یا سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و راست، رانندگی در حالت خواب آلودگی و خستگی و عوامل بسیار دیگری از این دست، باعث بروز تصادفات شدید می‌شوند که این مسئله نشان می‌دهد با وجود تجارب فراوان و صحنه‌های دلخراشی که مردم هر سال می‌بینند، هنوز در فرهنگ رانندگی و رعایت اصول و قوانین به بلوغ کافی نرسیده‌ایم.

■ اتومبیل‌های ناایمن و غیراستاندارد: بخش عظیم مردم از تولیدات خودرو‌های داخلی استفاده می‌کنند. بخواهیم حقیقت را قبول کنیم یا نه، بسیاری از این اتومبیل‌ها (خصوصا ماشینی که آمار دارندگان آن بالاست و همه می‌شناسیم) اصلا اتوموبیل جاده نیستند و حداقل‌های ایمنی را ندارند؛ امری که متخصصان نیروی انتظامی بار‌ها بدان اشاره کرده‌اند و حتی گهگاه مانع شماره گذاری آن‌ها شده‌اند که با اصلاحاتی دوباره روانه بازار شده‌اند. اگر با برخورد جدی‌تر با این مسئله در سال حتی مانع مرگ یک نفر بشویم، هر هزینه‌ای در این راستا صرف شود، ارزشش را دارد.

■ راه‌ها و جاده‌های غیراستاندارد: هرچند در سال‌های اخیر در توسعه راه ها، شناخت نقاط پرخطر، استانداردسازی و دوبانده کردن جاده‌ها اقدامات زیادی صورت گرفته است، آنچه از آمار هویداست، هنوز این اقدامات کافی نیست. نشان به آن نشان که عامل بسیاری از تصادفات، کماکان مشکلات ناشی از جاده‌های ناایمن است.

سخن در این راستا بسیار است و مجال رسانه محدود. با وجود آنکه صداوسیما و رسانه‌های مختلف مکتوب و دیجیتال بسیار فراوان به این موضوع پرداخته‌اند، اما واقعا آزاردهنده است که هرچه در این باره سخن می‌گوییم و قلم می‌زنیم، از رونق نمی‌افتد. پرداختن به معضل سوانح جاده‌ای خصوصا در نوروز گویی سوژه‌ای است که برایش پایانی متصور نیستیم و انگار رسم همواره و هرساله ما شده است که باید در چنین روز‌هایی برای آسیب دیدگان و درگذشتگان سفر‌های نوروزی این چنین مرثیه سرایی کنیم.

 با همه این تفاصیل نمی‌شود دست روی دست گذاشت و کشته شدن عده زیادی از هم وطنان را که گویی نوعی خودکشی دسته جمعی است، به نظاره نشست. همان طور که اقدامات مختلف پلیس راهور، راه سازی و سایر نهاد‌های مربوط تا حد زیادی این آمار را کاهش داده یا روند رو به رشد آن را متوقف کرده است، حتما بازهم می‌توان اقداماتی انجام داد تا زمانی فرارسد که این آمار تا حداقل ممکن کاهش یابد و مردم کشورمان از موهبت ایران گردی و سفر‌های خانوادگی با حلاوت بهره‌مند شوند؛ البته نباید این موضوع را فراموش کرد که بخش عظیم تحقق هدف مقدس کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای منوط به رعایت اصول و قوانین و احترام به فرهنگ رانندگی ازسوی مردم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->