به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا قلندرشریف در جریان بازدید آیتالله علمالهدی از ایستگاه بابالجواد(ع) و زیرساختهای فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد که صبح امروز (یکشنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) برگزار شد، اظهار کرد: این مسیر، حاصل تلاش شبانهروزی خادمان سختکوش شهرداری و عزیزان توانمند و متخصص قرارگاه خاتمالانبیا(ص) است. مشهد، تنها شهری است که همزمان در سه خط ۲ و ۳ و ۴ درحال فعالیت زیرسطحی است و پروژههایش را به پیش میبرد و این افتخار دیگری برای شهر ما محسوب میشود.
وی ادامه داد: براساس ارزیابی فعلی، این مسیر مهمترین بخش ریلی شهری کشور است و همه مبادی ورود زائران را به بارگاه قدسی امامرضا(ع) متصل میکند و اینجاست که توجه بیشتر به آن ضروری است.
قلندرشریف با بیان اینکه در خط دو با بهرهبرداری از آخرین ایستگاه در همین هفته، پروژه به طور کامل تمام میشود، خاطرنشان کرد: درباره تأمین واگن، مشکلی در خط دو نداریم. در خط یک که سالهاست در حال ارائه خدمت است، علاوه بر فرسودگی واگنهای موجود، ۶۰ واگن نیز کم داریم که در این زمینه مکاتباتی با دولت داشتهایم و قرار است از محل خرید ۲ هزار واگن برای قطارشهری کشور، ۶۰ واگن خریداری شود؛ البته با حمایت شورای شهر در این دوره، مناقصهای برگزار کردیم تا بتوانیم علاوه بر ورود این ۶۰ واگن دولتی، ۶۰ واگن دیگر نیز از محل این مناقصه تهیه کنیم.
شهردار مشهد مقدس اظهار کرد: بر این اساس، با تکمیل و نوسازی ناوگان خط یک قطارشهری به صورت همزمان، ظرفیت فعلی درباره جابهجایی روزانه ۲۰۰ هزار مسافر در خط یک به ۴۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند؛ البته ما واگنهای ذخیره هم نیاز داریم که آنها هم تأمین خواهند شد. برای خط ۳ نیز فعلاً از واگنهای خط ۲ استفاده میکنیم و این واگنها وارد خط۳ میشود.
قلندرشریف با اشاره به همراهی حجتالاسلاموالمسلمین مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در پروژه خط۳ قطارشهری، گفت: باید از این همراهی بهویژه در مسائلی که با دستور تولیت آستان قدس رضوی در این مسیر برطرف شد، تقدیر کرد. در آینده، ایستگاه بابالجواد(ع) خط سوم قطارشهری مشهد، با اتصال به زیرگذر مشترک با آستان قدس رضوی، زائران را مستقیماً از مترو وارد رواقهای حرم مطهر خواهد کرد.
شهردار مشهد مقدس افزود: ایستگاه بابالجواد(ع) قطارشهری مشهد، زیباترین ایستگاه قطارشهری کشور است. طراحی این ایستگاه بهگونهای است که با ورود به سکوهای ایستگاه، شباهت معماری به حرم مطهر رضوی بیشتر میشود تا زائران از همان لحظه پیادهشدن، حس ورود به حریم حرم را تجربه کنند.
وی همچنین افزود: کرامت امام علیبنموسیالرضا(ع) باعث شده که امسال علاوه بر پروژه قطارشهری به عنوان بزرگترین پروژه ملی کشور، در چهلوهفتمین سالگرد انقلاب اسلامی، چهلوهفت پروژه کلان را با همه مجموعه مدیریت شهری به بهرهبرداری برسانیم که برخی از آنها نیز تا به امروز به بهرهبرداری رسیدهاند.
شهردار مشهد ادامه داد: به طور کلی، ما در حوزه طراحی، مهندسی، نظارت و ساخت ابنیه و حفاری خطوط مترو به خودکفایی رسیدهایم و در این بخشها صددرصد متکی به توان داخل هستیم. برای اولین بار در کشور، کل ریلها، پلهبرقیها و تأسیسات برقی این مسیر ایرانی است و فقط کمتر از ۱۰ درصد از تأسیسات جانبی از محصولات وارداتی بوده که آن هم فقط بهسبب نداشتن صرفه اقتصادی برای تولید داخلی است. امید ما این است که مسئله تأمین واگن هم بهزودی به سرانجام برسد.