حریدی‌ها و پلیس اسرائیل به جان هم افتادند اختلالات روانشناختی، علت ۷۵ درصد بی‌خوابی‌ها رئیس رژیم صهیونیستی راهی غزه شد (یکم مرداد ۱۴۰۴) رژیم صهیونیستی دوباره به سوریه حمله کرد (یکم مرداد ۱۴۰۴) رژیم صهیونیستی به اشغال کامل کرانه باختری رسمیت بخشید پزشکیان از پروژه متروی قم بازدید کرد ارتش اسرائیل به افزایش تلفات در عملیات کیفی مقاومت اعتراف کرد سومین دور از مذاکرات روسیه و اوکراین در استانبول + فیلم ایران خواستار محکومیت جهانی حملات اسرائیل به مناطق حساس محیط‌زیستی است غریب‌آبادی: تیم فنی آژانس به ایران می‌آید تاکید آیت‌الله علم‌الهدی بر کاهش هزینه‌های اسکان زائرسرا‌های ارزان قیمت در مشهد پزشکیان: محله‌محوری موجب افزایش مشارکت مردمی می‌شود آملی لاریجانی با خانواده شهید سپهبد سلامی دیدار کرد بالگرد نیروی دریایی ارتش به ناوشکن آمریکایی هشدار داد (یکم مرداد ۱۴۰۴) رئیس جمهور تونس از مشاور ترامپ با تصاویری از کودکان گرسنه غزه استقبال کرد تشرف پزشکیان به حرم حضرت معصومه (س) آیت الله علم الهدی: نسل زد (Z) با وجود تمام مشکلات، در میدان جهاد انقلابی فعال‌اند | رهبر معظم انقلاب مدیریت اقتدار ملی را در بزنگاه‌های امنیتی به نمایش گذاشتند لفاظی وزیر خارجه اوکراین علیه ایران و روسیه برای همتای اسرائیلی‌اش ائتلاف اتهام‌ساز؛ هم‌صدایی اوکراین و تل‌آویو علیه ایران و روسیه ظفرقندی: قحطی تحمیلی بر غزه، فاجعه انسانی و ننگ تاریخی است تأکید نماینده ویژه رئیس‌جمهور بر بهره‌برداری کامل از بندر خشک شهید مطهری مشهد یک زن به اتهام تلاش برای ترور نتانیاهو، بازداشت شد پزشکان غزه هم درگیر بحران گرسنگی | اوضاع انسانی رو به وخامت است هیئتی بلندپایه از عربستان سعودی به سوریه سفر کرد هذیان‌گویی علی‌اف: ترامپ تنها رئیس‌جمهوری است که جنگی را آغاز نکرده! افزایش آمار خبرنگاران شهید در غزه به ۲۳۱ نفر (یکم مرداد ۱۴۰۴) تصاویر جدید از روابط گرم ترامپ با «جفری اپستین» سوداگر جنسی
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر: ۳۲۹۲۸۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب
با سفر پزشکیان به جمهوری آذربایجان، فرصتی قابل توجه برای آغاز به‌کار فوری کریدور ریلی شمال-جنوب، حتی پیش از تکمیل پروژه‌های ریلی رشت-آستارا و چابهار-زاهدان پیش روی کشور است که با به‌کارگیری دیپلماسی فعال قابل تحقق است.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود دو دهه است که مسئله اتصال ریلی ایران با روسیه تحت عنوان «کریدور شمال-جنوب» در فضای کارشناسی و سیاسی-اقتصادی کشور مطرح است.

در سال‌های اخیر این ایده با توافقات چندجانبه و تلاش برای تکمیل مسیر ریلی به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

با این‌حال این پروژه ناقص مانده و فقدان خط ریلی در مسیر رشت-آستارا سال‌هاست که بهانه عدم راه اندازی این کریدور راهبردی شده است؛ پروژه‌ای که در بهترین حالت ۴ سال برای بهره‌برداری از آن زمان لازم است. این درحالی است که ارتباط ریلی ایران به روسیه اکنون نیز می‌تواند بدون ایجاد زیرساخت جدید و با خطوط موجود ریلی برقرار شود.

در شرایطی که جنگ اوکراین روابط روسیه و اروپا را به‌طرز عمیقی تحت تاثیر قرار داده و مسیر‌های ترانزیتی روس‌ها را محدودتر از همیشه کرده است، راه اندازی سریع این کریدور می‌تواند راه تنفسی مهم برای مسکو باشد و از قبل آن، ایران به‌عنوان مهم‌ترین جزء کریدور، به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابد.

در کنار منافع اقتصادی، تثبیت موقعیت کریدوری ایران در شرایط رقابتی منطقه اهمیت فراوانی داشته و غفلت و تعلل در این امر، خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

در حال حاضر شبکه ریلی ایران از شهر مرزی جلفا به شبکه ریلی شوروی سابق در نخجوان متصل می‌شود. این خط آهن از نخجوان به سمت شمال حرکت کرده و وارد خاک ارمنستان می‌شود و از طریق راه آهن ارمنستان، به راه آهن گرجستان اتصال می‌یابد. راه آهن گرجستان نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است و بدین طریق ایران درحال حاضر بصورت بالقوه امکان راه اندازی فوری کریدور شمال-جنوب را دارد.

با این حال مسیر ریلی در محل ورود از نخجوان به خاک ارمنستان سال‌هاست که به علت بروز مناقشه قره‌باغ میان دو کشور همسایه قفقاز جنوبی مسدود و بازگشایی آن منوط به امضای توافق صلح شده است.

فرایندی که پیچیدگی‌های سیاسی فراوانی به‌همراه داشته و زمان دستیابی به آن نیز نامعلوم است.

علی‌رغم این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از روابط خود با باکو و ایروان و همچنین روابط حسنه روسیه با دوطرف مناقشه بهره گرفته و با دیپلماسی فعال، این مسیر را به‌روی ترانزیت تجاری مستقیم ایران و روسیه بگشاید. در این میان، روی کار آمدن دولتی ملی‌گرا در گرجستان که دنباله‌رو سیاست‌های اروپا و غرب نیست، امکان تحقق این طرح را افزایش می‌دهد.

با سفر رئیس جمهور به باکو، نکات زیادی برای طرح در این سفر و پیگیری سطح بالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما شاید نقدترین و در دسترس‌ترین ایده برای طرح در سطح بالا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب از مسیر نخجوان باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->