نخعی راد: به پشتوانه مردم، از این شرایط عبور می‌کنیم آنتونیو گوترش خواستار توقف حملات در منطقه شد (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) سران ایتالیا و فرانسه با بن‌سلمان درباره ایران تلفنی صحبت کردند (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) رئیس‌جمهور ونزوئلا: نتانیاهو هیتلر قرن بیست و یکم است ایران: به زودی حملات شدیدتری به اسرائیل انجام می‌دهیم سفیر ایران در سازمان ملل: پاسخ ایران به اسرائیل قانونی و قاطع خواهد بود حمله اسرائیل به مهرآباد تهران + فیلم (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) حمله مجدد ایران به اسرائیل (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس | مرحله جدید عملیات وعده صادق ۳ هشدار دادستان خراسان رضوی به فعالان فضای مجازی | مردم فعالیت های مشکوک را گزارش نمایند اختصاصی شهرآرانیوز | واکنش مردم تهران به عملیات موفق وعده صادق ۳ (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) جزئیات حمله ایران به اسرائیل از زبان سردار وحیدی: پایگاه‌ نواتیم و تل‌نوف را هدف قرار دادیم اطلاعیه شماره ۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره «عملیات وعده صادق۳» حمله مجدد اسرائیل به ایران (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) + عکس و فیلم رسانه‌ اسرائیلی: موشک‌های ایران تل‌آویو را در شوک فرو برد ۸ پرنده صهیونیستی شکار شد پیام توییتری پزشکیان هم‌زمان با عملیات وعده صادق ۳ در عملیات وعده صادق ۳ چه تعداد موشک به اسرائیل شلیک شد؟ نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران آغاز شد | نماینده روسیه: حملات با حمایت فرانسه بود+ ویدئو (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) گفت‌وگوی عراقچی با دبیرکل سازمان ملل درباره پاسخ به حمله اسرائیل پیام رئیس شورای عالی استان‌ها در محکومیت حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ایران اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره عملیات «وعده صادق۳» پدافند هوایی ایران دو جنگنده اسرائیلی F-35 را ساقط کرد | اسارت خلبان زن بقایی: طرف مقابل کاری کرد که گفتگو بی معنا شد ارامنه ایران حمله رژیم صهیونیستی به کشور را محکوم کردند مقتدایی: خانمان دشمن صهیونیستی را شخم بزنید با حکم فرمانده کل قوا امیر سرلشکر حاتمی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران شد
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر: ۳۲۹۲۸۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب
با سفر پزشکیان به جمهوری آذربایجان، فرصتی قابل توجه برای آغاز به‌کار فوری کریدور ریلی شمال-جنوب، حتی پیش از تکمیل پروژه‌های ریلی رشت-آستارا و چابهار-زاهدان پیش روی کشور است که با به‌کارگیری دیپلماسی فعال قابل تحقق است.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود دو دهه است که مسئله اتصال ریلی ایران با روسیه تحت عنوان «کریدور شمال-جنوب» در فضای کارشناسی و سیاسی-اقتصادی کشور مطرح است.

در سال‌های اخیر این ایده با توافقات چندجانبه و تلاش برای تکمیل مسیر ریلی به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

با این‌حال این پروژه ناقص مانده و فقدان خط ریلی در مسیر رشت-آستارا سال‌هاست که بهانه عدم راه اندازی این کریدور راهبردی شده است؛ پروژه‌ای که در بهترین حالت ۴ سال برای بهره‌برداری از آن زمان لازم است. این درحالی است که ارتباط ریلی ایران به روسیه اکنون نیز می‌تواند بدون ایجاد زیرساخت جدید و با خطوط موجود ریلی برقرار شود.

در شرایطی که جنگ اوکراین روابط روسیه و اروپا را به‌طرز عمیقی تحت تاثیر قرار داده و مسیر‌های ترانزیتی روس‌ها را محدودتر از همیشه کرده است، راه اندازی سریع این کریدور می‌تواند راه تنفسی مهم برای مسکو باشد و از قبل آن، ایران به‌عنوان مهم‌ترین جزء کریدور، به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابد.

در کنار منافع اقتصادی، تثبیت موقعیت کریدوری ایران در شرایط رقابتی منطقه اهمیت فراوانی داشته و غفلت و تعلل در این امر، خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

در حال حاضر شبکه ریلی ایران از شهر مرزی جلفا به شبکه ریلی شوروی سابق در نخجوان متصل می‌شود. این خط آهن از نخجوان به سمت شمال حرکت کرده و وارد خاک ارمنستان می‌شود و از طریق راه آهن ارمنستان، به راه آهن گرجستان اتصال می‌یابد. راه آهن گرجستان نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است و بدین طریق ایران درحال حاضر بصورت بالقوه امکان راه اندازی فوری کریدور شمال-جنوب را دارد.

با این حال مسیر ریلی در محل ورود از نخجوان به خاک ارمنستان سال‌هاست که به علت بروز مناقشه قره‌باغ میان دو کشور همسایه قفقاز جنوبی مسدود و بازگشایی آن منوط به امضای توافق صلح شده است.

فرایندی که پیچیدگی‌های سیاسی فراوانی به‌همراه داشته و زمان دستیابی به آن نیز نامعلوم است.

علی‌رغم این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از روابط خود با باکو و ایروان و همچنین روابط حسنه روسیه با دوطرف مناقشه بهره گرفته و با دیپلماسی فعال، این مسیر را به‌روی ترانزیت تجاری مستقیم ایران و روسیه بگشاید. در این میان، روی کار آمدن دولتی ملی‌گرا در گرجستان که دنباله‌رو سیاست‌های اروپا و غرب نیست، امکان تحقق این طرح را افزایش می‌دهد.

با سفر رئیس جمهور به باکو، نکات زیادی برای طرح در این سفر و پیگیری سطح بالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما شاید نقدترین و در دسترس‌ترین ایده برای طرح در سطح بالا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب از مسیر نخجوان باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->