تظاهرات ضدصهیونیستی در منچستر انگلیس | اسرائیل را از فیفا اخراج کنید انفجار مهیب در دمشق سوریه (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) اعصاب سراسری و بزرگ علیه نتانیاهو| صهیونیست‌ها فرداشب به خیابان می‌آیند (۲۶ مرداد ۱۴۰۴) اظهار همدردی قالیباف با مردم پاکستان نسبت به جان باختن و آسیب دیدن شماری از مردم این کشور در سیل روسیه ۲ منطقه دیگر اوکراین را تصرف کرد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) عارف: نباید مردم برای یک خدمت دولتی سرگردان باشند حماس: اسرائیل با چراغ سبز آمریکا به جنایات جنگی خود در غزه ادامه می‌دهد درگیری میان کرد‌های سوری و نیرو‌های جولانی در حومه دیرالزور تشدید شد فرانسه علیه «پروژه E ۱» صهیونیست‌ها موضع گرفت توقف صدور ویزا‌های مسافرتی اهل غزه توسط آمریکا (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) توضیحات پوتین درباره دیدار با ترامپ عراقچی: اجرای هر پروژه‌ای در قفقاز مشروط به عدم دخالت خارجی است مقام نظامی سابق در ارتش اسرائیل: در برابر هر اسرائیلی کشته‌شده در ۷ اکتبر، باید ۵۰ فلسطینی کشته شوند هلاکت تروریست‌ها درپی عملیات ارتش عراق در کرکوک + فیلم آمار جدید شهدا و مجروحان غزه اعلام شد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) اردوغان: غزه در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد ستاد کل نیرو‌های مسلح، به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار داد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) زلنسکی: فشار بر روسیه باید تا پایان جنگ ادامه داشته باشد پوتین به کیم جونگ اون نامه نوشت رایزنی دبیران شورای امنیت ملی ایران و ارمنستان رئیس دیوان عالی کشور بر ضرورت صیانت از قضات و کارکنان برای جلوگیری از فساد تاکید کرد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: آمریکا می‌تواند روسیه را وادار به انجام مذاکره جدی کند امیر سرتیپ صباحی‌فرد از گروه پدافند هوایی فردو قم بازدید کرد (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) گفت‌وگوی ترامپ با زلنسکی و دیگر سران اروپایی در آلاسکا پزشکیان به ارمنستان و بلاروس سفر خواهد کرد خوشحالی عضو ناتو از دیدار ترامپ و پوتین رئیس جمهور در افتتاح پالایشگاه NGL ۳۱۰۰ دهلران: سالانه ۷۰۰ میلیون دلار گاز مشعل هدر می رود | از متخصصان دلسوز و بومی استانی استفاده کنیم
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر: ۳۲۹۲۸۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب
با سفر پزشکیان به جمهوری آذربایجان، فرصتی قابل توجه برای آغاز به‌کار فوری کریدور ریلی شمال-جنوب، حتی پیش از تکمیل پروژه‌های ریلی رشت-آستارا و چابهار-زاهدان پیش روی کشور است که با به‌کارگیری دیپلماسی فعال قابل تحقق است.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود دو دهه است که مسئله اتصال ریلی ایران با روسیه تحت عنوان «کریدور شمال-جنوب» در فضای کارشناسی و سیاسی-اقتصادی کشور مطرح است.

در سال‌های اخیر این ایده با توافقات چندجانبه و تلاش برای تکمیل مسیر ریلی به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

با این‌حال این پروژه ناقص مانده و فقدان خط ریلی در مسیر رشت-آستارا سال‌هاست که بهانه عدم راه اندازی این کریدور راهبردی شده است؛ پروژه‌ای که در بهترین حالت ۴ سال برای بهره‌برداری از آن زمان لازم است. این درحالی است که ارتباط ریلی ایران به روسیه اکنون نیز می‌تواند بدون ایجاد زیرساخت جدید و با خطوط موجود ریلی برقرار شود.

در شرایطی که جنگ اوکراین روابط روسیه و اروپا را به‌طرز عمیقی تحت تاثیر قرار داده و مسیر‌های ترانزیتی روس‌ها را محدودتر از همیشه کرده است، راه اندازی سریع این کریدور می‌تواند راه تنفسی مهم برای مسکو باشد و از قبل آن، ایران به‌عنوان مهم‌ترین جزء کریدور، به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابد.

در کنار منافع اقتصادی، تثبیت موقعیت کریدوری ایران در شرایط رقابتی منطقه اهمیت فراوانی داشته و غفلت و تعلل در این امر، خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

در حال حاضر شبکه ریلی ایران از شهر مرزی جلفا به شبکه ریلی شوروی سابق در نخجوان متصل می‌شود. این خط آهن از نخجوان به سمت شمال حرکت کرده و وارد خاک ارمنستان می‌شود و از طریق راه آهن ارمنستان، به راه آهن گرجستان اتصال می‌یابد. راه آهن گرجستان نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است و بدین طریق ایران درحال حاضر بصورت بالقوه امکان راه اندازی فوری کریدور شمال-جنوب را دارد.

با این حال مسیر ریلی در محل ورود از نخجوان به خاک ارمنستان سال‌هاست که به علت بروز مناقشه قره‌باغ میان دو کشور همسایه قفقاز جنوبی مسدود و بازگشایی آن منوط به امضای توافق صلح شده است.

فرایندی که پیچیدگی‌های سیاسی فراوانی به‌همراه داشته و زمان دستیابی به آن نیز نامعلوم است.

علی‌رغم این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از روابط خود با باکو و ایروان و همچنین روابط حسنه روسیه با دوطرف مناقشه بهره گرفته و با دیپلماسی فعال، این مسیر را به‌روی ترانزیت تجاری مستقیم ایران و روسیه بگشاید. در این میان، روی کار آمدن دولتی ملی‌گرا در گرجستان که دنباله‌رو سیاست‌های اروپا و غرب نیست، امکان تحقق این طرح را افزایش می‌دهد.

با سفر رئیس جمهور به باکو، نکات زیادی برای طرح در این سفر و پیگیری سطح بالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما شاید نقدترین و در دسترس‌ترین ایده برای طرح در سطح بالا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب از مسیر نخجوان باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->