تماس تلفنی نخست وزیر پاکستان با رئیس جمهور پزکشیان | قدردانی ایران از مواضع پاکستان یک ریزپرنده اسرائیل در شیراز منهدم شد انهدام سه پهپاد پیشرفته اسرائیلی در ایلام سه دانشمند حوزه هسته‌ای در حملات دیروز (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند عراقچی: تداوم مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در وضعیتی که وحشیگری رژیم صهیونیستی ادامه دارد، غیرقابل توجیه است بقائی: مذاکرات ایران و آمریکا در روز یکشنبه (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) لغو شد ظهره‌وند: در صورت حمایت کشور‌های عربی از اسرائیل، آن‌ها هم هدف عملیاتی ما خواهند بود | گروسی صلاحیت مدیریت آژانس را ندارد اینفوگرافی | مشخصات و ویژگی‌های پهپاد آرش ۲ انتصاب سرتیپ پاسدار سیدمجید موسوی به فرماندهی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همه چیز درباره موشک بالستیک «خیبر» (خرمشهر-۴) + مشخصات، ویژگی‌ها و عکس موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمعی از محکومان (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) اسامی سردارانی که در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند ۱۷۵ کشته و زخمی در حملات موشکی ایران به رژیم صهیونیستی (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: پاسخ ایران به اسرائیل نشان داد که ساختار دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی به افراد وابسته نیست ترامپ: ما همه چیز را می‌دانستیم | مذاکرات متوقف نشده است سردار شکارچی: وعده صادق ۳ نسبت به گذشته کوبنده‌تر بود + فیلم کنعانی: تقسیم نقش آمریکا با اسرائیل در تجاوز به ایران روشن است افشاگری میدل‌ایست‌آی درخصوص کمک آمریکا به اسرائیل رئیس شورای عالی استان‌ها: جمهوری اسلامی ایران این بار به گونه دیگری به رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد شهادت سرداران ربانی و محرابی در حمله رژیم صهیونیستی (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) همه‌چیز درباره پهپاد آرش ۲ ارتش | دوربرد‌ترین پهپاد انتحاری جهان + تصویر انهدام اهدافی در اسرائیل با پهپادهای آرش ارتش جمهوری اسلامی ایران رسانه عبری: بزرگی کلاهک‌های انفجاری موشک‌های ایرانی شوکه کننده است بازگشایی حریم هوایی اردن به روی پروازهای ورودی و خروجی زبان بدن سخنگوی ارتش اسرائیل وقتی که با دستانی لرزان از انتقام ایران می‌گوید + فیلم جزئیات انفجار بامداد شنبه (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) در فرودگاه مهرآباد
سرخط خبرها

سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب

  • کد خبر: ۳۲۹۲۸۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان، فرصتی برای کلید زدن کریدور شمال-جنوب
با سفر پزشکیان به جمهوری آذربایجان، فرصتی قابل توجه برای آغاز به‌کار فوری کریدور ریلی شمال-جنوب، حتی پیش از تکمیل پروژه‌های ریلی رشت-آستارا و چابهار-زاهدان پیش روی کشور است که با به‌کارگیری دیپلماسی فعال قابل تحقق است.

به گزارش شهرآرانیوز، حدود دو دهه است که مسئله اتصال ریلی ایران با روسیه تحت عنوان «کریدور شمال-جنوب» در فضای کارشناسی و سیاسی-اقتصادی کشور مطرح است.

در سال‌های اخیر این ایده با توافقات چندجانبه و تلاش برای تکمیل مسیر ریلی به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

با این‌حال این پروژه ناقص مانده و فقدان خط ریلی در مسیر رشت-آستارا سال‌هاست که بهانه عدم راه اندازی این کریدور راهبردی شده است؛ پروژه‌ای که در بهترین حالت ۴ سال برای بهره‌برداری از آن زمان لازم است. این درحالی است که ارتباط ریلی ایران به روسیه اکنون نیز می‌تواند بدون ایجاد زیرساخت جدید و با خطوط موجود ریلی برقرار شود.

در شرایطی که جنگ اوکراین روابط روسیه و اروپا را به‌طرز عمیقی تحت تاثیر قرار داده و مسیر‌های ترانزیتی روس‌ها را محدودتر از همیشه کرده است، راه اندازی سریع این کریدور می‌تواند راه تنفسی مهم برای مسکو باشد و از قبل آن، ایران به‌عنوان مهم‌ترین جزء کریدور، به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابد.

در کنار منافع اقتصادی، تثبیت موقعیت کریدوری ایران در شرایط رقابتی منطقه اهمیت فراوانی داشته و غفلت و تعلل در این امر، خسارات جبران ناپذیری برای آینده کشور خواهد داشت.

در حال حاضر شبکه ریلی ایران از شهر مرزی جلفا به شبکه ریلی شوروی سابق در نخجوان متصل می‌شود. این خط آهن از نخجوان به سمت شمال حرکت کرده و وارد خاک ارمنستان می‌شود و از طریق راه آهن ارمنستان، به راه آهن گرجستان اتصال می‌یابد. راه آهن گرجستان نیز به شبکه ریلی روسیه متصل است و بدین طریق ایران درحال حاضر بصورت بالقوه امکان راه اندازی فوری کریدور شمال-جنوب را دارد.

با این حال مسیر ریلی در محل ورود از نخجوان به خاک ارمنستان سال‌هاست که به علت بروز مناقشه قره‌باغ میان دو کشور همسایه قفقاز جنوبی مسدود و بازگشایی آن منوط به امضای توافق صلح شده است.

فرایندی که پیچیدگی‌های سیاسی فراوانی به‌همراه داشته و زمان دستیابی به آن نیز نامعلوم است.

علی‌رغم این وضعیت، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از روابط خود با باکو و ایروان و همچنین روابط حسنه روسیه با دوطرف مناقشه بهره گرفته و با دیپلماسی فعال، این مسیر را به‌روی ترانزیت تجاری مستقیم ایران و روسیه بگشاید. در این میان، روی کار آمدن دولتی ملی‌گرا در گرجستان که دنباله‌رو سیاست‌های اروپا و غرب نیست، امکان تحقق این طرح را افزایش می‌دهد.

با سفر رئیس جمهور به باکو، نکات زیادی برای طرح در این سفر و پیگیری سطح بالا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما شاید نقدترین و در دسترس‌ترین ایده برای طرح در سطح بالا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب از مسیر نخجوان باشد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->