سوگل خلیق: سریال «شکارگاه» دشواری هم داشت اما نتیجه ارزشمند بود فصل دوم سریال «دکل» از شبکه چهار پخش خواهد شد «قرار» با حال و هوای حرم مطهر رضوی روی آنتن شبکه تهران می‌رود فراخوان اولین رویداد نمایشنامه‌نویسی «قلم» منتشر شد علی دهکردی: دوران سختی را پشت سر گذاشتیم + عکس «کبوتر امید» از گرشا رضایی منتشر شد کافه شهر | مونولوگی از عشق و قند و خاطره ۱۵  فرهنگ سرای مشهد میزبان اکران فیلم و پویانمایی شده‌اند انتشار فهرست ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۷۰ میلادی سینما با یک فیلم ایرانی ماجرای لغو اجرا‌های نمایش خانه به دوش در مشهد نتفلیکس فیلم هیجان‌انگیز «فرانکنشتاین» را اکران می‌کند طراح لوگوی «۰۰۷» جیمز باند درگذشت رمان «دیوید کاپرفیلد» ترجمه مسعود رجب‌نیا به چاپ سیزدهم رسید آغاز فیلمبرداری فیلم جدید جوئل کوئن در اسکاتلند پخش دوبله فارسی «جاده یخی انتقام» در شبکه نمایش خانگی قاتل «متیو پری» در دادگاه مجرم شناخته شد دوبله فیلم ترسناک «آلوده» برای پخش از تلویزیون مستند «آقای نخست‌وزیر» روی آنتن + زمان پخش
سرخط خبرها

اسلام فراتر از همه «ایسم»ها

  • کد خبر: ۳۲۹۵۷
  • ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
اسلام فراتر از همه «ایسم»ها
عباس محمدیان - رئیس‌سازمان‌بسیج رسانه‌خراسان‌رضوی
مکاتب بشری، با هر ایسم که بخوانیم، تاریخ مصرف دارند. تاریخ علم، تاریخ فلسفه، تاریخ فکر و... پر است از صفحاتی که پیرامون ایسم‌ها نوشته شده‌اند و هر کدام آمده و نقش خود را، سوای مثبت یا منفی‌بودن، ایفا کرده و رفته‌اند و از آن‌ها جز نامی نمانده است؛ آن‌هم نه در افکار مردمان نسل‌های بعد که در کتاب‌های خاص علمی و تاریخی که قشری خاص به مطالعه آن می‌پردازند. کمونیسم به موزه تاریخ سپرده شد. پیش از آن هم دیگران رفتند و کاپیتالیسم و لیبرالیسم و... هم ناگزیر این مسیر را طی خواهند کرد؛ هرچند دیرتر، اما این تکلیف محتوم همه مکاتبی است که بشر با همه توانایی‌های خود پی ریخته است. دلیلش هم روشن است؛ بشر با همه توان و گستره دانش و ظرفیت‌هایی که دارد، «محدود» است و در حصر زمان و زمین قرار می‌گیرد، حال آنکه هم نیاز‌های نامحدود دارد و هم تکالیف نوشونده که باید برای تمشیت آنان به مکتبی وصل شود که اندیشه‌ای محدودیت‌ناپذیر آن را طراحی و متناسب با توان و نیاز انسان اجرایی کرده است. اینجاست که به مکاتب الهی و به‌ویژه کامل‌ترین آن یعنی اسلام می‌رسیم؛ مکتبی که بن‌مایه‌اش اخلاق و حق و عدالت است و جان‌مایه پیروانش نیز از همین جنس است. انسان تراز اسلام، اخلاق‌مدار است؛ به این معنا که زیبایی‌های فکری و معرفتی را به‌رفتار درمی‌آورد.
در جامعه اخلاقی، آرامش نه حق که روزی مردمان است و این خود فضایی می‌سازد برای رشد و شکوفایی انسان؛ رشدی که در میان انسان‌ها یا طبقات اجتماعی قربانی نمی‌گیرد، برخلاف توسعه برخاسته از مکاتبی، چون لیبرالیسم که در مسیر خود قربانیان پرشماری گرفته است. رشد در نگاه دین به آبادانی می‌رسد، اما توسعه می‌تواند تخریب‌های گسترده‌ای به‌همراه داشته باشد. به فرایند توسعه در تسلیحات و قدرت‌طلبی فرعون‌ها نگاه کنید؛ هیروشیما و ناکازاکی و ویتنام و عراق و جنگ جهانگیر اول و دوم و... نتیجه توسعه زورمدار و زاییده مکاتب دنیایی است، اما در جغرافیای فکری اسلام، به‌جای توسعه، با مقوله‌ای به‌نام «پیشرفت» مواجهیم که نه‌تن‌ها نمی‌کشد، بلکه جان می‌بخشد و شکوفایی می‌آفریند و بستر می‌سازد برای شکوفایی استعدادها. تقابل‌ها را چنان سامان می‌دهد که حداقل خسارت را داشته باشد و در جنگ‌ها نه‌تن‌ها به‌صیانت از انسانیت و اخلاق و رواداری حتی با دشمن می‌گوید، بلکه برای حراست از حق طبیعت و آب و درخت و زمین و حیوانات نیز در گرماگرم جنگ «باید»‌هایی الزام‌آور بیان می‌کند. فکر می‌کنم ما اگر دو روی سکه جنگ و صلح را در میان مکاتب ببینیم، درخواهیم یافت که آنچه انسان بدان نیاز دارد، رواج سکه اسلام است و، چون این نیاز فطری و قطعی است، می‌توان گفت ماناترین شیوه زندگی و بهترین مسیر برای مردمان همین است؛ اسلام. دلیلی که برای ماندگاری و فراگیری آن بعد از همه ایسم‌ها می‌توان ارائه داد نیز همین سازگاری آن با سازمان فکری و حیاتی انسان است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->