نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور
سرخط خبرها

حقوق نمایندگان مجلس یازدهم چه مقدار است؟

  • کد خبر: ۳۳۱۹۸
  • ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰
  • ۸
حقوق نمایندگان مجلس یازدهم چه مقدار است؟
پس از انتشار خبر پرداخت اولین حقوق میلیونی به حساب نمایندگان مجلس یازدهم، نماینده کاشمر این موضوع را تأیید کرد. در ادامه به میزان حقوق نمایندگان مجلس یازدهم و سرفصل‌های آن می‌پردازیم.
سعیده ساجدی‌نیا / شهرآرانیوز - حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین در گفت‌وگو با شهرآرانیوز در واکنش به واریز حق مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی به حساب نمایندگان مجلس، گفت: این مبلغ برای نمایندگان دوره‌های قبل بیشتر بوده است.

او تأکید کرد: این در حالی است که تعدادی از نمایندگانی که نیازی به مبلغ حق مسکن نداشتند، ۲۰۰ میلیون تومان را دریافت نکرده‌اند.

روز دوشنبه ۱۶ تیرماه، ایرنا در حساب توئیتری خود به نقل از حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان و انار، اعلام کرد: اولین حقوق نمایندگی ۱۱ میلیون تومان به علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌ها به حساب ما واریز شد.


این در حالی است که رسانه‌ها سال‌هاست مسئله حقوق و مزایای نمایندگان مجلس را نقد کرده‌اند و حاشیه‌های آن گاهی جنجال‌برانگیز نیز شده است.
 
مجموع پرداختی به نمایندگان دو بخش دارد

۲۲ اردیبهشت ۹۹ و هم‌زمان با روز‌های پایانی فعالیت مجلس دهم، شرق در گزارشی با عنوان «نمایندگان مجلس چقدر می‌گیرند؟» به واکاوی دراین‌باره پرداخت. بر این اساس مجموع پرداختی به یک نماینده مجلس از ۲ بخش تشکیل می‌شود. تمام نمایندگان مجلس یک حقوق ماهانه دریافت می‌کنند و یک دریافتی دیگر نیز به جز حقوق ماهانه برای سایر هزینه‌هایشان دارند.

حقوق ماهانه سال گذشته نمایندگان مجلس ۹میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود و امسال، میزان حقوق ماهانه مجلسی‌ها به ۱۱میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. تمام نمایندگان مجلس از جمله هیئت رئیسه و سایر نمایندگان حقوق ماهانه یکسانی دریافت می‌کنند و تفاوتی در میزان حقوق ماهانه ندارند.

بخش دوم دریافتی نمایندگان

اما بخش دوم دریافتی نمایندگان با عنوان ردیف‌های دیگری به آن‌ها تعلق می‌گیرد، هزینه رفت‌وآمد، استخدام منشی، اجاره دفتر، اجاره منزل در تهران و قبض موبایل. نمایندگان مجلس باتوجه‌به تعداد دفاترشان عدد متفاوتی را برای پرداخت هزینه دفاتر دریافت می‌کنند.

یک نماینده مجلس برای پرداخت هزینه دفاتر ماهانه مبلغ ۳ میلیون تومان دریافت می‌کند. حالا اگر نماینده‌ای هم از اماکن دولتی یا از ملک شخصی خود به‌عنوان محل دفتر نمایندگی استفاده کند، هزینه ماهانه اجاره دفتر را از مجلس دریافت می‌کند. میزان دریافتی هم که برای استخدام ۳ نیروی کار به هر نماینده تعلق می‌گیرد ۹ میلیون تومان است.

در اینجا هم ممکن است نمایندگان به اصطلاح کار به‌صرفه اقتصادی انجام دهند. مثلا به‌جای ۳ نیرو، فقط یک نفر را استخدام کنند یا به‌جای پرداخت حقوق ماهانه ۹میلیون تومانی به کارکنان شخصی خود، حقوقی کمتر پرداخت کنند و مابه‌التفاوت هر کدام از این‌ها در حساب شخصی‌شان باقی بماند.

دریافت اجاره ماهانه ۵ میلیون تومانی حتی برای نمایندگان ساکن تهران

نمایندگان مجلس برای اقامت در تهران هم اجاره ماهانه ۵ میلیون تومانی دریافت می‌کنند. این مبلغ به حساب تمام نمایندگان واریز می‌شود و افرادی هم که ساکن تهران هستند، از مزایای تأمین هزینه اجاره منزل بهره‌مند هستند. همچنین هر نماینده ماهانه مبلغ ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای هزینه‌های رفت‌وآمد خود دریافت می‌کند. این به جز یک دستگاه خودروی پژو پارس و سهمیه بنزینی است که در اختیار تمام نمایندگان مجلس برای رفت‌وآمد قرار داده شده است.

پرداخت حقوق ماهانه راننده خودرو، اما از طریق امور مالی مجلس به‌طور جداگانه مانند سایر کارکنان مجلس انجام می‌شود و در سبد هزینه‌ای نمایندگان مجلس جا داده نمی‌شود. به‌جز این موارد ماهانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هم برای پرداخت قبض موبایل به حساب هر کدام از نمایندگان مجلس واریز می‌شود.

در مجموع هر کدام از نمایندگان مجلس به‌جز حقوق ماهانه، بین ۱۹ تا ۲۲ میلیون تومان برای پرداخت هزینه‌های جاری و مواردی که اشاره شد، دریافت می‌کنند.

به تعبیر دیگر هر نماینده مجلس از ۲ محل حقوق ماهانه و پرداخت هزینه‌ها، ماهانه بین ۳۱ تا ۳۴ میلیون و در مجموع امسال بین ۳۷۲ تا ۴۰۸میلیون تومان دریافتی خواهد داشت.

اما شهریورماه سال گذشته، تسنیم درباره میزان حقوق و مزایای نمایندگان این‌گونه نوشت: رقم‌ها متفاوت است. از فیش حقوقی که نشان می‌دهد دریافتی نماینده بیش از ۳۰ میلیون تومان است تا برخی نمایندگان که در پاسخ می‌گویند: «نمی‌دانم رقم دقیق دریافتی ام چقدر است.»

در ادامه گزارش به حقوق نمایندگی در ۳ سال دوره گذشته مجلس دهم اشاره شده بود و نگارنده نتیجه‌گیری کرده بود که اگر متوسط این ارقام را در نظر بگیریم، به عدد حدود ۳۰ میلیون تومان می‌رسیم که متوسط در این ۴ سال ماهی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. اگر این رقم را در ۴۸ ماه دوران نمایندگی ضرب کنیم، تنها حقوق نمایندگی یک نماینده مجلس در ۴ سال حدود ۳۶۰ میلیون تومان می‌شود. البته این به‌جز دریافتی‌های دیگر وکلای ملت است که به اذعان خودشان صرف امور نمایندگی می‌شود.

به این ترتیب یک نماینده مجلس اگر در این ۴ سال هیچ خرج دیگری نداشته باشد و کل این پول را پس‌انداز کند، پس از دوران نمایندگی خود سرمایه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی دارد که این رقم در مقایسه با هزینه‌کرد‌های بالای نیم میلیارد تومان برای ورود به خانه ملت و قرار گرفتن در جایگاه نمایندگی هیچ توجیه منطقی‌ای ندارد.
 

ماجرای افزایش ۴۶ درصدی حقوق نمایندگان

حسن لطفی نماینده رزن در مجلس شورای اسلامی در آذرماه ۹۶  در گفتگو با یکی از رسانه‌های رسمی کشور گفته بود که در سال ۹۶ حقوق نمایندگان به ۷ میلیون تومان رسیده است، البته بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری باید حقوق نمایندگان هم‌تراز با وزرا باشد که بیش از ۱۰ میلیون تومان دریافتی ماهانه‌شان است.

وی همچنین گفته بود: حقوق نمایندگان در سال ۹۵، چهار میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بود که برای تامین هزینه‌های دفاتر نمایندگان پنج میلیون تومان مازاد واریز می‌شد. بعد از اعتراض نمایندگان به این میزان حقوق دریافتی، ۴۶ درصد دریافتی‌ها افزایش پیدا کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
0
0
بله از شرکت تعاونی مخصوص نمایندگان هم بگید
محمدعلی خاکپور
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
0
0
سلام .کشور سالم قوه مقننه سالم میخواهد...قانونتأثیز گذار است...ونماینده الگو...
زباله گرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
0
0
چه راحت از این همه حقوق حرف میزنن فکر میکنن تازه خوب میگیرن و نجومی نیست. مردم اونقد بدبختن که گاهی ماهی 500 هزار تومن هم گیرشون نمیاد اون موقع این نماینده ها اینقدر راحت از مزایا و حقوقشون حرف میزنن که انگار مبلغ ناچیزیه. خدا ازتون نگذره . از نظر ملتی که مثلا شما ها خدمتگذارشونین حقوق بالای 20 میلیون نجومیه. حالا شما هر چی میخواید بگید
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
0
0
این نمابنده ها فکر کنم از 11میلیون جا حقوق میگیرن ما اشتباه برداشت میکنیم فکر میکنیم 11میلیون حقوق میگیرن
شنتیا شبیر سجادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۷
0
0
باسمه تعالی .وقتی امام علی (ع) به خلافت رسیدند ،تا آن زمان یک دینار از بیت المال حقوق دریافت نمی‌کردند.درحالی که درسبقت به اسلام بعد از پیامبر(ص) وام المؤمنین حضرت خدیجه (س) سومین نفر بودند. ودیگران از ده هزار دینار طلا تا صد هزار دینار حقوق دریافت می‌کردند وقتی به خلافت رسیدند،حقوق خود را به اندازه یک سرباز عادی اسلام قراردادند.وحال در جمهوری اسلامی سردمداران وبزرگان مسؤول چطور بیت المال را غارت میکنند.درحالیکه یک خانواده هشت نفری حقوقش از بیت‌المال تنها تقریبا ۳۷۲۰۰۰ تومان است ! واقعا ای حکام اسلام خجالت نمی‌کشید.
Arian
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
0
0
عجیبه این اقایون برای نماینده شدن میلیاردها تومان هزینه می کنند برای حقوق ماهانه نه الی ده میلیون تومن این یه جک خنده داره..
ناشناس
Germany
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
0
0
نمایندگان کشورهای آسیا همین مبلغ رامیگیرند
سیرک هود
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
0
0
باسلام....مملکت داره غارت میشه ...غارتگر فکرمیکنید کیا هستن؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->