وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد «مشهد مقدس» شد (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) آمادگی ۱۰ کشور جهان برای اعزام نیروهای نظامی به اوکراین آیت الله علم الهدی: مشهد قلب فرهنگی و مذهبی کشور است | مبارزه با بی‌حجابی وظیفه همگانی است، نه صرفاً دستگاه قضایی نظام وظیفه برای مشمولان اعزامی پایه خدمتی شهریور ماه ۱۴۰۴ فراخوان صادر کرد نشست خبری روسای جمهور ایران و بلاروس: نتایج توافقات قطعا در آینده و در روند رو به رشد همکاری‌های فیمابین مشاهده خواهد شد پزشکیان: توافقات میان ایران و بلاروس را شخصاً پیگیری خواهم کرد بنت درباره افزایش تعداد مسلمان‌ها در اروپا و خطر آنها برای رژیم صهیونیستی هشدار داد کدام شهر و استان‌های کشور در روز شنبه یک شهریورماه ۱۴۰۴ تعطیل است؟ دادستان کل کشور مطرح کرد: خراسان رضوی پیشگام در امنیت قضایی | مفاسد اقتصادی بی‌وقفه رصد می‌شود ایران و بلاروس ۱۲ سند همکاری و ۱ بیانیه مشترک امضا کردند ویتکاف از درخواست ترامپ برای توقف فوری جنگ در غزه خبرداد وزیر کشور: اقدامات اجرایی برای پذیرایی از زائران دهه پایانی ماه صفر در سطح ملی صورت می‌گیرد وال استریت ژورنال آینده سیاسی ایلان ماسک را رازآلود دانست واکنش سخنگوی دولت به بیانیه اخیر جبهه اصلاحات ایران دیدار فرستاده آمریکا با رهبر دروزی‌های اسرائیل در فرانسه یونیسف: هرماه ۴۰ کودک در غزه جان خود را از دست می‌دهند دادستان جدید عمومی‌ و انقلاب مرکز خراسان رضوی: برخورد با اراذل‌ و اوباش و رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در اولویت است وزیر نفت: بنزین سوپر توسط بخش خصوصی وارد می‌شود کابینه عربستان در واکنش به توهم «اسرائیل بزرگ»: تشکیل فلسطین مستقل یک حق مشروع است علت اختلال GPS از سوی وزیر ارتباطات عنوان شد سخنگوی قوه قضاییه: آشفتگی اخیر در بازار خودرو متوجه وزارت صمت است | در حوزه رمزارز با خلا قانونی گسترده‌ای روبه‌رو هستیم جلسه هیئت دولت به ریاست عارف برگزار شد | تا پایان سال ۵ هزار مگاوات انرژی خورشیدی به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص): نیروهای مسلح در آمادگی کامل به سر می‌برند بقایی: سفر رئیس جمهور در راستای سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری با همسایگان است دستیار ویژه رئیس جمهور: نیاز امروز کشور صیانت از همبستگی ملی است وزیر دفاع: ایران در پاسخ به ماجراجویی احتمالی دشمن موشک های جدید به‌کار می‌گیرد رئیس دیوان عالی کشور: پیشرفت‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب داشته‌ایم بر کسی پوشیده نیست
سرخط خبرها

عباس عبدی درباره علت مخالفتش با قرارداد ایران و چین چه گفت؟

  • کد خبر: ۳۳۸۹۲
  • ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
عباس عبدی درباره علت مخالفتش با قرارداد ایران و چین چه گفت؟
عباس عبدی در یادداشتی درباره دلیل مخالفت خود با قرارداد ایران و چین نوشت: کافی است که بدانیم در دوره طلایی اصول‌گرایان یعنی احمدی‌نژاد (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد‌های نفتی را اتلاف کردند و هیچ اشتغالی نیز اضافه نشد. اکنون هم اگر هزار میلیارد دلار پول چینی‌ها وارد ایران شود هیچ اتفاق مهمی رخ نخواهد داد.
به گزارش شهرآرانیوز، عباس عبدی در این یادداشت آورده است: این روز‌ها خبر توافق راهبردی با چین موضوع بحث و جدل فراوان شده است. البته برخی از مخالفان براساس شایعات اظهارنظر می‌کنند. عده‌ای نیز برحسب ذهنیت تاریخی که از این قرارداد‌ها دارند آن را رد می‌کنند. برخی نیز طرفدار بی‌چون و چرای بلوک غرب هستند و هر توافق غیر از آن بلوک را به صورت پیش‌فرض رد می‌کنند.

بنده نیز مخالفم، ولی از زاویه‌ای دیگر و بدون آنکه از جزییات آن مطلع باشم. این مخالفت درباره کلیت آن است و برای نقد جزییات باید متن نهایی را مطالعه سپس اظهارنظر کرد. ضمن اینکه هنوز معلوم نیست، نگاه چینی‌ها در این ماجرا چیست.

پیش از بیان علت مخالفتم بهتر است، نگاه مثبت خود را به این رویکرد کلی بیان کنم. ایران پس از انقلاب همواره به نحوی رفتار کرده که گویی تافته جدا بافته‌ای است و به جز توافق‌های محدود با برخی از کشور‌ها از ورود به توافق‌های راهبردی پرهیز کرده و شاید یک علت آن بی‌اعتمادی به ثبات و پایداری سیاست‌هایش است. حکومتی می‌تواند وارد معادلات راهبردی شود که با تغییر دولت یا مجلس آن، این توافقات به فراموشی سپرده نشود. این ثبات مشروط به این است که مدیریت جامعه با مشارکت نسبی عموم نیرو‌ها انجام شود.

هنوز فراموش نمی‌کنم زمانی که مجلس ششم برنامه چهارم توسعه را که یکی از بهترین برنامه‌ها بود، تصویب کرد، ولی به محض تغییر آن مجلس و سپس دولت، آن برنامه به زباله‌دان قوانین! سپرده شد؛ بنابراین تنها می‌توان امید اندکی داشت که اگر توافق با دستور و حمایت عالی‌ترین مقام کشور منعقد شود، واجد حداقلی از پایداری خواهد بود. هر چند در این حالت نیز شلختگی رفتاری و بی‌نظم بودن عوامل اجرایی و تقنینی چنان است که هیچ تضمینی برای انجام آن نیست؛ بنابراین نفس ورود به این توافقات به منزله رویکرد جدیدی در کشور است که از وضعیت تافته جدا بافته بودن خارج می‌شود و این نکته مهمی است. حتی آغاز آن با چین نیز مشکلی ندارد. هم به لحاظ امکانات و توانایی‌های چین و هم به لحاظ سوابق نسبی مثبت در روابط میان دو کشور این اقدام مطلوب است. البته مشروط بر اینکه این رویکرد محدود به چین نباشد و با بلوک غرب و روسیه و هند و همسایگان جنوب و سایر قدرت‌های منطقه‌ای و اقتصادی نیز می‌تواند یا بهتر است، گفته شود که باید انجام شود.

ولی چرا مخالفم؟ یک علت آن را در بالا گفتم. فردگرایی و عوام‌گرایی غالب بر فرآیند‌های سیاسی داخلی ایران چنان گسترده است که مانع از ثبات سیاستگذاری و پایبندی به هر نوع توافق بلندمدتی می‌شود. شکاف درون‌ساختاری نیز مزید بر علت می‌شود. در حوزه روابط خارجی هیچ نوع وحدت نظری وجود ندارد. در مجموع شرایط برای رسیدن به هیچ توافق راهبردی با کشور‌های دیگر فراهم نیست و اگر به هر دلیلی و با فشار و دستور از بالا این توافق رخ دهد، پایدار نخواهد ماند. در نهایت هزینه‌هایش را می‌دهیم بدون آنکه از منافعش بهره‌مند شویم.

علت دوم مخالفتم این است که این رویکرد باید شامل همه کشور‌هایی شود که می‌توانند و می‌خواهند وارد این نوع توافقات شوند و اگر قرار است که فقط با یک کشور قدرتمند رخ دهد، نتیجه‌ای جز وابستگی نخواهد داشت.

ولی علت سوم مخالفتم مهم‌تر است. فارغ از اینکه جزییات این توافق چیست و از چه زمانی این توافق مطرح شده اکنون بدترین زمان برای نهایی کردن آن است. در واقع محدودیت‌های مالی کشور انگیزه اصلی برای ورود به چنین توافقی است. این محدودیت‌ها موجب می‌شود که انگیزه اصلی توافق را جبران کسر بودجه بدانیم.

با توجه به ناکارآمدی و فسادی که در تخصیص منابع وجود دارد هرگونه ورود سرمایه به ایران در شرایط کنونی جز اتلاف آن‌ها و بدهکار کردن کشور، نتیجه دیگری نخواهد داشت. کافی است که بدانیم در دوره طلایی اصول‌گرایان یعنی احمدی‌نژاد (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲) ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد‌های نفتی را اتلاف کردند و هیچ اشتغالی نیز اضافه نشد.

اکنون هم اگر هزار میلیارد دلار پول چینی‌ها وارد ایران شود هیچ اتفاق مهمی رخ نخواهد داد جز آنکه برخلاف گذشته، که آن ۸۰۰ میلیارد را از منابع زیرزمینی خوردند، این بار هزار میلیارد باید بدهکار چین یا هر کشوری دیگری شویم. بدون اصلاحات سیاسی داخل کشور هیچ اقدام خارجی نمی‌تواند مفید باشد.

علت شکست برجام منحصر به بدقولی امریکایی‌ها نمی‌شد بلکه ضعف پی‌ریزی‌های سیاسی داخلی آن هم بود؛ بنابراین فارغ از اینکه این توافق با چین باشد یا کشوری دیگر و فارغ از اینکه جزییات آن چه باشد در شرایط کنونی و با وجود ضعف عمومی و نیز وضعیت ناپایدار سیاسی هر نوع توافقی از این گونه به زیان کشور است و ابتدا باید اصلاحات جدی داخلی را ایجاد کرد سپس به مسائل خارجی پرداخت.

منبع: اعتماد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->