اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها
گزارش شهرآرا از مشکلات مردم در رسالت۸۱ مشهد

هزار توی ناامیدی در شهرک امید

  • کد خبر: ۳۳۹۳۱
  • ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
هزار توی ناامیدی در شهرک امید
فرزانه شهامت/ شهرآرانیوز - «مسئولان، ما و این شهرک را به حال خود رها کرده‌اند. برای حل مشکلا‌تمان به هرجا مراجعه می‌کنیم، می‌گویند به ما ارتباطی ندارد.» گله‌های ساکنان شهرکِ ۲ هزارو ۱۳۰ واحدی «امید» واقع در رسالت ۸۱، فراوان است.
 
طبق قراری که گذاشته‌ایم، راس ساعت ۹:۳۰، کنار مسجد امیرالمومنین (ع) در جمعشان حاضر و بی‌مقدمه، مهیای شنیدن حرف‌هایشان می‌شویم. هنوز چنددقیقه‌ای از آغاز گفت‌وگویمان نگذشته است که دیگر اهالی مجتمع هم از حضورمان خبردار می‌شوند. رفته‌رفته به جمعیت کسانی که برای گفتن از مشکلاتشان، امیدوارانه داوطلب می‌شوند، اضافه می‌شود. درمیان همهمه‌ای که به راه انداخته‌اند، می‌توان چند نکته مشترک پیدا کرد؛ نکاتی که همان‌جا برای پیگیری‌شان و دریافت پاسخ مسئولان، قولش را به اهالی می‌دهیم.


نفس عمیق، ممنوع!
بوی نامطبوع فاضلاب را از پشت ماسک هم می‌توان حس کرد. اهالی می‌گویند خوب ساعتی آمده‌ایم و بویی که از دریچه‌های کانال جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرک بیرون زده است، فعلا درحدی است که می‌شود بدون رنجی چندان، نفس کشید. آن‌طور که می‌گویند، حوالی اذان ظهر و شب‌ها تا صبح، بوی فاضلاب، زیاد و نفس کشیدن سخت می‌شود. گویا هیچ چاره‌ای هم جز بستن پنجره‌ها و بی‌خیال شدن تردد در خیابان‌های داخل شهرک، نیست. با دست، ساختمان‌های درحال احداثِ مجتمع «شاملو» در همسایگی شهرک را نشان می‌دهند و با نگرانی، از آینده «امید» و وضعیت فاضلاب آن می‌پرسند.

ماجرای فاضلاب منطقه، به همین‌جا ختم نمی‌شود. با جمعی از ساکنان، به پشت شهرک می‌رویم که فاصله‌اش با ساخت‌وساز‌های مجاز و غیرمجاز سیس‌آباد، به اندازه چند دقیقه پیاده‌روی است. فاضلاب‌های خانگی، راه خود را به زمین‌های بایر، باز کرده‌اند. هوای گرم و فاضلاب رهاشده، شرایط ایده‌آلی را برای رشد انواع پشه‌ها فراهم کرده است.

پیرمردی که خود را «صارمی» و از اهالی مجتمع سبحان معرفی می‌کند، از بازوی همسرش می‌گوید که پس از گزش حشره، ورم کرده و ناچار، او را به شهرستان فرستاده است. با التماس از ما می‌خواهد که او و دیگر اهالی را از این شرایط نجات ببخشیم.
 

هزارتوی مشکلات
اخلاقی، یکی از اهالی مجتمع نرگس، فضای مقابل ساختمان‌های مسکونی و خاروخاشاکی را که با کمک ساکنان، جمع‌آوری کرده است، نشان می‌دهد و می‌گوید: بی‌اعتنایی به این خارها، محوطه اطراف مجتمع‌ها را به محلی برای ریختن زباله تبدیل کرده است. او با انتقاد از وضعیت نظافت اطراف باکس‌های زباله، حضور پاکبان‌ها را برای نظافت روزانه شهرکی با جمعیت چندهزارنفره ضروری بیان می‌کند، این درحالی است که به گفته او و دیگر ساکنان، خدمتی که به اهالی داده می‌شود، صرفا به جمع‌آوری زباله محدود می‌شود و خبری از نظافت روزانه نیست.

ایجاد کاربری فضای سبز به جای خاروخاشاک کنونی، مطالبه او و بقیه اهالی است. آن‌ها مدعی هستند پیگیری‌های چندباره‌شان برای ایجاد فضای سبز، به پاسخ روشنی منجر نشده است. آخرین وعده محقق‌نشده برای ایجاد فضای سبز هم به اردیبهشتی که گذشت، مربوط می‌شود.

درودگری، مدیر اجرایی مجتمع نرگس ۶، نیز به زنجیره‌ای از مشکلات اشاره می‌کند؛ از کمبود روشنایی معابر گرفته است تا پرسه زدن معتادان در محوطه شهرک که نتیجه‌اش را می‌توان در ناامنی خلاصه کرد. او و بقیه اهالی به زورگیری، ایجاد مزاحمت برای بانوان، سرقت و استعمال آشکار موادمخدر به‌عنوان مصادیقی از ناامنی اشاره می‌کنند. حدود ۱۰۰ قدم پیاده‌روی تا حاشیه کال که در منتهاالیه شهرک قرار دارد، نمونه‌هایی عینی از آلونک‌های دست‌ساز معتادان متجاهر در حاشیه کال را در معرض دیدمان قرار می‌دهد.
 
اهالی می‌گویند که تماس‌هایشان با سامانه ۱۳۷ شهرداری و ۱۱۰ نیروی انتظامی برای جمع‌آوری معتادان، نتیجه‌ای دربر نداشته است. استقرار یک کیوسک پلیس برای این مجتمع ۲ هزار واحدی و تقویت گشت‌ها، پیشنهاد‌هایی است که ساکنان شهرک «امید» به اجرای آن‌ها امیدوارند.

جولان و پارس سگ‌های ولگرد که برخی ساکنان، از آن با عنوان سمفونی سگ‌ها یاد می‌کنند، آسفالت نبودن پارکینگ مجتمع سبحان، بعد مسافت تا ایستگاه اتوبوس و نبود علائم راهنمایی‌ورانندگی در خیابان‌های شهرک، از دیگر مشکلاتی است که مردم با ما درمیان می‌گذارند.


شهروندان برای ارتقای امنیت محله طرح بدهند
سرهنگ محمد طبسی، جانشین فرماندهی انتظامی مشهد:
از ابتدای سال اجرای طرح‌های ویژه ارتقای امنیت را با محوریت محله‌ها در مناطق مختلف شهر به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای شروع کرده‌ایم. متاسفانه درباره برخی جرایم مانند سرقت، ممکن است شهروندان گزارش را به فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اعلام نکنند یا به‌موقع اعلام نکنند؛ به‌طور مثال با این تصور که شیء سرقت‌شده ارزش مالی چندانی نداشته است. این گزارش ندادن‌ها، فرصت جولان بیشتر را در اختیار سارقان قرار می‌دهد.

برای حل مسائل مطرح‌شده درباره شهرک امید، از شهروندان خواهش می‌کنم با مراقبت و حساسیت، جرایم، اخبار مرتبط با توزیع موادمخدر و رفت‌وآمد افراد مشکوک را به ۱۱۰ اعلام کنند. درمورد پیشنهاد تقویت گشت‌های پلیس یا راه‌اندازی کیوسک در شهرک امید، انتظار ما این است که شهروندان هر طرحی که باعث ارتقای امنیت می‌شود، همچنین نظرهایشان درمورد اقدامات پلیس را با سامانه ۱۹۷ (دفتر نظارت همگانی بازرسی فرماندهی‌انتظامی خراسان رضوی) در میان بگذارند. پیشنهاد‌ها حتما پیگیری می‌شود. درکنار تمام اقدامات پلیس، پیشگیری اصولی مردم در افزایش ضریب امنیت، مهم است.


امسال؛ آغاز طرح اگو
محمود محتشمی، سرپرست روابط‌عمومی شرکت آب‌وفاضلاب مشهد:
در داخل شهرک امید، هنوز شبکه فاضلاب اجرا نشده است. شرکت آبفای مشهد این‌گونه برنامه‌ریزی کرده است که خطوط اصلی پروژه جمع‌آوری فاضلاب در بولواررسالت را امسال اجرایی کند. پس از آن، اجرای شبکه‌های فرعی که شهرک امید و روستا‌های اطراف را دربر می‌گیرد، در فهرست برنامه‌های سال ۱۴۰۰ قرار می‌گیرد. بوی نامطبوع در مجتمع، احتمالا به‌دلیل ریخته نشدن فاضلاب خانگی به چاه‌های جذبی است؛ یعنی برخی شهروندان از شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، برای رها کردن فاضلاب خانگی‌شان استفاده می‌کنند. سامان‌دهی این مسئله نیز برعهده شهرداری نیست.


کالای برق با شما، نصب با ما
علیرضا کاشی، سخن‌گوی شرکت توزیع برق مشهد:
شهرک امید، کاربری مسکونی دارد. طبق ضوابط موجود، شرکت توزیع برق منطقه‌ای، در مجتمع‌های مسکونی وظیفه‌ای در قبال تامین روشنایی معابر ندارد، با این حال از باب تعامل و همراهی با اهالی شهرک، اعلام می‌کنیم که اگر هیئت امنا، کالای موردنیاز برای تامین روشنایی را تامین کند، شرکت توزیع برق منطقه‌ای با استفاده از نیروی انسانی متخصص و تجهیزات موردنیاز ازقبیل بالابر، ساکنان شهرک را در نصب کالا‌ها و تامین روشنایی شهرک یاری می‌کند. توضیحات کامل در این‌باره به‌صورت حضوری به هیئت‌امنای شهرک، داده شده است.


آمادگی اتوبوس‌رانی برای سرویس‌دهی
عباس اتحادی، مدیر روابط‌عمومی شرکت اتوبوس‌رانی مشهد:
همکاران ما بررسی‌های لازم برای ایجاد ایستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در شهرک امید را انجام داده‌اند. زمانی که اتوبوس یا مینی‌بوس از شهرک خارج می‌شود، برای ورود به بولوار رسالت، امکان گردش به چپ وجود ندارد، بلکه باید گردش به راست کنند و میدان را دور بزنند. عرض میدان، کم است و امکان دور زدن برای اتوبوس و مینی‌بوس وجود ندارد. هر وقت شرایط تردد ناوگان فراهم شود، اتوبوس‌رانی برای خدمت‌رسانی به ساکنان شهرک، آمادگی دارد.


وظیفه‌ای نداریم، ولی همراهی می‌کنیم
رضا دانایی، سرپرست معاونت‌اجتماعی سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری مشهد:
جمع‌آوری معتادان متجاهر، برعهده شهرداری نیست و ما حق ورود به این حوزه را نداریم. زمستان پارسال شخصا از کال بازدید کردم و از معتادانی که در محل بودند، دعوت کردم به گرمخانه‌های شهرداری بیایند، ولی آن‌ها نمی‌آیند؛ چون معتاد هستند و در گرمخانه‌ها هم امکانات ترک اعتیاد وجود ندارد.
با تمام این‌ها اگر ستاد مبارزه با موادمخدر نیاز به همکاری شهرداری داشته باشد، مضایقه نمی‌کنیم و همان‌طور که در سه سال اخیر، با مصوبه شورای شهر، سالانه ۳ میلیارد تومان در اختیار ستاد قرار داده‌ایم تا به کمپ‌های اجباری نگهداری معتادان متجاهر کمک شود، امسال هم سه سالن مدیریت بحران شهرداری را در اختیار ستاد قرار دادیم تا با هدف پیشگیری از شیوع کرونا، معتادان متجاهر جمع‌آوری‌شده قرنطینه شوند، سپس به داخل کمپ‌ها بروند. این عملکرد، نه از روی وظیفه قانونی بلکه با توجه به تماس‌های مردم با ۱۳۷، کسب رضایت و تامین امنیت خاطرشان بوده است.


لطفا کمی صبر کنید
محمدحسین صالحی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان‌رضوی:
گله مردم، بجا و منطقی است. در دو ماه اخیر، با کمک دستگاه‌های مرتبط، بیش از ۱۶۰۰ معتاد متجاهر دستگیر شده‌اند. ظرفیت ۱۰ مرکز ماده ۱۶ (کمپ‌های اجباری معتادان متجاهر) در مشهد، ۲۴۰۰ نفر است. کرونا و ضرورت رعایت قرنطینه و فاصله‌گذاری در کمپ‌ها، این ظرفیت را به ۱۶۵۰ نفر کاهش داده است. به بیان دیگر، فعلا برای پذیرش معتادان متجاهر جدید، جا نداریم. دو پروژه با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر تا آبان راه‌اندازی می‌شود. به کمپ‌های ماده ۱۵ (مراکز خصوصی ترک‌اعتیاد) هم فراخوان داده‌ایم و تعدادی داوطلب شده‌اند. اگر امکاناتشان تاییدیه‌ها را بگیرد، مجوز‌های تبدیل به کمپ ماده ۱۶ را به‌سرعت صادر می‌کنیم.
به مردم قول می‌دهیم با به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها، بین یک تا چهار ماه آینده، دیگر معتاد متجاهری را در شهر نخواهند دید.


شروع فاز یک پارک خطی؛ سه ماه آینده
حجت فرقانی، شهردار منطقه ۳:
در پاسخ به گله ساکنان محترم شهرک امید درباره وجود خارها، باید به این نکته اشاره کنیم که خار‌ها در چند نوبت جمع‌آوری شده است و همین ماه، پاک‌سازی کامل به اتمام خواهد رسید. برای ایجاد فضای سبز در شهرک به‌عنوان مطالبه‌ای مردمی نیز پروژه احداث پارک خطی با ۴میلیارد تومان تعریف شده است. در فاز نخست، امسال یک‌میلیارد تومان اختصاص داده شده است. پس از تخصیص و انتخاب پیمانکار، تا سه ماه آینده کار را شروع می‌کنیم.
به شهروندان محترمی که از وجود سگ‌های ولگرد در اطراف شهرک گله داشتند، نیز ضمن یادآوری موقعیت شهرک و مجاورت آن با زمین‌های خالی وسیع و بافت کشاورزی، اعلام می‌کنیم که گشت مربوط با حضور روزانه ده‌ساعته، به‌صورت مستمر درحال جمع‌آوری سگ‌ها هستند.
در انتقاد ساکنان شهرک به نبود علائم راهنمایی‌ورانندگی هم اشاره شده بود؛ رسالت۸۱، تابلو‌های لازم مثل حق‌تقدم، سرعت‌گیر و کلبه‌ای مدرسه را دارد. چند روز پیش هم معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد، طرحی را برای اجرای خط‌کشی و سرعت‌کاه، ابلاغ کرد که امسال اجرا می‌شود.
برای حذف بوی فاضلاب، وظیفه شهرداری بهسازی کال بوده که انجام شده است. منشأ بو، فاضلاب عبوری از بالادست و خارج از منطقه است. ما برای کال، حفاظ هم گذاشته بودیم که به سرقت رفته است. اگر دوباره اعتباری داده شود، حفاظ‌ها را بازسازی می‌کنیم.
گله دیگر، خاکی بودن داخل محوطه مجتمع‌ها بود. این مسئله را باید هیئت امنا و شرکت سازنده، حل کنند. یادآوری می‌کنم که شهرداری، براساس قانون برای نظافت داخل مجتمع‌ها وظیفه‌ای ندارد، با این حال با هدف همکاری، برای حاشیه رسالت۸۱ پاکبان ثابت مستقر کرده است تا به‌صورت روزانه کار نظافت را انجام بدهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->