به گزارش شهرآرانیوز؛ در سالهای اخیر دولت با تصویب و اجرای طرح هایی، چون «وام ازدواج» و «وام فرزندآوری» تلاش کرده است مسیر حمایت از خانواده را هموار کند. این تسهیلات با هدف کاهش فشارهای اقتصادی بر جوانان در ابتدای زندگی مشترک و نیز تشویق به فرزندآوری در نظر گرفته شدهاند.
با این حال، تجربه بسیاری از متقاضیان نشان میدهد که دریافت این وامها همچنان با موانعی جدی همراه است. گزارشهای مردمی نشان میدهد که بانکها در تحقق وعدههای خود برای حمایت از طرحهای فرزندآوری موفق عمل نکردهاند و هم اکنون صف انتظار برای دریافت این وام به میزان چشمگیری افزایش یافته است.
صفهای طولانی، انتظارهای چندماهه، نبود شفافیت در روند بررسی پروندهها و مشکلات مربوط به ضمانت نامههای بانکی از جمله چالشهایی است که در اغلب پیامهای مردمی مطرح شده است. در پیامهایی که از سوی شهروندان به رسانهها و سامانههای ارتباط مردمی ارسال شده، مسئله اصلی، طولانی شدن زمان انتظار برای دریافت وام عنوان شده است.
بسیاری از متقاضیان اعلام کردهاند که پس از ثبت نام در سامانه و معرفی به بانک، هیچ تغییری در وضعیت پرونده آنها صورت نگرفته و عملا باید در انتظار تعیین تکلیف بمانند. یکی از شهروندان میگوید: بیش از چهار ماه است در سامانه ثبت نام کردهام.
بانک مدارک من را کامل گرفته است، اما هیچ پیشرفتی در روند پروندهام نمیبینم. میگویند منتظر تخصیص بودجه باشید. شهروند دیگری با ارسال پیام گلایه خود را این طور بیان میکند: در تبلیغات میگویند برای حمایت از فرزندآوری وام میدهند، اما وقتی مراجعه میکنیم، با پاسخی مبهم روبه رو میشویم که باید منتظر بودجه باشید یا فعلا امکان پرداخت نیست.
طرحهایی که دولت برای فرزندآوری داده است تا به حال هیچ کدام برای ما هیچ ثمری نداشته است. بنده دارای سه فرزند هستم که فرزند آخر من شش ماهه است. از همان ابتدای تولد فرزندم پیگیری کردم که وام فرزندآوری بگیرم بنابراین قبل از عید ثبت نام کردیم با این همه هیچ خبری نیست.
اشرفی، نماینده دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای استان، در پاسخ به پیامهای پرتعداد مردمی درباره صفهای طولانی دریافت وام ازدواج و فرزندآوری، این طور پاسخ میدهد: همان طور که پیشتر هم عرض کردم، بانکها تلاش میکنند بر اساس بودجهای که برای آنها تعیین شده، تسهیلات پرداخت کنند. در سال گذشته در استان، بالغ بر صددرصد بودجه تسهیلات ازدواج پرداخت شده است؛ یعنی عملا از سقفی که به ما اختصاص داده شده بود هم بیشتر پرداخت کردهایم.
نماینده دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای استان میافزاید: اگر بخواهیم بیش از بودجه ابلاغی پرداخت کنیم، مورد اعتراض استانهای دیگر قرار میگیریم، زیرا این موضوع تابع بودجه مشخصی است؛ بنابراین نیاز است از مسیر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی پیگیری شود تا ارقام بالاتری برای این حوزه در نظر گرفته شود.
اشرفی در پاسخ به مطالبه مردمی مبنی بر اینکه عدد صف انتظار تکان نمیخورد یا وام تعلق نمیگیرد، نیز بیان میکند: به نظر میرسد عمده مشکل به همان بودجهای بازمی گردد که به استانها و به تبع آن به شعب بانکها ابلاغ میشود.
نماینده دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای استان تأکید دارد: همکاران ما مکلف هستند پس از ابلاغ بودجه و تخصیص به شعب، بلافاصله اقدام به پرداخت کنند. در واقع ما پس از تقسیم و معرفی افراد به شعب، صف انتظار نداریم. موضوع اصلی، تخصیص بودجه کافی به این بخش است. اشرافی درباره دغدغه مردم برای ضمانت نیز این طور توضیح می دهد: بانکها در حال حرکت به سمت حذف ضامن برای افراد با رتبه اعتباری مناسب هستند.
واقعیت این است که فاصله میان وعدههای دولت و تجربه واقعی مردم، در حال افزایش است. هرچند بانکها به دلیل محدودیتهای بودجهای نمیتوانند فراتر از سهم خود عمل کنند، اما این مسئله از نگاه مردم توجیه پذیر نیست. آنها انتظار دارند سازوکارهای منسجم تری برای اجرای این طرحها ایجاد شود.