کشف ۱۴۵ تن برنج و نیم تن چای احتکاری در جنوب تهران | متهم ۶.۸ میلیارد تومان جریمه شد (۶ آبان ۱۴۰۴) تورم مهرماه اعلام شد | تورم نقطه به نقطه به ۴۸.۶ درصد رسید بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی و خارجی (۶ آبان ۱۴۰۴) + جدول قیمت مرغ در مشهد افزایش یافت (۶ آبان ۱۴۰۴) | گوشت گوسفندی و گوساله چند؟ افت شدید قیمت سکه‌های پارسیان درپی کاهش نرخ طلا (۶ آبان ۱۴۰۴) + جدول هشدار جدی بانک مرکزی: ۵ بانک ناتراز دیگر اصلاح یا انحلال را انتخاب کنند! بررسی قیمت گل زعفران در شهرستان‌های خراسان رضوی (۶ آبان ۱۴۰۴) فروش مخلوط برنج داخلی و خارجی با نام و قیمت برنج ایرانی پیشروی بورس با کمک پتروشیمی‌ها | گزارش وضعیت بازار سهام (۶ آبان ۱۴۰۴) شیر خام گران شد (۶ آبان ۱۴۰۴) آخرین مهلت ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو، امروز (۶ آبان ۱۴۰۴) است دیپلماسی کریدوری، بازوی سیاست همسایگی و نگاه به شرق ایران حذف ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در دستورکار است؟ | صحبت‌های تکان‌دهنده رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس + فیلم قیمت دلار امروز در مشهد چقدر است؟ (۶ آبان ۱۴۰۴) افت قیمت طلا در مشهد (۶ آبان ۱۴۰۴) پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری در سال ۱۴۰۴، به ۱۵۳ هزار میلیارد تومان رسید مصرف برق در سال جاری، ۴ درصد کاهش یافت متوسط قیمت دلاری مسکن در تهران چقدر است؟ اونس جهانی طلا ۴ هزار دلار را از دست داد | انتظار بازار برای تصمیم فدرال رزرو (۶ آبان ۱۴۰۴) حذف ارز ترجیحی، سفره خانوارهای ایرانی را کوچک و تورم خدمات را تشدید می‌کند ۲۸ واحد نمونه استاندارد در خراسان رضوی معرفی خواهند شد سیگنال‌های منفی به بازار خودرو | رویافروشی یا خالی فروشی؟ نرخ دینار عراق رشد کرد | لیر ترکیه، منات آذربایجان، درهم امارات و دینار کویت در مشهد چند؟ (۶ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۶ آبان ۱۴۰۴) | اختلاف ۲۰ تا ۵۰ هزار تومانی گوجه‌فرنگی در تره‌بار و سطح شهر زیان انباشته ایران خودرو به ۱۳۴ هزار میلیارد تومان رسید هشدار دامپزشکی خراسان رضوی درباره شیوع ۲ بیماری خطرناک دامی و طیوری | تب‌برفکی در مرز غربی و آنفلوانزا در مرز شرقی استان دیپلماسی استانی، پلی به سوی توسعه رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد: طلای آب شده، صنعت طلا را  آب کرد!  
سرخط خبرها

ضرورت شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی میان کنشگران اصلی اقتصاد

  • کد خبر: ۳۴۴۰۲۱
  • ۱۸ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
ضرورت شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی میان کنشگران اصلی اقتصاد
در شرایطی که اقتصاد ایران با انبوهی از چالش‌ها روبه‌روست، ایده شکل‌گیری یک گفت‌وگوی ملی در حوزه اقتصاد میان همه کنشگران اصلی نه یک اقدام نمادین، بلکه ضرورتی تاریخی و راهبردی برای عبور از بن‌بست‌های موجود به شمار می‌رود.

در شرایطی که اقتصاد ایران با انبوهی از چالش‌های ساختاری، انباشته و پیچیده روبه‌روست، ایده شکل‌گیری یک گفت‌وگوی ملی در حوزه اقتصاد میان همه کنشگران اصلی از دولت و نهاد‌های حاکمیتی گرفته تا بخش خصوصی، تعاونی‌ها، کارفرمایان، کارگران و نهاد‌های مدنی، نه یک اقدام نمادین، بلکه ضرورتی تاریخی و راهبردی برای عبور از بن‌بست‌های موجود به شمار می‌رود.

پرسش بنیادی، اما این است که چنین گفت‌وگویی باید حول چه محور و با چه اولویتی آغاز شود تا بتواند به‌جای فرورفتن در کلی‌گویی یا فرسایش، به تولید معنا، توافق و تحول بینجامد؟

از نظر نگارنده، اولویت‌دارترین موضوعی که باید در کانون این گفت‌وگوی ملی قرار بگیرد، بازتعریف و اصلاح «نظام حکمرانی اقتصادی» کشور است.

نظام حکمرانی اقتصادی، مفهومی فراتر از سیاست‌گذاری روزمره و قوانین متغیر است. این نظام، چارچوبی به شمار می‌آید که در آن رابطه دولت با بازار، نقش نهاد‌های عمومی، میزان اختیار و مسئولیت بخش خصوصی، سازوکار‌های تنظیم‌گری، نحوه توزیع منابع، منطق بودجه‌ریزی و الگوی مداخله دولت در اقتصاد تعریف می‌شود.

درواقع، آنچه امروز اقتصاد ایران را از پویایی بازمی‌دارد، نه صرفا فقدان منابع یا تحریم‌های خارجی، بلکه ناپایداری، تناقض و بعضا آشفتگی در حکمرانی اقتصادی است؛ یعنی جایی که مرز میان تصدی‌گری و تنظیم‌گری دولت مخدوش شده، نظام انگیزشی بخش خصوصی بی‌ثبات است و فرایند تصمیم‌سازی از شفافیت و مشارکت لازم برخوردار نیست.

برای نمونه، بخش خصوصی در حالی به مشارکت دعوت می‌شود که اغلب در فرایند تدوین و اجرای سیاست‌ها، نقش واقعی ندارد. کارگران از عدالت معیشتی سخن می‌گویند، اما در توزیع منافع و برنامه‌ریزی توسعه‌ای سهمی نمی‌یابند. دولت از رونق تولید دم می‌زند، ولی با مداخلات مکرر و بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه، فضای تصمیم‌گیری را ناامن می‌سازد. در چنین فضایی، حتی بهترین برنامه‌های اقتصادی نیز یا به حاشیه رانده می‌شوند یا در بوروکراسی فرساینده گم می‌شوند.

ازاین‌رو، گفت‌وگویی ملی که به بازنگری در نظام حکمرانی اقتصادی بینجامد، باید بر اصولی همچون تفکیک نقش‌ها (دولت، بازار، نهاد‌های عمومی)، تقویت شفافیت و پاسخ‌گویی، افزایش مشارکت مؤثر ذی‌نفعان واقعی در فرایند‌های سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تدوین قواعد باثبات، عقلانی و بلندمدت متمرکز باشد.

این گفت‌و‌گو، البته نباید محدود به نخبگان سیاسی یا اقتصادی شود، بلکه باید به فرایندی اجتماعی، فراگیر و نهادینه بدل گردد؛ فرایندی که در آن، اعتماد متقابل احیا شود، ریشه‌های نارضایتی اقتصادی شناخته شده و یک تصویر مشترک از آینده ترسیم شود. تنها در چنین بستری است که می‌توان به اصلاحات واقعی، سرمایه‌گذاری پایدار، اشتغال مؤثر و بازگشت امید به افق اقتصاد ایران دل بست.

درنهایت گفت‌وگوی ملی در حوزه اقتصاد، اگر به‌جای منازعه بر سر منافع کوتاه‌مدت، به اجماع بر سر اصول حکمرانی عادلانه، کارآمد و توسعه محور بینجامد، می‌تواند آغازی باشد برای دوره‌ای تازه در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور؛ دوره‌ای که در آن، عقلانیت، شفافیت و اعتماد به سرمایه‌های اصلی توسعه بدل می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->