چطور به حذف یارانه اعتراض کنیم؟ توقیف ۱۳ کیلوگرم شمش طلای وارداتی منتسب به بابک زنجانی + مستندات پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه دوشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۴ | دلار در آستانه ۹۵ هزار تومانی قرار گرفت مهلت صادرات کالا برای دارندگان کارت‌های بازرگانی غیرتولیدی تمدید شد یارانه چه کسانی در شهریور ۱۴۰۴ حذف می‌شود؟ سهم کالا‌ی ایرانی در تعمیرات مجتمع گاز پارس جنوبی به ۹۰ درصد رسید ثبت رکوردهای جدید تولید نفت و گاز در شرایط تحریم و جنگ یک تحلیلگر اقتصادی: یکسان‌سازی نرخ ارز بدون رفع تحریم‌ها، تورم را شعله‌ور می‌کند ۲ پیشنهاد برای ساماندهی نیرو‌های شرکتی در دولت ارائه شد رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی: تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی با جدیت دنبال می‌شود کاهش قیمت حبوبات در آستانه فصل برداشت | لوبیای چیتی ۳۳ درصد سقوط کرد معامله ۹۶۸ کیلوگرم زعفران نگین در بورس کالا پیش‌بینی قیمت دلار، طلا و سکه بعد از دهه آخر ماه صفر | افت حجم معاملات بازار فلزات قیمتی را کم رمق کرد پلمب یک واحد صنفی در منطقه ثامن مشهد به دلیل احتکار برنج (یکم شهریور ۱۴۰۴) | عودت ۳۲ میلیارد ریال وجه به زائران شاکی سود وام مسکن ایثارگران اندازه حدود نیمی از مبلغ وام است! علت افزایش قیمت برنج از زبان نماینده مردم گیلان ادعای جدید وزیر جهاد کشاورزی: قیمت برنج ایرانی بیش از ۱۰۰ هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته است (یکم شهریور ۱۴۰۴) طلافروشی‌های مشهد فردا (یکشنبه، دوم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است بورس شهریور را منفی شروع کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (یکم شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم شهریور ۱۴۰۴) | دلار یک کانال کم کرد یارانه نقدی مردادماه ۱۴۰۴ برخی خانوار‌های کارگری قطع شد تایید قطع شدن یارانه ۳ میلیون ایرانی توسط سخنگوی کالابرگ الکترونیکی (یکم شهریور ۱۴۰۴) نرخ طلا در مشهد اعلام شد | طلا در اوج (یکم شهریور ۱۴۰۴) حراج و پیش‌فروش سکه طلا از این هفته آغاز می‌شود (یکم شهریور ۱۴۰۴) پرداخت بدون تأخیر یارانه و حقوق کارمندان و بازنشستگان در ایام جنگ ۱۲ روزه پرونده خاموشی‌ها تا یک‌ماه آینده بسته می‌شود (یکم شهریور ۱۴۰۴) بخش قابل توجهی از محدودیت‌های برق تا پایان تابستان برداشته می‌شود  چرا ۳ میلیون نفر از دهک‌های ۴ تا ۹ از دریافت یارانه حذف شدند؟ (یکم شهریور ۱۴۰۴) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (یکم شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد
سرخط خبرها

ضرورت شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی میان کنشگران اصلی اقتصاد

  • کد خبر: ۳۴۴۰۲۱
  • ۱۸ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
ضرورت شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی میان کنشگران اصلی اقتصاد
در شرایطی که اقتصاد ایران با انبوهی از چالش‌ها روبه‌روست، ایده شکل‌گیری یک گفت‌وگوی ملی در حوزه اقتصاد میان همه کنشگران اصلی نه یک اقدام نمادین، بلکه ضرورتی تاریخی و راهبردی برای عبور از بن‌بست‌های موجود به شمار می‌رود.

در شرایطی که اقتصاد ایران با انبوهی از چالش‌های ساختاری، انباشته و پیچیده روبه‌روست، ایده شکل‌گیری یک گفت‌وگوی ملی در حوزه اقتصاد میان همه کنشگران اصلی از دولت و نهاد‌های حاکمیتی گرفته تا بخش خصوصی، تعاونی‌ها، کارفرمایان، کارگران و نهاد‌های مدنی، نه یک اقدام نمادین، بلکه ضرورتی تاریخی و راهبردی برای عبور از بن‌بست‌های موجود به شمار می‌رود.

پرسش بنیادی، اما این است که چنین گفت‌وگویی باید حول چه محور و با چه اولویتی آغاز شود تا بتواند به‌جای فرورفتن در کلی‌گویی یا فرسایش، به تولید معنا، توافق و تحول بینجامد؟

از نظر نگارنده، اولویت‌دارترین موضوعی که باید در کانون این گفت‌وگوی ملی قرار بگیرد، بازتعریف و اصلاح «نظام حکمرانی اقتصادی» کشور است.

نظام حکمرانی اقتصادی، مفهومی فراتر از سیاست‌گذاری روزمره و قوانین متغیر است. این نظام، چارچوبی به شمار می‌آید که در آن رابطه دولت با بازار، نقش نهاد‌های عمومی، میزان اختیار و مسئولیت بخش خصوصی، سازوکار‌های تنظیم‌گری، نحوه توزیع منابع، منطق بودجه‌ریزی و الگوی مداخله دولت در اقتصاد تعریف می‌شود.

درواقع، آنچه امروز اقتصاد ایران را از پویایی بازمی‌دارد، نه صرفا فقدان منابع یا تحریم‌های خارجی، بلکه ناپایداری، تناقض و بعضا آشفتگی در حکمرانی اقتصادی است؛ یعنی جایی که مرز میان تصدی‌گری و تنظیم‌گری دولت مخدوش شده، نظام انگیزشی بخش خصوصی بی‌ثبات است و فرایند تصمیم‌سازی از شفافیت و مشارکت لازم برخوردار نیست.

برای نمونه، بخش خصوصی در حالی به مشارکت دعوت می‌شود که اغلب در فرایند تدوین و اجرای سیاست‌ها، نقش واقعی ندارد. کارگران از عدالت معیشتی سخن می‌گویند، اما در توزیع منافع و برنامه‌ریزی توسعه‌ای سهمی نمی‌یابند. دولت از رونق تولید دم می‌زند، ولی با مداخلات مکرر و بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه، فضای تصمیم‌گیری را ناامن می‌سازد. در چنین فضایی، حتی بهترین برنامه‌های اقتصادی نیز یا به حاشیه رانده می‌شوند یا در بوروکراسی فرساینده گم می‌شوند.

ازاین‌رو، گفت‌وگویی ملی که به بازنگری در نظام حکمرانی اقتصادی بینجامد، باید بر اصولی همچون تفکیک نقش‌ها (دولت، بازار، نهاد‌های عمومی)، تقویت شفافیت و پاسخ‌گویی، افزایش مشارکت مؤثر ذی‌نفعان واقعی در فرایند‌های سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تدوین قواعد باثبات، عقلانی و بلندمدت متمرکز باشد.

این گفت‌و‌گو، البته نباید محدود به نخبگان سیاسی یا اقتصادی شود، بلکه باید به فرایندی اجتماعی، فراگیر و نهادینه بدل گردد؛ فرایندی که در آن، اعتماد متقابل احیا شود، ریشه‌های نارضایتی اقتصادی شناخته شده و یک تصویر مشترک از آینده ترسیم شود. تنها در چنین بستری است که می‌توان به اصلاحات واقعی، سرمایه‌گذاری پایدار، اشتغال مؤثر و بازگشت امید به افق اقتصاد ایران دل بست.

درنهایت گفت‌وگوی ملی در حوزه اقتصاد، اگر به‌جای منازعه بر سر منافع کوتاه‌مدت، به اجماع بر سر اصول حکمرانی عادلانه، کارآمد و توسعه محور بینجامد، می‌تواند آغازی باشد برای دوره‌ای تازه در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور؛ دوره‌ای که در آن، عقلانیت، شفافیت و اعتماد به سرمایه‌های اصلی توسعه بدل می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->