جزئیات اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی + فیلم (۱۳ مهر ۱۴۰۴) آسمان کشور پویاتر شد | سرمایه‌گذاری ۱۲.۴ همتی در صنعت هوایی در دولت چهاردهم قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | افت شدید قیمت‌ها بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | عبور پراید از ۵۰۰ میلیون هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد درباره خریدوفروش طلای آب‌شده قاضی‌زاده هاشمی: وزارت جهاد کشاورزی قیمت مرغ را به‌درستی مدیریت نمی‌کند + فیلم سهولت در ضدعفونی و تهویه؛ چرا آب ژاول و ساید چنل استریم بهترین انتخاب هستند؟ شوک جدید به بازار | افزایش ۳۰ درصدی قیمت لپ‌تاپ قیمت سکه‌های پارسیان چقدر شد؟ (۱۳ مهر ۱۴۰۴) + جدول فتح قله ۲.۸ میلیون واحدی در بورس | رشد بیش از ۲ درصدی شاخص کل (۱۳ مهر ۱۴۰۴) شانس برنده شدن در قرعه‌کشی ایران خودرو چقدر است؟ (۱۳ مهرماه ۱۴۰۴) عرضه تجاری آیفون ۱۷ با قیمت نجومی ۲۸۰ میلیون تومانی آغاز شد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) قیمت گوشت و مرغ در مشهد اعلام شد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) + جدول افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن | بیت‌کوین از ۱۲۵ هزار دلار عبور کرد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) مصرف ۴۰ درصد بنزین کشور در ۵ استان کشور | خراسان رضوی، دومین استان در مصرف بنزین کشور همایش بین‌المللی تجارت استان‌ها، در مشهد برگزار می‌شود | حمل‌ونقل، ظرفیت مهم خراسان رضوی در پیمان شانگهای کارگران شرکتی در انتظار تغییر وضعیت | چرا وعده‌های ساماندهی کارگران شرکتی عملی نمی‌شود؟ قیمت دلار در مشهد کاهش یافت (۱۳ مهر ۱۴۰۴) برنج با قیمت مصوب به دست مردم نمی‌رسد | چپاول مردم در غفلت ناظران بررسی قیمت امروز گل تازه و نگین زعفران (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | هر کیلو گل زعفران چند؟ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) | افزایش قیمت کیوی، لیموشیرین، هلو و سیب زمان قرعه‌کشی ایران خودرو برای اولویت بندی دور هشتم (مهرماه ۱۴۰۴)  مشخص شد + جزئیات قیمت امروز دینار عراق، دینار کویت، لیر ترکیه و روپیه پاکستان در مشهد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) معیار دهک‌بندی خانوار‌ها و دریافت یارانه چیست؟ کاهش چشمگیر بیماری‌های دامی و رشد تولید گوشت در خراسان رضوی نرخ امروز طلا در مشهد اعلام شد (۱۳ مهر ۱۴۰۴) ویدئو | اقدام بانک‌مرکزی برای جلوگیری از کلاهبرداری با چک تصمیم جدید درباره تغییر دستمزد کارگران | افزایش دستمزد بالاتر از نرخ تورم در دستور کار قرار گرفت؟
سرخط خبرها

ضرورت شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی میان کنشگران اصلی اقتصاد

  • کد خبر: ۳۴۴۰۲۱
  • ۱۸ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۱
ضرورت شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی میان کنشگران اصلی اقتصاد
در شرایطی که اقتصاد ایران با انبوهی از چالش‌ها روبه‌روست، ایده شکل‌گیری یک گفت‌وگوی ملی در حوزه اقتصاد میان همه کنشگران اصلی نه یک اقدام نمادین، بلکه ضرورتی تاریخی و راهبردی برای عبور از بن‌بست‌های موجود به شمار می‌رود.

در شرایطی که اقتصاد ایران با انبوهی از چالش‌های ساختاری، انباشته و پیچیده روبه‌روست، ایده شکل‌گیری یک گفت‌وگوی ملی در حوزه اقتصاد میان همه کنشگران اصلی از دولت و نهاد‌های حاکمیتی گرفته تا بخش خصوصی، تعاونی‌ها، کارفرمایان، کارگران و نهاد‌های مدنی، نه یک اقدام نمادین، بلکه ضرورتی تاریخی و راهبردی برای عبور از بن‌بست‌های موجود به شمار می‌رود.

پرسش بنیادی، اما این است که چنین گفت‌وگویی باید حول چه محور و با چه اولویتی آغاز شود تا بتواند به‌جای فرورفتن در کلی‌گویی یا فرسایش، به تولید معنا، توافق و تحول بینجامد؟

از نظر نگارنده، اولویت‌دارترین موضوعی که باید در کانون این گفت‌وگوی ملی قرار بگیرد، بازتعریف و اصلاح «نظام حکمرانی اقتصادی» کشور است.

نظام حکمرانی اقتصادی، مفهومی فراتر از سیاست‌گذاری روزمره و قوانین متغیر است. این نظام، چارچوبی به شمار می‌آید که در آن رابطه دولت با بازار، نقش نهاد‌های عمومی، میزان اختیار و مسئولیت بخش خصوصی، سازوکار‌های تنظیم‌گری، نحوه توزیع منابع، منطق بودجه‌ریزی و الگوی مداخله دولت در اقتصاد تعریف می‌شود.

درواقع، آنچه امروز اقتصاد ایران را از پویایی بازمی‌دارد، نه صرفا فقدان منابع یا تحریم‌های خارجی، بلکه ناپایداری، تناقض و بعضا آشفتگی در حکمرانی اقتصادی است؛ یعنی جایی که مرز میان تصدی‌گری و تنظیم‌گری دولت مخدوش شده، نظام انگیزشی بخش خصوصی بی‌ثبات است و فرایند تصمیم‌سازی از شفافیت و مشارکت لازم برخوردار نیست.

برای نمونه، بخش خصوصی در حالی به مشارکت دعوت می‌شود که اغلب در فرایند تدوین و اجرای سیاست‌ها، نقش واقعی ندارد. کارگران از عدالت معیشتی سخن می‌گویند، اما در توزیع منافع و برنامه‌ریزی توسعه‌ای سهمی نمی‌یابند. دولت از رونق تولید دم می‌زند، ولی با مداخلات مکرر و بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه، فضای تصمیم‌گیری را ناامن می‌سازد. در چنین فضایی، حتی بهترین برنامه‌های اقتصادی نیز یا به حاشیه رانده می‌شوند یا در بوروکراسی فرساینده گم می‌شوند.

ازاین‌رو، گفت‌وگویی ملی که به بازنگری در نظام حکمرانی اقتصادی بینجامد، باید بر اصولی همچون تفکیک نقش‌ها (دولت، بازار، نهاد‌های عمومی)، تقویت شفافیت و پاسخ‌گویی، افزایش مشارکت مؤثر ذی‌نفعان واقعی در فرایند‌های سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری و تدوین قواعد باثبات، عقلانی و بلندمدت متمرکز باشد.

این گفت‌و‌گو، البته نباید محدود به نخبگان سیاسی یا اقتصادی شود، بلکه باید به فرایندی اجتماعی، فراگیر و نهادینه بدل گردد؛ فرایندی که در آن، اعتماد متقابل احیا شود، ریشه‌های نارضایتی اقتصادی شناخته شده و یک تصویر مشترک از آینده ترسیم شود. تنها در چنین بستری است که می‌توان به اصلاحات واقعی، سرمایه‌گذاری پایدار، اشتغال مؤثر و بازگشت امید به افق اقتصاد ایران دل بست.

درنهایت گفت‌وگوی ملی در حوزه اقتصاد، اگر به‌جای منازعه بر سر منافع کوتاه‌مدت، به اجماع بر سر اصول حکمرانی عادلانه، کارآمد و توسعه محور بینجامد، می‌تواند آغازی باشد برای دوره‌ای تازه در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور؛ دوره‌ای که در آن، عقلانیت، شفافیت و اعتماد به سرمایه‌های اصلی توسعه بدل می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->