حز‌ب‌الله: پرچم مقاومت را تا تحقق پیروزی کامل به دوش خواهیم کشید تمدید تعطیلی ۲ ماهه دفتر شبکه الجزیره در تل‌آویو تداوم حملات اسرائیل به غزه با وجود اعلام آتش‌بس (۱۹ مهر ۱۴۰۴) انتقاد رئیس جمهور لبنان از حملات اسرائیل به جنوب لبنان پس از آتش‌بس غزه آیا رژیم صهیونیستی به آتش‌بس پایبند خواهد بود؟ کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح مقابله با نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی را بررسی خواهد کرد یک هواپیمای سبک در استرالیا سقوط کرد (۱۹ مهر ۱۴۰۴) واکنش ترامپ به حمایت ایران از توافق آتش بس با حماس نگاه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ایران پس از تهدید اسرائیل تحول خواهد یافت؟ رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها درباره برگزاری تناسبی انتخابات در تهران توضیح داد کاهش ساعات کاری در کمیسیون اجتماعی مجلس مجددا بررسی خواهد شد معاون حقوقی رئیس جمهور: جمهوری اسلامی ایران در آستانه ثبت دعوای حقوقی علیه اسرائیل و آمریکاست عالی‌ترین مرجع نظارتی کشور و ۲ مأموریت مهم آن | به مناسبت سالروز تأسیس سازمان بازرسی کل کشور رسانه‌های اسرائیلی: انتقال اسرا از ۵ زندان اسرائیل آغاز شد حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس جزئیات اجرایی طرح ترامپ برای توقف جنگ غزه اعتراف صهیونیست‌ها به خلع سلاح نشدن حماس در غزه درگیری مرزی میان نیرو‌های مرزبانی پاکستان و افغانستان آمریکا در ایالت آیداهو برای قطر پایگاه نیروی هوایی می‌سازد پزشکان بدون مرز: هزار و ۲۰۰ کادر درمانی در جنگ غزه کشته شدند حمله تروریستی به مرکز آموزش پلیس پاکستان| ۳ مهاجم در درگیری کشته شدند زخمی شدن ده‌ها فلسطینی در کرانه باختری (۱۸ مهر ۱۴۰۴) ترامپ نشستی با رهبران جهان درباره غزه در مصر برگزار می‌کند ادعای تروئیکا: اسنپ‌بک اقدام درستی بود واکنش دختر شهید سلیمانی به آتش‌بس در غزه ۶ هزار کامیون کمک‌های بشردوستانه منتظر ورود به غزه بازداشت شبکه ترور وابسته به رژیم صهیونیستی در لبنان
سرخط خبرها

آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟

  • کد خبر: ۳۴۴۷۷
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟
در پی اعلام رییس اتاق بازرگانی ایران و چین مبنی بر اینکه در یکی از بند‌های برنامه راهبردی ۲۵ ساله دو کشور به تاسیس شهرک خودرویی اشاره شده است، یک فعال قطعه‌ساز می‌گوید ایران علاوه بر سرمایه‌گذاری چین در ایران باید طرحی داشته باشد برای تولید مشترک میان دو کشور تا از این توافق، صنعت خودروسازی هم زمینه توسعه را پیدا کند.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفِی‌منش، فعال حوزه قطعه و خودروسازی به امکان همکاری‌های مشترک در صنعت خودروسازی و قطعه سازی میان ایران و چین اشاره کرد و گفت: هنوز این توافق صرفا در حد یک سند ۱۸ صفحه‌ای و در حد پیش نویس است. به همین دلیل بخش زیادی از بحث‌هایی که حول آن شده برای من حداقل قابل فهم نیست. درواقع متوجه نمی‌شوم چگونه می‌توان به این اظهارات دست زد وقتی که هنوز هیچ چیزی در حد یک قرارداد اجرایی منتشر نشده است.

او تاکید کرد: من همیشه از هرگونه افزایش همکاری‌های بین‌المللی استقبال کرده و می‌کنم. در این مورد هم حتما که اتفاق خوبی است اگر رابطه ما با کشوری، چون چین که از کشور‌های توسعه یافته جهان امروز است افزایش یابد به سود اقتصاد خواهد بود و طبیعتا از این بابت هم خوشحالم.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: البته نگرانی‌ها در این مورد هم قابل درک است. اقتصاد ما چندین بار کوچکتر از اقتصاد چین است و انتظار می‌رود دولتمردان و مسئولان ضمن ارتقای توان اقتصادی کشور به این مساله هم توجه کنند تا کار به جایی نرسد که اقتصاد ایران صرفا پله ترقی چین شود.

نجفی منش درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صنعت خودروسازی چگونه می‌توان از این صنعت نسبتا نوظهور چینی به سود تقویت داخل استفاده کرد تاکید کرد: چینی‌ها اکنون سالانه ۲۸ میلیون خودرو تولید می‌کنند که در سطح جهان هم رقم فوق العاده زیادی است. ما باید در فعالیت‌های مشترک قطعاتی را که می‌توانیم تولید کنیم به چین صادر کنیم و در مقابل قطعاتی که در تولید آن ناتوانیم را بگیریم و این مهم باید در چارچوب تهاتر صورت بگیرد. این رابطه اگر متوازن باشد به رشد صنعت خودروسازی ایران منجر می‌شود.

او افزود: همچنین سرمایه‌گذاری و واردات تکنولوژی بخش‌هایی که در آن ضعیف هستیم یا نیاز به ارتقا داریم هم به سود ما خواهد بود. برخی قطعات را ما امروز نمی‌توانیم تولید کنیم، اما با بهره جستن از تکنولوژی غول شرقی این مهم عملی خواهد بود و اگر طرفین در ادامه توافق در حوزه خودروسازی بر این مبنا را عملی کنند اتفاق مبارکی است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: با این حال نباید فراموش کنیم که اصل در این میان ما هستیم. هر طرف به دنبال سود خود است و ما باید مسیری را تبیین کنیم و موافقت طرف مقابل را جلب کنیم که ضمن سود جستن طرف مقابل اقتصاد و تولید ایران نیز به اصطلاح چاله‌های خود را پر کند.
 
بزرگترین صنعت غیرنفتی ایران در کنار قطعه سازی‌ها بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده است و این چنین است که هر همکاری بین المللی در حوزه خودرو برای اقتصاد ایران اتفاقی مهم تلقی می‌شود.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مفاد قرارداد پرسر و صدای دو کشور گفته است:در یکی از بند‌های این برنامه به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده است. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو‌های مشترک باید شهرکی را در این زمینه تاسیس کند. مسلما دولت چین و ایران، خودرو نمی‌سازنند.
 
اما وزارت‌خانه‌های دو کشور ممکن است به این تفاهم برسند که شرکت‌های خودرویی را به یکدیگر معرفی کنند و قراردادی در این رابطه بنویسند. به هر حال تنها شرکت خارجیِ خودرویی که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کرده، شرکت «چری» چین است.
 
منبع: خبرآنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->