به گزارش شهرآرانیوز، رئیس سازمان آموزش فنی حرفهای در یک گفت و گوی تلویزیونی (صف اول) به تشریح اقدامات و دستاوردها و برنامههای صورت گرفته این سازمان پرداخت و با بیان اینکه آموزشهای مهارتی در ایران قدمت ۶۵ ساله دارد و از دهه ۴۰ این آموزشها به شکل مدرن در ایران آغاز شده است، گفت: با وجود اینکه در این زمینه دیرپا هستیم و سنت استاد شاگردی در کشور ما قدیمی است و نسل به نسل مشاغل و مهارتها منتقل شده است، اما متاسفانه در حال حاضر ارتباط معناداری بین همه بخشهای این زیست بوم وجود ندارد.
غلامحسین محمدی افزود:در دنیا بیش از ۷۰ درصد افرادی که به عنوان دانش آموز وارد مقاطع تحصیلی میشوند به فراگیری آموزشهای مهارتی میپردازند و در محیطهایی که به عنوان محیطهای دوگانه مشهور است، آموزشها را دریافت میکنند. محیطهایی که از یکطرف صنعت و خدمات آن را توسعه و تجهیز میکنند و از یکطرف نهادهای آموزشی به عنوان تنظیم گر در آنجا حضور دارند؛ لذا با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد مشاغل در دنیا اساسا مهارتی هستند افراد به سمت اشتغال مولد هدایت میشوند.
معاون وزیر کار ادامه داد: هم اکنون دانشگاهها و دبیرستانها مراکز ارائه آموزشهای رسمی هستند وآموزشهای غیر رسمی نیز آموزشهایی هستند که منجر به صدور گواهینامه میشوند و دورههای کوتاه مدتی است که متولی اش در ایران ما هستیم. اینها در یک زیست بوم هم بند یک زنجیره ارزش را میسازند و فرد میتواند در مقاطع مختلفی کارگر ماهر، تکنسین یا کارشناس ارشد شود.
محمدی تصریح کرد: در ایران با وجود آنکه دیرپا هستیم و آموزشهای فنی حرفهای را توسعه دادیم و زیست بوم آموزش فنی حرفهای ما در منطقه مِنا بینظیر است و در سازمان فنی و حرفهای ۷۰۰ مرکز دولتی و بیش از ۱۰ هزار آموزشگاه خصوصی و ۷۰۰۰ هنرستان در آموزش و پرورش و تعداد زیادی دانشگاه علمی کاربردی و مهارتی داریم، اما به دلیل عدم تنظیمگری مناسب این ارتباط برقرار نشده است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با بیان اینکه طبق پژوهشهای انجام شده از هر ۲ نفر جویای کار یک نفر یا کسر مهارت یا فقر مهارت دارد، اظهار کرد: ۴۰ درصد دانش آموختگان ما نمیتوانند شغل مناسب پیدا کنند و بیش از ۳۰ درصد آموزشها در کل زیست بوم آموزشی بر اساس اولویتهای بازار نیست که این دادهها نشان میدهد این سامانه خوب کار نمیکند، یعنی صنعت وخدمات که سمت تقاضای نیروی کار است با سمت عرضه و آموزشهایی که به شکل رسمی و غیر رسمی است، همگرایی ندارد لذا ما باید در گام نخست ایننقیصه را هم در سیاستگذاری و هم در اجرا رفع کنیم.
وی متذکر شد: برای حل این نقیصه قانون و برنامه زیاد داریم، اما آنچه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد این است که بتوانیم با هم اجماع کنیم به قول رئیس جمهور وفاق کنیم تا از ظرفیتهای خالی استفاده کنیم و افراد بتوانند از حداکثر ظرفیتهای آموزشی کشور بهره ببرند. خوشبختانه در این زمینه برنامههایی داریم که مهمترین برنامه این است که چکار کنیم صنایع و صاحبان کسب و کارها، مجامع و اتحادیهها بتوانند نیازهای آموزشی خود را با توسعه زیرساختی که دولت انجام داده با هزینه کمتری ارائه کنند.
سال گذشته ۱۰۰ فرصت سرمایهگذاری را در سازمان فنی حرفه اعلام کردیم و در اتاق بازرگانی رونمایی کردیم که ۱۳۰ مرکز فنی و حرفهای را برای مشارکت با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی قرار دادیم. مثلاً با انجمن پلیمر تفاهمی در کنار آموزش و پرورش منعقد کردیم که بتوانند در رشتههای پلیمر و پلاستیک در ۳ مرکز بزرگ نیازهای خود را برطرف کنند. اگر این آموزشها هم بند و همراه شود، با کمک صنایع و بنگاههای بزرگ و اتحادیهها اتفاقات بزرگی میافتد و ما دیگر شاهد نیستیم که فردی آموزش میبینند ولی آموزشهایش مازاد است و بازار کاری ندارد و باید مهارتی یاد بگیرد تا بتواند شغل پیدا کند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای اظهار کرد:در هفته مهارت که پیش رو است اگر بخواهیم نمونهای از مشارکتها را بازگو کنیم، همزمان حدود ۱۰ مرکز ما به شکل مراکز هیات امنایی شکل میگیرند. مراکز هیات امنایی از اعضای اتاقهای بازرگانی و اصناف، مرییان فنی و حرفهای و خبرگان مهارتی تشکیل شدهاند که این مراکز را اداره میکنند؛ یعنی در یک برنامه چهار ساله میخواهیم به سمتی برویم که نیمی از مراکز دولتی را هیات امنایی و مشارکتی کنیم. فعلا با ۱۰ مرکز شروع کردیم و اعضای اتاقهای بازرگانی حضور دارند و این مسایل به صورت بالینی آنجا حل میشود.
محمدی درباره هدفگذاری ۵۰ درصدی سهم سازمان فنی و حرفهای در برنامه هفتم گفت:در برنامه هفتم برای کل آموزشهای مهارتی سهم ۵۰ درصدی در نظر گرفته شده است. در دنیا نرخهای بالایی داریم و ۷۰ درصد افراد آموزشهای مهارتی میبینند. در دبیرستانها و هنرستانها حدود ۴۰ درصد دانش آموزان هنرستانی هستند که قرار است در برنامه هفتم به ۵۰ درصد برسد ولی معتقدم اگر این عدد به ۱۰۰ درصد هم افزایش یابد تا همکاری لازم شکل نگیرد معنایی ندارد لذا باید این زیست بوم را با هم رشد بدهیم.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تصریح کرد:در برخی کشورهای دنیا سازمان آموزش فنی حرفهای بسیار کوچک است، چون صرفا نقش تنظیم گری دارد وتصدیگری نمیکند لذا ما باید به سمت رشد زیست بوم آموزش در کشور برویم، در غیر این صورت اسیر مدرکگرایی خواهیم شد.