ایران سومین تولیدکننده بزرگ خرما در جهان است بحران کم‌آبی در ۳۱ درصد از مزارع زعفران گناباد پیش‌بینی قیمت دلار چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۴ یارانه نقدی به حساب دهک‌های اول تا سوم واریز شد (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) | هایما S۷ پرواز کرد قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) | ۲۰۷ اتوماتیک بیش از یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان چینی‌ها در انبار طلا رکورد شکستند (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) سختی کار مشاغل سخت و زیان‌آور حذف می‌شود؟ تداوم روند صعودی قیمت گوشت گوساله و گوسفندی در مشهد (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) خبر خوش وزیر نیرو برای پایان خاموشی‌ها هفته صنعت چرم و کفش: سایه مشکلات ارزی بر سر صنعت چرم و کفش عقب‌نشینی ۴۷ هزار پله‌ای شاخص بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) مشهد؛ قطب تولید کفش زنانه دست‌دوز کشور با سهم عمده در صادرات قیمت انواع سکه پارسیان اعلام شد (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) + جدول علت افزایش یکباره قیمت گوساله زنده چه بود؟ آیا خودرو در مسیر گران‌شدن است؟ (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) تعرفه پلکانی واردات خودرو غیرقانونی اعلام شد حذف برخی مشاغل از فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور، تهدیدی جدی برای حقوق و مزایا محسوب می‌شود بررسی وضعیت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس مسیر تهران به مشهد در هفته پایانی تعطیلات تابستان ۱۴۰۴ گوشه‌ای از مشکلات فعالان شهرک صنعتی ماشین سازی مشهد | بی‌برقی، بی‌کاری و بی‌صدایی سوله‌ها افزایش حدود ۲۰۰ هزار تومانی قیمت طلا در مشهد! (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) | صعود سکه به کانال ۹۴ میلیون تومان آغاز به کار نمایشگاه فروش پاییزه مشهد از فردا (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) رشد ۱۰۰۰ تومانی قیمت دلار در بازار آزاد مشهد (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۵ شهریور ۱۴۰۴) | نارنگی نوبرانه چند؟ قیمت طلا در بازار جهانی امروز (سه‌شنبه، ۲۵ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد | رشد ادامه دار قیمت طلا با ضعف دلار پیشنهاد بخش خصوصی برای کنترل قیمت گوشت ویدئو | اخراج اتباع افغانستانی قیمت مسکن در حاشیه شهر‌ها را کاهش داده است ارز تک نرخی، گوشت را ارزان می‌کند
سرخط خبرها

تخفیف های فروش؛ بازی دو سر بُرد یا شگردی برای گران فروشی اجناس؟

  • کد خبر: ۳۵۰۱۸۹
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۵۶
تخفیف های فروش؛ بازی دو سر بُرد یا شگردی برای گران فروشی اجناس؟
برخی تخفیف ها، با شگردی برای فروشِ داغ تر طراحی شده اند؛ نه برای ارزان تر کردن قیمت ها.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در روز‌های گرم تابستانی در خیابان‌های مشهد، ویترین بعضی از فروشگاه‌های بزرگ پوشاک با عدد‌های آشنای ۵۰ درصد تخفیف، چشم عابران را‌ می‌گیرد. آنچه در نگاه اول پیداست، تخفیف‌هایی است که گویی متعارف هستند، اما این فقط بخشی از ماجراست. جدای از این ویترین ها، پیامکی کوتاه، اما هیجان انگیز از سوی همین فروشگاه‌ها روی گوشی مشتری‌ها ظاهر می‌شود با این عنوان؛ «حسابتان ۳.۳۰۰.۰۰۰ تومان شارژ شد»!

این پیام‌ها حساب کاربری مشتریان قدیمی را طوری شارژ می‌کنند که هم به آن‌ها این حس داده می‌شود، چون «مشتری وفادار» بوده‌اند، مشمول تخفیف ویژه شده‌اند، هم وسوسه می‌شوند که این اعتبار حساب را از دست ندهند؛ اما وقتی پای خرید وسط می‌آید، مشخص می‌شود که این شارژ درواقع همان تخفیف حضوری است که با ظاهری متفاوت زرورق شده است. البته با چند شرط اضافه و بسته بندی‌ای حرفه‌ای‌تر که بیش از تخفیف واقعی، احساس فوری خرید را برمی انگیزاند.

به نفع فروشنده، به حساب مشتری

برای نمونه پشت ویترین یکی از فروشگاه‌های شناخته شده مشهد که چند شعبه در سطح شهر و دیگراستان‌ها دارد، ۵۰ درصد تخفیف درج شده است و در کنارش پیامک‌هایی ارسال می‌شود که حساب کاربری مشتری را بی هوا شارژ می‌کنند. در نگاه اول، این پیشنهاد‌ها به قدری جذاب‌اند که مشتری را ناچار به کلیک یا مراجعه حضوری می‌کنند؛ اما ماجرا فقط در ظاهرش خلاصه نمی‌شود. این فروشگاه، درواقع دو کمپین تخفیف راه اندازی کرده است؛ یکی ۵۰ درصد تخفیف روی اجناس در خرید حضوری و دیگری ارسال پیامک شارژ حساب برای خرید آنلاین.

فرصتی که طلایی نیست

شاید به نظر برسد که تخفیف آنلاین فرصتی طلایی است، درصورتی که واقعیت زیر یک لایه محاسبه پنهان مانده است. این تخفیف فقط درصورتی اعمال می‌شود که مشتری دست کم ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید کند. در عمل، یعنی مشتری باید به اندازه‌ای خرید کند که پس از کسر همان اعتبار هدیه، مبلغ پرداختی اش برای کالا، دقیقا برابر با نیمی از قیمت اولیه آن کالا می‌شود؛ درست مانند تخفیف حضوری. به بیان ساده، فروشگاه از دو مسیر به یک مقصد که همان تخفیف ۵۰ درصدی است، می‌رسد.

هدیه درشت یا فریبنده؟!

تفاوت بزرگی که در تخفیف هاست، در مدل حضوری، تخفیف مستقیم و شفاف است. در شیوه برخط، این تخفیف در قالب پیامکی با عنوان «شارژ حساب» عرضه می‌شود که بی تجربه‌ترین مشتری را هم به وجد می‌آورد، درحالی که این شارژ حساب، فقط یک مشوق روانی است؛ ظاهر فریبنده‌ای که ذهن مشتری را با عدد درشت درگیر می‌کند، نه محاسبه نهایی.

جذب مشتری بیشتر

درنهایت، آنچه برای فروشگاه اهمیت دارد، حضور مشتری در بستر خرید است؛ چه در سایت، چه در فروشگاه. مهم نیست مشتری آن لحظه خرید کند یا نه، همین که پایش به فروشگاه برسد، احتمال خرید بالا می‌رود. نکته مهم این است که تخفیف‌ها دیگر با لحن خواهشی ارائه نمی‌شوند، بلکه با بیانی پرانرژی و گول زننده، مخاطب را به تجربه خرید ترغیب می‌کنند.

در شرایطی که قدرت خرید کاهش یافته و مصرف کننده به دنبال شکار فرصت هاست، این شیوه‌های بازاریابی نه تنها روان شناسانه طراحی شده‌اند، بلکه حساب شده‌ترین راه برای فروش در روز‌های کم رونق هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->