مدنی‌زاده: سرمایه‌گذاری و سود آن در مناطق آزاد ارزی می‌شود پایان یارانه قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴| نبرد دلار ۱۰۲ هزار تومانی فردا به کجا می‌رسد؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ | سکه امامی به ۹۳ میلیون تومان نزدیک شد بازگشت BMW به چین با خودروی تمام‌برقی انتقاد شدید وزارت صمت از قطع برق صنایع| حرف وزارت نیرو را قبول نداریم (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) سهم ۳ درصدی خراسان رضوی از درآمد شرکت‌های دولتی به کجا رسید؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | افت اندک قیمت‌ها قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | تیگو ۷ پرمیوم بیش از ۲.۵ میلیارد تومان ۱۰۲ خدمت بانکی از مالیات ارزش افزوده معاف شد | هزینه‌های مشتریان صفر می‌شود؟ سکه پیش فروش بخریم؟ بورس مثبت باقی ماند | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) قیمت گوشت گوسفندی و گوساله در مشهد افزایش یافت (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) + جدول سبقت تورم قیمت مرغ در بازار مشهد از دیگر کالا‌های اساسی (۱۵ شهریور۱۴۰۴) صف طولانی متقاضیان وام ازدواج در خراسان رضوی به ۶۰ هزار نفر رسید سقف وام خرد افزایش یافت | سقف وام قرض الحسنه، ۵۰۰ میلیون تومان خراسان رضوی در انتظار ۱۹ هزار تن مرغ گوشتی جدید قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | نرخ دلار رشد کرد ۱۰ درصد نیاز کشور به روغن از تولید داخل تامین می‌شود دلار امروز در مشهد چند قیمت خورد؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) شروع هفتگی نرخ طلا در مشهد با افزایش قیمت (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) آیا سود سهام عدالت تا پایان شهریورماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ ترخیص ۳۰ درصد خودرو‌های خارجی در گمرک خرمشهر آغاز مرحله جدید توزیع کالابرگ از چهارشنبه (۱۹ شهریور ۱۴۰۴) | وزیر رفاه: در اولین گام به سه دهک اول پرداخت خواهد شد قیمت میوه و تره‌بار در مشهد (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) | افت قیمت شلیل و هلو قیمت جهانی طلا در بازار امروز (شنبه، ۱۵ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد بانک مرکزی در یکسال گذشته چقدر در کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی موفق بوده است؟ هزینه ساخت نهضت مسکن میلیاردی شد
سرخط خبرها

کریدور زنگزور چه تبعاتی بر اقتصاد ایران دارد؟

  • کد خبر: ۳۵۱۴۴۷
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۷
کریدور زنگزور چه تبعاتی بر اقتصاد ایران دارد؟
کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی با اشاره به انزوای ژئواکونومیک ایران در صورت تشکیل کریدور زنگزور گفت: این کریدور انزوای ترانزیتی و انرژی را برای ایران به همراه دارد و رشد سالانه اقتصادی ایران را ۱ تا ۲ درصد کاهش خواهد داد.

حسین محمدی‌اصل، در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز اولین اثر کریدور زنگزور را انزوای ژئواکونومیک و دورزدن ایران عنوان کرد و گفت: این کریدور با اتصال آذربایجان به نخجوان و ترکیه، مسیر مستقیم آسیا – اروپا را بدون عبور از ایران تکمیل می‌کند. این به معنای انحراف ۳۰ درصد از حجم تجارت منطقه از مسیر‌های ایرانی و کاهش درآمد ترانزیتی ایران است.

وی ادامه داد: کریدور زنگزور، کریدور شمال - جنوب (اتصال روسیه به هند) و نقش ایران به عنوان پل ترانزیتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این صورت پیش‌بینی می‌شود سهم ایران در ترانزیت کالا‌های اوراسیا تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

کارشناس راهبردی اقتصادی افزود: انتقال گاز آذربایجان به اروپا از طریق این کریدور، وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش می‌دهد، اما صادرات انرژی ایران را به حاشیه می‌راند.

وی به توطئه اقتصادی – امنیتی و بازی قدرت‌های بزرگ در کریدور زنگزور نیز اشاره‌ای کرد و گفت: این کریدور می‌تواند به استراتژی آمریکا برای محاصره ایران هر چه بیشتر کمک کند.

وی با اشاره به اینکه کریدور زنگزور سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیاردیورویی اتحادیه اروپا در کریدور میانی، ایران را از شبکه تجاری اوراسیا حذف می‌کند، افزود: روسیه با چشم‌پوشی از نفوذ سنتی خود در قفقاز، در ازای کاهش فشار ناتو در اوکراین، عملا کریدور زنگزور را به آمریکا واگذار کرده است. این خصلت روسی در سیاست خارجی، منافع ایران را قربانی منافع کوتاه‌مدت مسکو می‌کند.

محمدی‌اصل با اشاره به نقش مخرب لابی آذربایجان در ایران نیز گفت: نفوذ لابی باکو در تصمیم‌سازان ایرانی، مانع از واکنش قاطع به تهدیدهای کریدور شده و حتی تلاش دارد مشارکت آذربایجان در حمله احتمالی اسرائیل به ایران را کم‌رنگ کند.

وی به پیامد‌های بلندمدت بر اقتصاد ایران نیز اشاره کرد و ادامه داد: این کریدور انزوای ترانزیتی و انرژی را برای ایران به همراه دارد و رشد سالانه اقتصادی ایران را ۱ تا ۲ درصد کاهش خواهد داد.

کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی افزود: تسلط آمریکا بر کریدور، نظارت بر مبادلات مالی ایران با اوراسیا را افزایش می‌دهد و مکانیسم‌های دورزدن تحریم (مانند تجارت از طریق ارمنستان) را بی‌اثر می‌کند.

وی کریدور زنگزور را عاملی بر بحران بیکاری در کشور دانست و تأکید کرد: با تشکیل این کریدور صنایع لجستیک و حمل‌ونقل ایران به ویژه در شمال‌غرب با ورشکستگی مواجه خواهند شد. برآورد‌ها حاکی از، ازدست‌رفتن ۲۰۰ هزار شغل مستقیم در این رابطه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->