حسین محمدیاصل، در گفتوگو با شهرآرانیوز اولین اثر کریدور زنگزور را انزوای ژئواکونومیک و دورزدن ایران عنوان کرد و گفت: این کریدور با اتصال آذربایجان به نخجوان و ترکیه، مسیر مستقیم آسیا – اروپا را بدون عبور از ایران تکمیل میکند. این به معنای انحراف ۳۰ درصد از حجم تجارت منطقه از مسیرهای ایرانی و کاهش درآمد ترانزیتی ایران است.
وی ادامه داد: کریدور زنگزور، کریدور شمال - جنوب (اتصال روسیه به هند) و نقش ایران به عنوان پل ترانزیتی را تحتالشعاع قرار میدهد. در این صورت پیشبینی میشود سهم ایران در ترانزیت کالاهای اوراسیا تا ۴۰ درصد کاهش یابد.
کارشناس راهبردی اقتصادی افزود: انتقال گاز آذربایجان به اروپا از طریق این کریدور، وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش میدهد، اما صادرات انرژی ایران را به حاشیه میراند.
وی به توطئه اقتصادی – امنیتی و بازی قدرتهای بزرگ در کریدور زنگزور نیز اشارهای کرد و گفت: این کریدور میتواند به استراتژی آمریکا برای محاصره ایران هر چه بیشتر کمک کند.
وی با اشاره به اینکه کریدور زنگزور سرمایهگذاری ۱۰۰ میلیاردیورویی اتحادیه اروپا در کریدور میانی، ایران را از شبکه تجاری اوراسیا حذف میکند، افزود: روسیه با چشمپوشی از نفوذ سنتی خود در قفقاز، در ازای کاهش فشار ناتو در اوکراین، عملا کریدور زنگزور را به آمریکا واگذار کرده است. این خصلت روسی در سیاست خارجی، منافع ایران را قربانی منافع کوتاهمدت مسکو میکند.
محمدیاصل با اشاره به نقش مخرب لابی آذربایجان در ایران نیز گفت: نفوذ لابی باکو در تصمیمسازان ایرانی، مانع از واکنش قاطع به تهدیدهای کریدور شده و حتی تلاش دارد مشارکت آذربایجان در حمله احتمالی اسرائیل به ایران را کمرنگ کند.
وی به پیامدهای بلندمدت بر اقتصاد ایران نیز اشاره کرد و ادامه داد: این کریدور انزوای ترانزیتی و انرژی را برای ایران به همراه دارد و رشد سالانه اقتصادی ایران را ۱ تا ۲ درصد کاهش خواهد داد.
کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی افزود: تسلط آمریکا بر کریدور، نظارت بر مبادلات مالی ایران با اوراسیا را افزایش میدهد و مکانیسمهای دورزدن تحریم (مانند تجارت از طریق ارمنستان) را بیاثر میکند.
وی کریدور زنگزور را عاملی بر بحران بیکاری در کشور دانست و تأکید کرد: با تشکیل این کریدور صنایع لجستیک و حملونقل ایران به ویژه در شمالغرب با ورشکستگی مواجه خواهند شد. برآوردها حاکی از، ازدسترفتن ۲۰۰ هزار شغل مستقیم در این رابطه است.