سایه‌روشنِ اجرا‌های نمایشی در سالن اصلی تئاتر مشهد | تظاهر به قانون‌مندی یا مدارا با بی‌قانونی؟! حمایت ستاره‌های هالیودی از غزه روی فرش قرمز ونیز مروری بر سریال‌های تازه تلویزیون برای شب‌های پاییز و زمستان محسن میهن‌دوست؛ پژوهشگر خراسانی که نیم‌قرن پای افسانه‌ها نشست صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ جایزه شعر «ساعد باقری» برگزار شد فیلم‌های دیدنی آخر هفته در قاب تلویزیون (۱۳ و ۱۴ شهریور ۱۴۰۴) «افتو» از «کارناوال» جدا می‌شود | سریالی جدید در راه است فتوکال اکران فیلم «ناتوردشت» با حضور عوامل واکنش داغ حدادعادل به جنجال «کروچنده» | آیا رسانه‌ها مقصرند؟ کتابخانه ۱۰۰ ساله مشهد در آستانه تخریب است «لبوبوی شهر جادو» به زودی روی صحنه می‌رود | فرهنگسازی نخریدن اقلام غیرضروری تأمین تداوم فرهنگی با «فرهنگ‌کارت» مروری بر کتاب «آشوب: نقاط عطف برای کشورهای بحران زده» | کلیدهای طلایی برای عبور از بحران فاطمه گودرزی: به هیچ وجه ایران را رها نمی‌کنم خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب فیلم برای معرفی به اسکار کناره‌گیری کرد گفت‌وگو با متانت محبی درباره کتاب جدیدش، «فرعی مینا» | نمی‌توان مرز روشنی میان تجربه و تخیل کشید
سرخط خبرها

تنوع روایت‌ها در پوشش رسانه‌ای اربعین

  • کد خبر: ۳۵۱۶۳۴
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۵۰
تنوع روایت‌ها در پوشش رسانه‌ای اربعین
میان رسانه‌های فارسی، عربی و انگلیسی اربعین را مقایسه کردیم.

اربعین در یک دهه اخیر به یکی از نماد‌های برجسته آیین‌های شیعی تبدیل شده و توجه رسانه‌های بین‌المللی را به خود جلب کرده است. بررسی اخبار و گزارش‌های منتشرشده امسال در رسانه‌های فارسی، عربی و انگلیسی نشان می‌دهد که برای پاسخ‌گویی به نیاز‌های متنوع مخاطبان، باید برنامه‌ریزی چندبعدی در حوزه روایت و پوشش رسانه‌ای این رویداد انجام شود.

اربعین در قاب رسانه‌های فارسی

برنامه‌ها، گزارش‌های میدانی و یادداشت‌های رسانه‌های فارسی عمدتاً بر برکت اقتصادی، انسجام اجتماعی و معنویت زائران تمرکز داشت. رسانه‌هایی همچون صداوسیما و خبرگزاری‌های رسمی، فضای آرام، جلوه‌های دینی، انقلابی و بصیرتی این رویداد را برجسته کردند.

در مقابل، فعالان فضای مجازی بیشتر ویدئو‌های احساسی از استقبال مردمی یا روایت تفاوت‌ها و گاهی مشکلات (مانند ترافیک یا کمبود خدمات در مرز) را منتشر کردند؛ مواردی که در روایت رسانه‌های رسمی کمتر برجسته شد.

روایت عربی از اربعین

در میان رسانه‌های عربی، مرور پوشش شبکه‌هایی، چون العربیه و الجزیره نشان می‌دهد که این رسانه‌ها اربعین را نماد همگرایی شیعیان در جهان عرب معرفی کرده‌اند. برخی گزارش‌ها نیز بار سیاسی داشتند و اربعین را به‌عنوان پلی میان ایران و عراق توصیف کردند.

رسانه‌های عراقی پوشش خود را عمدتاً به گزارش‌های میدانی و مسائل لجستیکی اختصاص دادند. در عین همدلی با زائران، نقد‌هایی نیز به مدیریت شهری و امنیتی مطرح کردند و در کنار روایت رسمی، تصویری مردمی و منتقد ارائه دادند.

ترجمه رسانه‌های انگلیسی از اربعین

رسانه‌های انگلیسی با تکیه بر ارزش‌های خبری «فراوانی» و «دربرگیری» این رویداد را پوشش دادند. تیتر‌هایی با مضمون «میلیون‌ها زائر»، «افزایش صددرصدی تردد مرزی» و «سطح بالای امنیت» در خروجی رسانه‌هایی مانند BBC و AFP دیده شد.

این رسانه‌ها علاوه بر اشاره به پیام معنوی اربعین، تلاش کردند آن را به‌عنوان پدیده‌ای اجتماعی، فرامذهبی و فرهنگی معرفی کنند؛ رویدادی که حتی برای غیرمسلمانان نیز جذاب و قابل درک است. هم‌زمان بر نقش عراق در فراهم کردن شرایط میزبانی از زائران نیز تأکید داشتند.

نقش اربعین در حافظه فرهنگی

تولید، ثبت و انتقال تجربه‌هایی که اربعین در حافظه فرهنگی مشارکت‌کنندگان برجای می‌گذارد، بخش مهمی از اثرگذاری فرهنگی این رویداد است.

فرهنگ دیجیتال امروز فرصتی بی‌سابقه برای خودبیانگری و مشارکت در تولید حافظه جمعی فراهم کرده است. زائران می‌توانند تجربه‌های خود را مستقیماً به اشتراک بگذارند و هرچه بستر‌های انگیزشی و تسهیل‌کننده این مشارکت گسترده‌تر شود، روایت اربعین بیش از پیش از چارچوب رسانه‌های رسمی فراتر می‌رود و تحت تأثیر محدودیت‌های آنها قرار نمی‌گیرد.

بر این اساس، توجه ویژه به تجربه‌های شخصی زائران، داستان‌های مردمی و روایت‌های مشارکتی می‌تواند به غنای تصویری که از اربعین در ذهن مخاطبان جهان نقش می‌بندد، بیفزاید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->