فیلم سینمایی «برای آوا» به جشنواره اسپانیا رسید فیلم کوتاه «شال سیاه» نامزد یک جشنواره آمریکایی شد جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران فراخوان داد آمازون، «یوسف مصر» را می‌سازد واکنش حمید فرخ‌نژاد به انتقاد حامد بهداد:«من باختم اما عصبانیم نکن» + فیلم نگاهی به فصل سوم برنامه «از سرگذشت» ماجرای قاچاق فیلم مرد عینکی چه بود؟ برنامه‌های آشپزی تلویزیون برای همدردی با مردم غزه تعلیق شدند اعضای شورای سیاست‌گذاری جشن عکاسان سینمای ایران را بشناسید + اسامی فیلم‌های سینمایی نهمین هفته تابستانی شبکه کودک و امید مشخص شد + زمان پخش رقابت فیلم کوتاه «همدم» در جشنواره ای آمریکایی روایت جنگ ۱۲ روزه از دوربین ۵ بانوی مستندساز ایرانی صدور مجوز ساخت برای فیلم‌های دانشی، مهدویان و لیلا عاج ادامه نمایش سریال «حکایت‌های کمال» در تلویزیون + زمان پخش جزئیات تشییع و خاکسپاری استاد فرشچیان در اصفهان (۲۵ مرداد ۱۴۰۴) انتشار فراخوان بخش اجرایی جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی تارانتینو راز فینچر درباره دنباله «روزی روزگاری در هالیوود» را افشا کرد «ایران سبز» در شبکه یک سیما | عطر روستا به خانه مردم می‌آید
سرخط خبرها

ماجرای قاچاق فیلم مرد عینکی چه بود؟

  • کد خبر: ۳۵۲۰۷۴
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۷:۲۳
ماجرای قاچاق فیلم مرد عینکی چه بود؟
«مرد عینکی» اثری کمدی که این روزها روی پرده سینما جزء آثار موفق و پرفروش هم محسوب می‌شود نسخه‌ای از آن با کیفیت روی پرده در فضای مجازی به طور غیرقانونی منتشر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بعد از سال‌ها که بحث انتشار غیرقانونی آثار سینمایی به یکی از دغدغه‌های جدی اهالی سینما تبدیل شده، بار دیگر شاهد تکرار پدیده‌ای هستیم که پیش‌تر، برخی فیلم‌ها که در مسیر اخذ مجوز نمایش متوقف می‌شدند یا در نهایت به اکران نمی‌رسیدند، راه خود را از مسیر فضای مجازی پیدا می‌کردند؛ نسخه‌هایی که به اصطلاح «قاچاق» می‌شدند و گاه حتی کیفیت بالایی هم داشتند، تا جایی که مخاطب حس می‌کرد دارد فیلم را روی پرده می‌بیند.

اما این بار ماجرا متفاوت است. این‌بار نه اثری توقیفی، بلکه فیلمی در حال اکران گرفتار چنین سرنوشتی شد. پدیده‌ای که جرقه‌اش برای سال‌هایی است که فضای رسانه‌ای اینقدر دیجیتالی نشده بود؛ زمانی که نسخه‌ای با کیفیت پرده سینما، درست در میانه فروش، به دست مخاطبان فضای مجازی رسید و معادلات فروش فیلم را به هم ریخت. حالا، پس از گذشت بیش از یک دهه، همین اتفاق برای فیلم «مرد عینکی» تکرار شد؛ نسخه‌ای که همزمان با حضور روی پرده سینما، به شکل کاملا مبتدیانه و با کیفیت روی پرده شبکه‌های غیررسمی منتشر شد.

البته این پدیده در سال‌های اخیر به شکلی دیگر هم دیده می‌شود؛ زمانی که این آثار پایشان به نمایش خانگی باز می‌شود بدون فوت وقت نسخه مجازی‌شان در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد

به نظر می‌رسد با وجود همه هشدارها و پیگیری‌های قضایی، قاچاق نسخه‌های اصلی ـ چه در سینما و چه در نمایش خانگی ـ نه‌تنها متوقف نشده، بلکه با پیشرفت ابزارهای ضبط و انتقال داده، سریع‌تر از گذشته اتفاق می‌افتد.

تکرار ماجرای «مرد عینکی» نشان می‌دهد که این معضل قدیمی هنوز هم می‌تواند ضربه‌ای جدی به صنعت سرگرمی ایران بزند، آن هم درست در زمانی که اکران یا انتشار رسمی، به لحظات حساس فروش یا جذب مخاطب رسیده است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->