مالک X: ممنوعیت TikTok خلاف آزادی بیان است آیا Discord مسدود شده است؟ گوشی تاشوِ BlackView HERO 10 ماه آینده می‌آید اندروید به‌زودی می‌تواند سلامت حافظه گوشی را نشان دهد مشکل عجیب صفحه‌نمایش‌، چند گوشی‌‌ دیگر سامسونگ را هم درگیر کرد + عکس وزارت اقتصاد از شروع فروش اینترنتی دارو از ماه آینده خبر داد هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان برای صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو
سرخط خبرها

سامانه همتا: گوشی موبایل مسافری نخرید

  • کد خبر: ۳۵۳۸۹
  • ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
سامانه همتا: گوشی موبایل مسافری نخرید
سامانه همتا از شهروندان خواسته تا قبل از خرید گوشی تلفن همراه، با کد دستوری #۷۷۷۷* استعلام اصالت دستگاه را مورد آزمایش قرار داده و در صورت مسافری بودن یا ثبت نشدن تلفن همراه در سامانه همتا، از خرید گوشی صرف نظر نمایند.
به گزارش شهرآرانیوز، سامانه همتا با انتشار یک هشدار، اعلام کرده که با پایش سامانه شناسایی و مبارزه با قاچاق، سواستفاده عده‌ای از واردات گوشی از طریق مسافری برایش محرز شده است. این سامانه به همین دلیل از کاربران درخواست کرده که قبل از خرید گوشی موبایل، با شماره‌گیری #۷۷۷۷* از مسافری نبودن گوشی اطمینان حاصل کنند و گوشی مسافری را خریداری نکنند.
 
سامانه همتا اعلام کرده بعد از ارسال پیامک هشدار در شهریور ماه سال ۹۸ به برخی از متخلفین و عزم حاکمیت جهت برخورد، با توجه به اصرار اصناف جهت جلوگیری از متضرر شدنشان، با ارائه تعهد توسط ایشان و اتحادیه‌های مربوطه مبنی بر عدم تکرار این رفتار، برخورد در آن زمان به تعویق افتاد. این سامانه، اما حالا تاکید داشته که برخورد با متخلفین در دستور کار آن‌ها قرار گرفته است. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در آینده گوشی‌های مسافری از شبکه قطع شوند.

واردات مسافری که بسیاری از فعالان حوزه واردات از آن به عنوان «قاچاق» یاد می‌کند، از معدود راه‌هایی بوده که عده‌ای با دور زدن قوانین آن، اقدام به واردات گوشی به داخل کشور می‌کردند. در آخرین گفتگویی که دیجیاتو با مسئولان طرح رجیستری و سامانه همتا داشت، موضوع خرید کد اتباع به طور کلی برطرف شده، اما واردات از طریق خرید پاسپورت مسافرین همچنان ادامه دارد. این مسئولان باور دارند که ریشه‌کن شدن این موضوع به همکاری بیشتر سازمان گمرکی و تغییر قوانین ثبت گوشی مسافری برمی‌گردد:

«ترفند‌های نظیر خرید و فروش پاسپورت و یا کد اتباع که توسط سودجویان استفاده می‌شود تا گوشی‌ها را به صورت مسافری وارد کنند ربطی به اینکه یک باگ در سامانه همتا باشد، ندارد. ما از سال گذشته در این زمینه تلاش‌های متعددی کردیم و واردات مسافری حالا از ۴۰ هزار مورد در روز بسیار کمتر شده و به زیر ۱۰۰۰ عدد است.

مشکل ثبت گمرکی است چرا که در کالای تلفن همراه دوره‌ای سه ماهه به نام دوره خاکستری گذاشته شده که مسافر می‌تواند به جای اینکه موبایل خود را در لحظه بدو ورود به کشور رجیستری کند و هزینه‌های آن را پرداخت نماید، می‌تواند چند هفته بعد این کار را به صورت غیر حضوری انجام دهد. افراد قاچاقچی هم اطلاعات مسافرین را می‌خرند و یا آن‌ها را می‌دزدند و خرید و فروش سیم‌کارت با نام اطلاعات پاسپورتی آن انجام می‌دهند و در سامانه گمرک اطلاعات را ثبت می‌کنند، ما در سامانه همتا این اطلاعات پرداختی و هویتی را می‌بینیم و ملزم به ثبت گوشی هستیم. اگر می‌خواهیم روند اصلاح شود باید گمرک روند ثبت مسافری گوشی را به صورت آنی انجام دهد، مانند همه جای دنیا.»

سامانه همتا در اخطاریه‌ای که منتشر ساخته به واردکنندگان موبایل مسافری انبوه تاکید کرده در صورت ادامه این رفتار، علاوه بر قطع گوشی‌های ثبت شده، نسبت به معرفی متخلفین به مراجع امنیتی یا قضایی اقدام خواهد شد و هر گونه وساطت جهت مسامحه قابل پذیرش نخواهد بود. در متن این اخطاریه عینا چنین آمده است: «متخلفین علاوه بر مجازات‌های مندرج در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز طبق قانون جرایم رایانه‌ای نیز تا دو سال حبس در پیش خواهند داشت.»

نکته مهم، اما برای کاربران اینجاست که همین مسئله، خرید گوشی مسافری را به یک ریسک تبدیل می‌کند.

همتا همچنین از شهروندان خواسته تا قبل از خرید گوشی تلفن همراه، با کد دستوری #۷۷۷۷* استعلام اصالت دستگاه را مورد آزمایش قرار داده و در صورت مسافری بودن یا ثبت نشدن تلفن همراه در سامانه همتا، از خرید گوشی صرف نظر نمایند. همتا اعلام می‌کند گوشی‌هایی که از طریق واردات مسافری وارد کشور می‌شوند صرفاً برای مصارف غیرتجاری و برای استفاده شخصی خود مسافر مجاز بوده و هر زمان که هر تخلفی در مراحل ثبت آن احراز شود، تلفن همراه مسدود خواهد شد.
 
منبع: دیجیاتو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->