پاسخ گویی آبفا به سؤالات ریزودرشت مردم مشهد نیم‌روزی با شهروندان در امور مشترکان آب مناطق ۲  و ۴  مشهد | گلایه‌هایی برای گرانی آب ناترازی افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی و تعداد خوابگاه‌های دانشجویی نگاهی به مشاوره های پیش از طلاق و اثرگذاری شان در سازش زوجین در خراسان رضوی | نجات خانواده از «تصمیم» تا «مسیر» به این دلایل روی کاناپه نخوابید جدیدترین اعترافات زوج سارق: زن‌هایی که طلای زیادی داشتند سوژه ما بودند آیا پاکسازی کبد در درمان بیماری‌های کبدی مؤثر است؟ وزیر بهداشت از راه‌اندازی ۶۰۰۰ تخت بیمارستانی در کشور در سال جاری خبرداد ثبت ۸۱۸ حادثه طی هفته گذشته در کشور | ۳ استان در صدر حوادث چگونه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهیم؟ خواص اعجاب‌انگیز سکنجبین | از رفع تشنگی تا تقویت قلب و معده آفت‌کش‌ها با اختلال در رشد مغز کودکان مرتبط هستند وزیر علوم خواستار بازنگری در دروس دانشگاهی و تمرکز بر آموزش با کیفیت شد دستگیری سارق خودروهای مدل پایین توسط پلیس مشهد تحقیقات ویژه پلیس آگاهی مشهد درباره مرگ مشکوک و دلخراش جوان موتورسوار بهترین روش وزن کم کردن؛ رژیم‌های فستینگ و کتوژنیک یا رژیم مدیترانه‌ای؟ رای نهایی شکایت زنگنه از سعید جلیلی و زاکانی اعلام شد هلاکت ۸ تروریست در عملیات فراجا (۵ شهریور ۱۴۰۴) ساعت و زمان دقیق ماه گرفتگی ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ در ایران فضای مجازی برای کودکان و نوجوان؛ فرصت‌سازی یا فرصت‌سوزی؟! دستگیری باند دزدان زیبارو در مشهد | سرقت یک میلیاردی با آبمیوه و غذای مسموم + فیلم یادی از دکتر عباس شفیعی، پدر داروسازی نوین ایران | نوشداروی ماندگار توقف قطار‌ها در ایستگاه نیشابور از سر گرفته شد | ماجرای تصمیم عجیب شرکت راه‌آهن که لغو شد گلایه شهروندان برخی از محلات مشهد از بروز بیماری سالک و پاسخ علوم پزشکی | سالک را جدی بگیرید! تأمین برعکس آب مشهد | فقط ۳۰ درصد از آب شهر از طریق سدها تامین می‌شود بازگشت همه دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها بازگشایی موزه استاد فرشچیان در کاخ سعدآباد رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: هدف از رسیدگی به پرونده‌های قضایی احقاق حق و اجرای عدالت است آیا مدارس زودتر از موعد شروع می‌شوند؟ | تاریخ دقیق بازگشایی مدارس در سال ۱۴۰۴ اعلام شد
سرخط خبرها

وزیر علوم خواستار بازنگری در دروس دانشگاهی و تمرکز بر آموزش با کیفیت شد

  • کد خبر: ۳۵۴۷۹۳
  • ۰۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۳
وزیر علوم خواستار بازنگری در دروس دانشگاهی و تمرکز بر آموزش با کیفیت شد
وزیر علوم با تأکید بر تقویت نگاه انسانی اسلام و ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی بین‌المللی، خواستار بازنگری در دروس دانشگاهی و تمرکز بر آموزش با کیفیت در دانشگاه‌ها شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین سیمایی‌صراف، صبح امروز پنجشنبه ۶ شهریور در آیین افتتاح ساختمان جدید دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: بسیار خرسند و خوشبختیم که یاد این شهیدان گرامی داشته شود و از خداوند می‌خواهیم که توفیق ادامه هفته دولت حاصل شود. البته برگزاری هفته دولت برای قدردانی از دولت نیست، بلکه برای این است که دولت کارنامه خودش را در معرض جامعه قرار دهد تا ارزیابی شود، سربلندی‌ها تقویت و اشکالات و ایرادات توسط منتقدین منصف مورد بررسی قرار گیرد و سپس برطرف شود.

وی افزود: دانشگاه نباید صرفاً مستغرق در علم و فناوری باشد، بلکه باید وجدان اخلاقی و شخصیت انسانی را نیز پایش و به دانشجویان منتقل کند. ایشان برای «گلد فرانت» درخواست صلوات کرد؛ ممکن است در نگاه اول طنزگونه تلقی شود، اما از منظر دینی هیچ عمل نیکی پیش خداوند بی‌پاداش نمی‌ماند، چه از مسلمان صادر شود چه غیرمسلمان. این مسئله در معارف اسلامی ما اثبات شده است. این نگاه انسانی دین اسلام است. پیامبر اسلام پیامبر رحمت و «رحمت للعالمین» است و تنها کسانی که از رحمت، صلح و زندگی مسالمت‌آمیز بیرون قرار می‌گیرند کسانی هستند که در حال عداوت و جنگ با ما هستند. براساس آیات قرآن، حتی خداوند فرموده است که با کسانی که با شما در جنگ نیستند نه تنها می‌توانید زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشید، بلکه باید به آنها نیکی کنید؛ و این فراتر از عدالت است. عدالت یعنی رعایت حق، اما احسان یعنی نیکی فراتر از حق. اگر این نگاه عام و فراگیر نهادینه شود، جامعه انسانی به‌مراتب بهتر و آرام‌تر خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نکته اخلاقی دیگری که در این جلسه مطرح شد و من بسیار لذت بردم، قدردانی از مدیران سابق بود. مدیرانی که برای دانشگاه زحمت کشیدند باید دیده شوند؛ این هم وظیفه اخلاقی ماست و هم الگوسازی برای آینده. به‌یاد دارم در جلسه دولت یکی از وزرا کاری را گزارش دادند و به آقای رئیس‌جمهور تبریک گفتند. ایشان در پاسخ گفتند که این کار حاصل تلاش دیگران بوده و نباید آن را به نام خود تمام کرد. با تأکید پنج‌دقیقه‌ای ایشان بر این نکته، پس از آن دیگر کسی کار دیگران را به نام خود ثبت نکرد. این روحیه شایسته تقدیر است و باید در فرهنگ عمومی ما نهادینه شود.

سیمایی‌صراف با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهانی در حوزه علم و فناوری افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان نشان داد که می‌تواند یک پارادایم را تغییر دهد و از یک مرحله به مرحله دیگر برود. این یعنی نباید خود را از دنیا محروم کنیم. حتی اگر مشکلات سیاسی و دشمنی‌ها وجود دارد، لااقل در ساحت علم باید مسیر ارتباطات باز بماند. دیپلماسی علمی در همه دنیا اهمیت دارد، زیرا محدودیت‌های سیاسی در آن کمتر دخالت دارد. ما نیازمند حضور استادان خارجی، تعریف پروژه‌های مشترک، اعزام و پذیرش دانشجو و حتی بهره‌گیری از مشاوران خارجی در موضوعات مفید هستیم. این به معنای وابستگی نیست، بلکه به‌کارگیری تجربه جهانی برای رشد علمی کشور است.

وی با اشاره به تجربه جنگ ۱۲ روزه گفت: در آن جنگ دیدیم که نیروی زمینی و حتی تا حدودی نیروی هوایی چندان به کار نیامد، بلکه فناوری جنگ را اداره کرد. هرجا که قدرت فناوری بالا بود کامیاب شدیم و هرجا که ضعف داشتیم، شکست خوردیم. گرچه آن جنگ تلخ و سخت بود و امیدواریم هیچ‌گاه تکرار نشود، اما درس‌های بزرگی برای توجه به ضعف‌های فناورانه ما داشت. خوشحالم که امروز در دانشگاهی هستم که حوزه کاری‌اش فناوری است و این یکی از افتخارات دانشگاه‌های صنعتی ماست.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر ضرورت بازنگری در برنامه‌های آموزشی گفت: تقریباً با همه پیشنهادات اساتید و مدیران موافقم. دانشگاه صنعتی اصفهان به بلوغی رسیده است که بتواند خودش دروس را بازنگری کند و نیازمند اداره متمرکز از پایتخت نباشد. البته به شرطی که نگاه منطقه‌ای نداشته باشیم و موضوعات را کاملاً آکادمیک ببینیم. ممکن است به دلیل همجواری با صنعت، اقتضائات خاصی وجود داشته باشد و برخی رشته‌ها متناسب با این شرایط تعریف شود. انعطاف‌پذیری در مقررات آموزش عالی وجود دارد و من آماده‌ام این توسعه را حمایت کنم، چراکه هدف از علم، کاربرد و اثرگذاری آن در حل مسائل است.

سیمایی‌صراف ادامه داد: بسیاری از رشته‌ها و دروس امروز منسوخ شده‌اند، اما همچنان در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند. این یعنی به‌جای آموزش «علم»، صرفاً تاریخ علم آموزش داده می‌شود. با تغییر این نگاه موافقم. همچنین درباره شرکت‌های «اسپین‌آف» نیز هماهنگی لازم صورت خواهد گرفت و همکاری جدی در این زمینه خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: البته در همه این مسائل نباید فراموش کنیم که اولین وظیفه دانشگاه «آموزش با کیفیت» است. هر مأموریت جدیدی به دانشگاه اضافه شود، نباید آموزش را تحت‌الشعاع قرار دهد. آموزش پایه و سنگ‌بنای همه مأموریت‌های دیگر است و متأسفانه شاهد نزول آن هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یاد از استاد برجسته حقوق، مرحوم دکتر شهیدی، افزود: ایشان از برجسته‌ترین حقوقدانان کشور بود و در میان نفرات اول حوزه تخصصی خود قرار داشت. با وجود اینکه مجتهد بود و در حوزه علمیه شناخته می‌شد، هیچ نشانه ظاهری از روحانیت نداشت. با این حال در دانشگاه حقوق‌دان بزرگی بود و با تدریس تنها دو درس کارشناسی، بسیاری از دانشجویان را به تفکر حقوقی مجهز کرد. این یعنی یک استاد متعهد و برجسته می‌تواند تحولی بنیادین در آموزش ایجاد کند.

سیمایی‌صراف در ادامه سخنان خود با اشاره به پیوند دانشگاه و صنعت تصریح کرد: بسیار توفیق بزرگی است که دانشگاه در جوار صنعت و پارک علم و فناوری قرار گرفته است. خوشبختیم که مدیر یکی از صنایع بزرگ کشور، فولاد مبارکه، جناب آقای دکتر زرندی، از همکاران دانشگاهی ما هستند و همچنان ارتباط محکم و وسیعی میان این صنعت و دانشگاه برقرار است. امیدوارم این ارتباط روزبه‌روز قوی‌تر شود و تأثیرگذاری دانشگاه در جامعه و صنعت برای حل مسائل و مشکلات کشور پررنگ‌تر گردد.

وی افزود: یکی از نکات مهمی که دوستان مطرح کردند این بود که باید دست دانشگاه برای ورود به پروژه‌های ملی باز گذاشته شود. من فکر نمی‌کنم محدودیتی در این زمینه وجود داشته باشد، منتها دانشگاه باید همت کند. از طرفی نیز صنعت باید نیاز‌های خود را اعلام کند و دولت هم باید پشتیبانی لازم را انجام دهد.

سیمایی‌صراف با اشاره به نگاه رئیس‌جمهور به جایگاه دانشگاه اظهار کرد: من با دو سه رئیس‌جمهور کار کرده‌ام و همه آنها تأکید داشتند که دانشگاه باید در جامعه نقش‌آفرینی کند، اما انصافاً کسی مثل آقای دکتر پزشکیان بر این عقیده پای می‌فشارد و آن را از صمیم قلب باور دارد. ایشان خود را محتاج دانشگاه می‌داند و اگر بگویم هفته‌ای یک بار از من پیگیری می‌کند که دانشگاه در فلان موضوع چه برنامه‌ای دارد و چه می‌کند، مبالغه نکرده‌ام. گاهی شخصاً از من می‌پرسند و گاهی هم فردی از طرف ایشان تماس می‌گیرد تا وضعیت پروژه‌های دانشگاهی را جویا شود.

وزیر علوم ادامه داد: البته انتظار ایشان این است که نتایج پژوهش‌ها زودتر حاصل شود؛ که تا حدودی نیز درست است. چرا که من در دولتی دیگر شاهد بودم پروژه‌ای تعریف شد که سه سال طول کشید و زمانی به نتیجه رسید که دولت وقت در حال تغییر بود. آن تحقیق به بایگانی رفت و دیگر دولت بعدی هم با آن مسئله درگیر نشد. این نشان می‌دهد که یکی از مشکلات اساسی کشور در تعامل دانشگاه، دولت و صنعت همین تأخیر در بهره‌برداری از نتایج پژوهش‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این مشکلات، خوشبختانه امروز بستر‌های قانونی خوبی برای این همکاری فراهم شده است؛ از جمله مشوق‌های مالیاتی که برای صنایع در نظر گرفته شده و باعث افزایش اقبال صنعت به دانشگاه‌ها شده است؛ بنابراین اکنون این وظیفه دانشگاه است که تلاش بیشتری به خرج دهد و نقش خود را در حل مسائل ملی، منطقه‌ای و محلی بیش از گذشته ایفا کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->