پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۴) | تداوم روند افایش دما تا فردا امروز (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) آخرین مهلت ثبت‌نام در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش + جزئیات سرقت‌های سریالی با  خودرو‌های سرقتی حمله اسرائیل به کنار بیمارستان فارابی کرمانشاه سامانه ۱۱۰ فعال است | درخواست سخنگوی فراجا از مردم برای اعلام فعالیت‌های مشکوک دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی بر تشدید رصد و نظارت بر فضای مجازی تأکید کرد توصیه‌های طب سنتی به سالمندان در شرایط جنگی لغو موقت امتحانات پایان ترم در دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی وضعیت ذخایر خونی در کشور مطلوب است آیا زمان مصرف مکمل ویتامین دی مهم است؟ حدود ۴۰ درصد از سیگاری‌ها دچار ناتوانی هستند ساعت کار متروی تهران تغییر کرد (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) موج انفجار‌ها چه عوارضی برای سلامت دارد؟ ذخایر دارویی و تجهیزات پزشکی به اندازه نیاز کشور تأمین شده است فعالیت مدارس مشهد و تبادکان امروز (دوشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۴) با ۵۰ درصد عوامل اجرایی انجام می‌شود  اسماعیل فکری، جاسوس موساد، به دار مجازات آویخته شد | ضربه مهم اطلاعاتی به شبکه جاسوسی صهیونیست‌ها در داخل تأمین اجتماعی به جای دو سال آخر، مزد و حق بیمه پرداختی ۵ سال آخر را ملاک مستمری قرار می‌دهد!   زلزله‌ای خفیف در قم (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) لغو تمامی پرواز‌های کشور تا ساعت ۱۴ دوشنبه (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد امدادرسانی ۶۹۷ تیم تخصصی هلال احمر به مصدومان حملات وحشیانه اسرائیل جاده چالوس یکطرفه شد (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی لغو شد آیا امتحانات دانش آموزان در مشهد و خراسان رضوی برگزار خواهد شد؟ کودکان را نترسانید؛ ولی برای پذیرش شرایط جنگی خاص آموزش بدهید | آمادگی بدون نگرانی آزمون‌های آموزش‌وپرورش تا اطلاع ثانوی لغو شد آیا اسرائیل به مجلس شورای اسلامی و میدان بهارستان حمله کرده است؟ (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) زمان برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد استان مازندران مشخص شد متهم در آخرین جلسه بازپرسی پرونده در روستای جغری مشهد: برای آشتی رفته بودیم! آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فردا (۲۶ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

نظر پلیس راهور ناجا درباره تقویت و تیونینگ خودرو

  • کد خبر: ۳۵۶۳۲
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
نظر پلیس راهور ناجا درباره تقویت و تیونینگ خودرو
در ایران هیچ بستر قانونی مشخصی برای تقویت و تیونینگ خودرو وجود ندارد و حتی تغییرات بسیار ساده نظیر نصب رینگ اسپرت، استفاده از شیشه دودی تیره یا حتی کاهش ارتفاع خودرو نیز می‌تواند با جریمه پلیس همراه شود.
 به گزارش شهرآرانیوز، تیونینگ یا در واقع اعمال تغییرات غیر کارخانه‌ای بر روی خودرو، در بسیاری از نقاط جهان رایج است و مخاطبان زیادی دارد. در واقع در سرتاسر جهان هستند افرادی که ترجیح می‌دهند تا به جای پرداخت ارقام هنگفت برای خرید یک خودرو استاندارد کارخانه‌ای، به سلیقه شخصی خود تغییراتی را در راستای بهبود عملکرد فنی یا زیبا سازی خوردو خود اعمال نمایند و البته که قوانین و استاندارد‌های خاصی نیز به این منظور توسط پلیس کشور‌های مختلف اعمال می‌شود.

اما در ایران شرایط به کلی متفاوت است و هیچ بستر قانونی مشخصی برای تقویت و تیونینگ خودرو وجود ندارد و حتی تغییرات بسیار ساده نظیر نصب رینگ اسپرت، استفاده از شیشه دودی تیره یا حتی کاهش ارتفاع خودرو نیز می‌تواند با جریمه پلیس همراه شود.

این درحالیست که در سایر کشور‌ها برای هر تغییری متر و معیار مشخصی تعریف شده‌است، برای مثال در آلمان که به داشتن اتوبان‌های با کیفیت مشهور است، کاهش ارتفاع خودرو تا عدد مشخصی مجاز است و کف خواب کردن خودرو به شکلی که چرخ‌ها به گلگیر تماس داشته باشد با جریمه پلیس همراه می‌شود.

همچنین طبیعتا استاندارد‌هایی در رابطه با نصب اگزوز‌های اسپرت و وجود دارد، اما در ایران چنین تغییراتی مشخصا در ناحیه خاکستری قانون قرار گرفته و میزان مجاز یا غیر مجاز بودن آن چندان مشخص نیست.

طی سال‌های اخیر البته تب استفاده از تجهیزات کاملا غیر استاندارد همچون لامپ‌های زنون در خودرو‌ها فروکش کرده و در حال حاضر خودرو‌های دارای چراغ زنون انگشت شمار هستند. اما پلیس با متخلفان همچنان برخورد می‌کند، زیرا چراغ زنونی که به صورت دستی روی هر خودرویی نصب می‌شود، استاندارد‌های لازم و کافی را ندارد. به همین دلیل هم به جای اینکه کیفیت دید راننده را در شب تقویت کنند و بالا ببرد، دید او را کور می‌کند. خصوصا چراغ‌های زنون بی‌کیفیت و غیر استاندارد برای راننده مقابل بسیار آزاردهنده و گمراه کننده است و شعاع دید او را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. از همین جهت است که جریمه چراغ زنون برای خودرو‌هایی که به صورت دستی از این چراغ‌ها استفاده می‌کنند، اعمال می‌شود.


نظر پلیس راهور ناجا درباره تقویت و تیونینگ خودرو


سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا درباره برخورد پلیس با رانندگانی که چراغ خودرو‌های خود را تبدیل به چراغ زنون می‌کنند، اظهار کرد: «در تعریف نقص فنی که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی عنوان شده، هر گونه تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله نقلیه نقص فنی است.»

معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا افزود: «استفاده از چراغ زنون در وسیله نقلیه به علت تغییر در وضعیت وسیله نقلیه و برابر مقررات، با کد‌های ۲۱۱۶ "نداشتن یا نقص چراغ‌های جلو، عقب، ترمز یا راهنمای وسیله نقلیه و یا تغییر رنگ چراغ‌ها و کد ۲۰۳۶ استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره کننده اضافی و داشتن نور سفید در عقب و نور قرمز در جلو وسیله نقلیه قابل اعمال قانون است و مراتب جهت بهره برداری ارسال می‌شود.»

این درحالیست که قانون نقص فنی، با چنین تعریفی می‌تواند عملا به معنای ممنوع بودن هرگونه تیونینگ در خودرو قلمداد شود و در مورد قانون مربوط به نقص چراغ نیز، هیچ استثنائی برای خودرو‌های آفرود یا شاسی بلند که نیازمند استفاده از چراغ‌های بیشتر هستند، تعریف نشده‌است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که این دست از قوانین در کشور نیازمند بازنگری است، چرا که صنعت تیونینگ می‌تواند در شرایط فعلی که دسترسی به خودرو‌های روز جهان محدود شده است، بسیار اشتغال آفرین و پر‌رونق باشد، اما متاسفانه این شاخه از فعالیت در کشورمان با محدودیت‌های قانونی قابل توجهی روبرو است و به کلی ندید گرفته می‌شود.

منبع:دیجیاتو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->