زلنسکی یکی از مقام‌های سرویس امنیتی اوکراین را برکنار کرد دبیرکل سازمان ملل: متعهد به صلح بر اساس پایان اشغال هستیم آمریکا: همسایگان اسرائیل از عادی سازی روابط سود بسیاری خواهند برد حمایت مجدد ترامپ از جنایات اسرائیل در غزه شهادت ۲۹ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفت و گو کردند حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر ایروانی: آمریکا تنها مانع تحقق آرمان شریف مردم فلسطین است شمال عراق از سوی ترکیه بمباران شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش گزارشگر سازمان ملل به خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان ترکیه ۴۱ نفر را به ‌اتهام ارتباط با داعش بازداشت کرد حمله جنگنده‌های ائتلاف متجاوز آمریکایی - انگلیسی به شمال یمن (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) فراخوان یمنی‌ها برای برگزاری تظاهرات حمایت از غزه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله گردان‌های قدس به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایران به شورای امنیت: هرگز آغازگر جنگ علیه اسرائیل نبوده‌ایم تداوم حملات موشکی حزب‌الله به مواضع رژیم صهیونیستی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) معترضان لهستانی: جنگ اوکراین، این جنگ ما نیست؛ آن را متوقف کنید
سرخط خبرها

پایان کار انتصابات جنجالی مجلس

  • کد خبر: ۳۵۶۴۵
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
پایان کار انتصابات جنجالی مجلس
نگاهی به حواشی انتخاب مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس
علی قدیری | شهرآرانیوز؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته باوجود برخی مخالفت‌ها و انتقادات مستند به قانون، مهرداد بذرپاش را با ۱۵۸رأی از میان آرای ۲۴۴نماینده حاضر به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب کردند. لطف‌ا... فروزنده، دیگر کاندیدای این مسئولیت، نیز در این رأی‌گیری ۸۲رأی به دست آورد. همچنین با ۱۷۱ رأی موافق نمایندگان، علی کامیار به‌عنوان دادستان دیوان محاسبات کشور انتخاب شد.
 
پیش‌تر کمیته دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس، مهرداد بذرپاش، لطف‌ا... فروزنده، عادل آذر و ضرقام صادقی را به‌عنوان نامزد‌های ریاست دیوان محاسبات کشور معرفی کرده بود. در واکنش به انتخاب بذرپاش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور، محمد مهاجری، فعال سیاسی اصول‌گرا، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «با انتخاب شبهه‌ناک آقای مهرداد بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات، شأن مجلس یازدهم بازهم پایین آمد. مبارک باد سهم پایداری‌چی‌ها! منتظریم با سهم دادن به زاکانی در انتصاب وی به ریاست مرکز پژوهش ها، یک گام بلند دیگر برای تنزل جایگاه مجلس برداشته شود. چه می‌کنه این قالیباف!».

هشدار صریح توکلی نسبت به نقض قانون

پیش از این نیز برخی چهره‌های اصول‌گرا درباره انتخاب بذرپاش هشدار داده بودند؛ ازجمله احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت، که طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، درخواست کرده بود تا در انتخاب مهرداد بذرپاش به‌عنوان یکی از کاندیدا‌های ریاست دیوان محاسبات، تجدیدنظر کند و کمیسیون برنامه و بودجه از ادامه بررسی صلاحیت وی خودداری کند.
 
علت مخالفت توکلی با بذرپاش برای تصدی ریاست دیوان محاسبات، نداشتن سابقه کافی و تحصیلات مرتبط مطرح شده است. توکلی نوشته است: «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش ازاساس غیرقانونی است؛ چراکه تبصره یک ماده۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که داوطلب باید حداقل ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد، درحالی‌که سابقه کار نام‌برده به ۱۷سال هم نمی‌رسد».
 
یکی از علل انتقادات به انتخاب بذرپاش، ناظر بر این است که طبق قانون، رئیس دیوان محاسبات کشور باید حداقل ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد. اما حال برای آنکه سابقه بذرپاش به این عدد برسد، دوران مسئولیتش در سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف را هم ذیل سابقه کاری خود برشمرده است. توکلی، اما معتقد است که مطابق قانون، سابقه کاری تعریف مشخصی دارد که سابقه فعالیت دانشجویی شامل آن نمی‌شود و درنتیجه بذرپاش «سابقه تراشی» می‌کند.
 
توکلی همچنین در پایان نامه، مسئولیت انتخاب بذرپاش به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست دیوان محاسبات را متوجه رئیس مجلس می‌داند و می‌نویسد: «مسئولیت این امر ناصواب و بدعت نامیمون پس از آقای حاجی‌بابایی، با جنابعالی است. دیده‌بان شفافیت و عدالت از شما انتظار دارد قاطعانه از ادامه بررسی امر در کمیسیون بازدارید».

پاسخ قاطع به انتقادات

اما نامه توکلی به قالیباف، ازسوی ساکنان بهارستان بی‌پاسخ نماند. میرتاج الدینی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، طی نامه‌ای خطاب به توکلی در پاسخ به انتقادات او نوشت: «کمیسیون برنامه و بودجه با بررسی کامل، دو فرد انقلابی و متعهد را یکی از میان مدیران نسل جوان انقلاب و دیگری از مدیران نسل اول انقلاب برگزیده است. اکنون جای بسی تعجب است که جنابعالی در ابتدای گام دوم انقلاب که برپایه جوان‌گرایی تبیین شده است، علیه یک جوان انقلابی، بسیجی، نخبه و فرزند شهید بیانیه صادر کنید و کار ارزشمند مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه را تخطئه نمایید. از شما که خود از نیرو‌های انقلابی هستید، انتظار داریم در مسیر وحدت نیرو‌های انقلاب و در راستای رهنمود‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) گام بردارید».

حمایت از انتخاب بذرپاش

در همین زمینه علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده محلات، نیز پس از انتخاب بذرپاش گفت: «رویکرد قوه مقننه انقلابی بهره‌گیری از افراد کارآمد، توانمند و جوان است. منتخبان ملت اعتقاد دارند افراد جوان تحصیل‌کرده باتجربه می‌توانند در عرصه‌های مختلف، تحول ایجاد کنند. بذرپاش فردی باتجربه است و تصدی‌های پیشین وی تأییدکننده این مهم و کارآمدی اوست».
 
احمد نادری، نماینده تهران در مجلس، نیز در همین باره گفت: «آقای بذرپاش با سوابق خود در مجلس یازدهم می‌تواند در دیوان محاسبات یک بازوی جدی برای ما باشد، از این‌رو با انتخاب بذرپاش، دیوان به یک نهاد کارآمد، منضبط، دقیق و به‌روز تبدیل خواهد شد».
 
لازم به ذکر است که بذرپاش در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس گفت: «دیوان محاسبات کشور مصداق حسابرسی است تا به دولت و مجلس کمک کند که نتیجه‌اش پیشرفت و کارآمدی و حذف اسراف است. کشف گریزگاه‌های قانونی و شناسایی گلوگاه‌های آن باید با هدف جلوگیری از اسراف و مبارزه با فساد و رعایت اصل بی‌طرفی سیاسی در دستورکار دیوان محاسبات قرار گیرد». حال باید منتظر ماند و دید که انتخاب بذرپاش از یک سو چه تأثیری بر روابط مجلس و دولت در آینده و از سوی دیگر چه تأثیری بر اختلافات درون‌گفتمانی جریان اصول‌گرایی خواهد گذاشت.
 

زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شد

همچنین عصرز دیروز سخن‌گوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: در جلسه هیئت‌رئیسه مجلس که هیئت‌امنای مرکز پژوهش‌های مجلس هستند، موضوع انتخاب رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از میان تمامی داوطلبان اعم از آن‌ها که کتبی یا شفاهی اعلام داوطلبی کرده بودند، بررسی شد و پس از دو مرحله رای‌گیری، علیرضا زاکانی با اکثریت مطلق اعضا به‌عنوان رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس انتخاب شد. محمدحسین فرهنگی اضافه کرد: مقرر شد وی در جلسه بعدی، برنامه‌های خود را به هیئت‌امنای مرکز ارائه کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->