به گزارش شهرآرانیوز؛ تابستان امسال درحالی به پایان رسید که مدیریت شهری مشهد با هدف غنیسازی اوقات فراغت شهروندان و به ویژه نوجوانان و بانوان، برنامههای گستردهای را در فرهنگسراهای شهر اجرا کرد و طیف گستردهای از شهروندان با استفاده از این برنامه ها، تابستان پرنشاط و هدفمندی را پشت سر گذاشتند.
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در گفتوگو با شهرآرا میگوید: عموما نوجوانانی با گروه سنی ۱۱ تا ۱۸ سال و جوانانی با گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال از جمله مخاطبان تابستان امسال در فرهنگسراها بودند؛ ضمن اینکه شاهد استقبال دیگرگروههای سنی همچون بزرگسالان، بهویژه بانوان از برنامههای فرهنگسراها بودیم.
جواد کیانی به طرحهایی همچون طرح «۲۰ در ۲۰» در فرهنگسراهای مشهد اشاره میکند که براساس این طرح وقتی برنامهای در یک فرهنگسرا برگزار میشود، در نوزده فرهنگسرای دیگر نیز تکرار و اجرا خواهد شد. وی تصریح میکند: اجرای برنامهها در مکانهای پرتردد شهروندان، از جمله بوستانها، از دیگر برنامههای تابستانی بود تا هم از ظرفیتهای مردمی کمک بیشتری برای اجرای این برنامهها دریافت شود، هم تصدیگری فرهنگسراها در حوزه اجرا کاهش یابد و شهروندان بیشتری نیز از این برنامهها استفاده کنند.
بخشی از برنامههای جانبی فرهنگسراها در تابستان که اتفاقا مورداستقبال همه گروههای سنی مخاطب قرار گرفت، برگزاری تورهای بازدید، اجرای برنامه در مساجد، برگزاری نمایشگاه و فروش محصولات تولیدی فرهنگسراها، از جمله کتاب، سایت و موشنگرافی، انیمیشن و اجرای تئاتر و سرود و بازی بود.
وی درباره بخشی از محورهای کاری میگوید: فرهنگسرای گفتوگو که با محوریت آموزش مهارتهای اجتماعی بین نوجوانان فعالیت میکند، تابستان امسال طرحهایی مانند «صد روز، صد تجربه»، «حرفهای شو» و «خانواده مانا» را با پانزده فرهنگسرا برای شهروندان برگزار کرد.
نگاهی به آماری که کیانی درباره مخاطبان برنامههای فرهنگسراهای مشهد ارائه میکند، نشان میدهد که بیش از ۳هزار نفر از نوجوانان دختر و پسر از اجرای برنامه «قرار نوجوانی» در دهه پایانی ماه صفر امسال استقبال کردند؛ همچنین، با اجرای طرح آهوانه، بیش از ۸هزار نفر از دختران از این طرح استقبال کردند و در قالب آن، به تولید عروسک نمدی آهو، به یاد شهدای جنگ دوازدهروزه پرداختند و این عروسکهای نمدی، در مسیر پیادهروی اربعین به دختران نوجوان عراقی که خدمترسانی میکردند، اهدا شد.
به گفته وی، در تابستان امسال بیش از ۲۷هزار نفر از شهروندان در برنامههای فرهنگسراهای تخصصی، از جمله در تورهای بازدید، «ورکشاپهای تخصصی»، سرای بازی و قصه مادر و کودک، دورهمیها و برنامههای مختلف باشگاههای مخاطبمحور شرکت کردند. رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه بیش از ۲هزارو۵۰۰ نوجوان در اردوهای تجربهمحور شرکت کردند، اضافه میکند: بیش از ۳۳ هزار مخاطب نوجوان و جوان در موقعیتهای تجربهمحور میدانی در فرهنگسراهای تخصصی حضور داشتند.
وی میگوید: ۱۱۰۰ مسجد و پانصد هیئت مذهبی در دهه پایانی ماه صفر و دهه ولایت در فرهنگسرای غدیر، هم در اجرای برنامهها مشارکت داشتند، هم از این برنامهها حمایت کردند.
کیانی تصریح میکند: در دهه آخر ماه صفر، بیش از یکصد کارگاه تخصصی در موکبهای زائران امامرضا (ع) از سوی فرهنگسرای کودک و آینده برگزار شد؛ همچنین، ۱۳۰هزار نفر مخاطب از برنامههای فرهنگی، ترویجی و تفریحی فرهنگسراها در تابستان امسال بهرهمند شدند و در موضوعات مختلف شرکت کردند که اغلب آنها بانوان، نوجوانان و جوانان بودند. در پنج ماه نخست امسال هم ۳هزارو۴۹۱ عنوان کلاس با محوریت ۵۳۸ موضوع در فرهنگسراهای شهر برگزار شد که ۳۹هزارو۵۲۰ مخاطب در این کلاسها ثبتنام کردند.
معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه بیشترین مخاطبان این کلاسها بانوان، نوجوانان و کودکان بودند، یادآور میشود: در حوزه آموزش کلان در فرهنگسراهای مشهد، چهار محور کلی از جمله صنایع غذایی، آموزش تحصیلی، هنرهای تجسمی و دوخت در نظر گرفته شد و بانوان از برگزاری دورههای آشپزی، نوجوانان از دورههای آموزشی رباتیک و کودکان از دوره آموزشی «کودک شاد» بیشترین استقبال را داشتند.
راهاندازی هرکلاس آموزشی در مناطق مختلف شهر مشهد شرایطی ویژه داشته است و معاون شهردار مشهد دراینباره توضیح میدهد: بسته به نیاز مخاطب، کشش کلاس آموزشی برای شهروند و بومی منطقه، طراحی و راهاندازی شده است.
آنطور که کیانی بیان میکند میانگین سنی شرکتکنندگان در کلاسهای آموزشی فرهنگسراهای مشهد در تابستان امسال ۳۶ سال بوده است، همچنین از نظر جنسیت حدود ۹۵.۹درصد شرکتکنندگان بانوان و ۹۰درصد از آنها متأهل بودهاند؛ علاوهبراین، به علاقهمندان در پایان هریک از این دورههای آموزشی، گواهی شرکت اعطا شده است.
به گفته وی، کلاسهای ترویج آموزش شهروندی همزمان با فرهنگسراهای مشهد در ۳۳ مسجد این شهر در تابستان امسال برگزار شد که ۱۳۸هزارو۳۸۶ نفر، از این آموزشها در مساجد بهره بردند و در مجموع ۲هزارو۸۷۸ ساعت آموزش در این اماکن مذهبی انجام شد.
براساس تقسیمبندیهای انجامشده، مناطق مشهد به سه بخش درآمدی برخوردار، نیمهبرخوردار و کمبرخوردار تقسیم شدهاند که به گفته معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، در مناطق کمبرخوردار، کمترین میزان شهریه از شهروندان دریافت شده است و بیشترین میزان دستمزد به مربیانی که در این مناطق آموزشها را به مخاطبان این مناطق ارائه میکردهاند پرداخت شده است؛ همچنین ۱۶.۶۷درصد در مناطق درآمدی برخوردار، ۱۵.۵درصد در مناطق نیمهبرخوردار و ۱۲.۴درصد در مناطق کمبرخوردار توانستهاند با دریافت این آموزشها برای خود کسبوکار جدیدی راهاندازی کنند.
راهاندازی بازارچه کارآفرینی در مناطق مختلف از جمله ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ از دیگراقداماتی است که به گفته کیانی، در تابستان امسال انجام شده است و فرهنگسراهایی همچون انقلاب، پارک مادر و کودک، قرآن و عترت، امت، نصرت، حجاب، ترافیک و شهر زیبا میزبان این بازارچهها هستند؛ البته برخی از این بازارچهها فقط روزهای پنجشنبه و برخی دیگر در همه روزهای هفته فعال هستند.