۲۵۰۰ مغازه فروش قطعات خودرو در آتش‌سوزی قندهار از بین رفت کمک‌های بشردوستانه ایران به سیل‌زدگان ننگرهار رسید پلیس ترکیه متهم به بدرفتاری با مهاجران افغانستانی شد در سال ۲۰۲۴ سیل به ۱۴۵ هزار نفر در افغانستان آسیب زده است کمیته بررسی جنگ آمریکا در افغانستان آغاز به کار کرد سازمان بین‌المللی مهاجرت از بازگشت بیش‌از ۸۵۸ هزار مهاجر به افغانستان خبر داد کشف بمب ۴۰۰کیلوگرمی در سرپل افغانستان (۲۸ تیر ۱۴۰۳) ۳ میلیارد دلار مبادلات سالانه ایران و افغانستان از طریق دوغارون سیل در ننگرهار افغانستان ۱۳۰ کشته و ۴۱۰ زخمی برجای گذاشت طالبان برای مهاجران افغانستانی ساکن ایران شناسنامه الکترونیکی توزیع می‌کند کمبود بودجه؛ کمک‌های برنامه جهانی به نیازمندان افغانستان را کاهش داد فرماندار تایباد از آمادگی برای پذیرایی از زائران افغانستانی اربعین ۱۴۰۳ خبرداد نگاهی به پیشینه عزاداری شیعیان قندهاری در مشهد + فیلم سقوط مرگبار اتوبوس در ولایت «بغلان» افغانستان با ۱۷ کشته وزیر تجارت طالبان: به دنبال حضور فعال در چابهار هستیم محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ نوای غریب عبدالله انصاری + صوت و فیلم زیر علم‌های شهر، جان‌ها فدای عباس (ع) شبکه داعش مرتبط با پاکستان پیش از حمله به شیعیان کابل منهدم شد محرم ۱۴۰۳ با نوحه‌های افغانستانی |‌ علمدار نیامد + فیلم ویدئو | مراسم عَلَم کشی شب هفت محرم در هیئت مهاجران افغانستانی مقیم مشهد
سرخط خبرها

خواب کوچه‌های مشهد در کابل

  • کد خبر: ۳۶۰۷۴
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
خواب کوچه‌های مشهد در کابل
سید محمدرضا هاشمی – روزنامه‌نگار

نمی‌دانم تا حالا برایتان پیش‌ آمده است یا نه که برای مدتی دور از مشهد باشید و از شدت دل‌تنگی برای کوچه‌‌پس‌کوچه‌های شهرتان شب‌ها وقتی می‌خوابید از کوچه عیدگاه وارد کوچه‌های تنگی شوید که بوی چوب ستون‌های‌ برق روسی‌اش حالتان را جا بیاورد‌، بعد کمی که جلوتر آمدید، خود را در کوچه عباسقلی‌خان ببینید، چند لحظه بعد در دنیای رنگی لباس‌های تاناکورای سرای عزیزا...اف گم شوید، همچنان که غرق در خاطراتتان هستید، از کوچه بازار فرش‌فروش‌ها بالا بروید، به امام رضا(ع) سلام بدهید، کمی بعدتر در اغذیه جهان، همبرگر با تخم‌مرغ بخورید و همین‌طور که غرق در نئون‌های کوچه شاهین‌فر هستید، یکهو در کابل از خواب بیدار شوید.

 

راستش را بخواهید، من بارها در کابل با چشمانی خیس و در حالی که کل شب را در کوچه‌پس‌کوچه‌های مشهد قدم زده بودم از خواب بیدار شده‌ام، کوچه‌هایی که خاطرات زیادی از آن‌ها دارم و هنوز هم که مسیرم‌ به آنجا می‌خورد، از نفس کشیدن درشان لذت می‌برم. ما دهه‌شصتی‌ها خیلی‌ خوش‌شانس بودیم که در راهروهای تنگ و شلوغ بازارچه حاج‌آقاجان‌ قدم زدیم، ظهر عاشورا در حیاط باصفای حسینیه اردبیلی‌ها عزاداری کردیم و در خانه‌های بی‌نظیر تپل‌محله رفت‌و‌آمد کردیم‌. بار اولی که بعد از یک سال از کابل به مشهد آمدم، رفتم سراغ دل‌تنگی‌هایم. همین‌طور که از کوچه حاج‌تقی خودم را به کوچه نوغان رساندم و دیوار دبیرستان حاج‌تقی را در خیابان دریادل تمام کردم، با صحنه‌ای روبرو شدم که خیلی اذیتم کرد. آسفالت‌های سیاه و زمخت روی بقایای خاطراتم را پوشانده بودند. هرچه بیشتر به حرم نزدیک شدم، با ناامیدی بیشتری دنبال کوچه‌هایی گشتم که دیگر نبودند. راستش را بخواهید، هنوز از خودم می‌پرسم: چرا؟ چرا بخش زیادی از کوچه‌هایی که هویت مشهد بودند حالا نیستند؟ حالا هم بعضی شب‌ها خواب کوچه‌های قلای فتح‌ا... کابل را می‌بینم و از خواب که بیدار می‌شوم، باز هم چشمانم خیس است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->