بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری پارسی را به جهان، رونق و آوازه از اوست | معرفی چند اثر پژوهشی درباره سعدی به مناسبت روز بزرگداشت او آمار فروش سینمای ایران در آخرین هفته فروردین ۱۴۰۳ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به مناسبت روز سعدی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

طوفان توئیتری علیه مافیای کنکور

  • کد خبر: ۳۶۱۶۹
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
طوفان توئیتری علیه مافیای کنکور
بعد از جدال‌های فراوان بر سر برگزارشدن یا نشدن آزمون‌های ورودی به دانشگاه، در روز‌هایی که کرونا حسابی در همه‌جا جولان می‌دهد و بعد از حرف‌وحدیث‌های متناقضی که از سوی مسئولان مرتبط درباره برگزاری کنکور انجام شد، در نهایت تصمیم بر این شد که با کمی تعویق تمام آزمون‌ها در مرداد برگزار شود.
محبوبه عظیم‌زاده | شهرآرانیوز؛ در ابلاغیه‌ای که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیست‌وسوم تیر منتشر کرد، مقرر شد آزمون دکترا نهم مرداد و آزمون کارشناسی‌ارشد در روز‌های شانزدهم تا هجدهم مرداد برگزار شود. تاریخ کنکورکارشناسی نیز به ۴ روز بیست‌ونهم، سی‌ام، سی‌ویکم و اول شهریور موکول شد. با این حال تعویق کوتاه‌مدت زمان آزمون‌ها و افزایش روز‌های برگزاری آزمون کارشناسی از ۲ روز به ۴ روز به‌هیچ‌وجه نتوانست از نگرانی کنکوری‌ها و خانواده آن‌ها بکاهد. حالا درحالی که در ششمین روز از مرداد به سر می‌بریم و داریم به روز‌های برگزاری کنکور نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم، اصرار‌ها برای لغو کنکور حسابی شدت گرفته است تا آنجا که افراد زیادی به توئیتر پناه برده‌اند و سعی کردند با هشتگ #سلامت_دانشجو، صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.
 
این وسط چند جدال مختلف هم بر سر این موضوع رخ داد؛ از بلاک‌شدن کاربرانی که زیر توئیت‌های مدیران وزارت بهداشت نظر می‌دادند تا بحث بر سر املای درست کلمات! حتی در روز‌های گذشته نیز خبری به گوش رسید مبنی بر در دستورکار قرارگرفتن طرح دوفوریتی برای لغو کنکور ارشد که مدت کوتاهی بعد تکذیب شد و یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت که هیچ تصمیمی دراین‌باره گرفته نشده است.


دوئل حق‌شناس و جهانپور و #مافیای_کنکور

به جز سلامت دانشجویان، هشتگ‌های دیگری هم وجود دارد که از کنکور می‌گوید و کرونا و تلاش برای لغو آن. هشتگ‌هایی مثل #تعویق_همه_کنکورها، #موج_دوم_کرونا، #سلامت_دانش‌آموزان و حتی #مافیای_کنکور. مافیایی که با اصرار برای برگزاری آزمون‌ها، پایش به میدان باز شده و خیلی‌ها معتقدند این مافیای کنکور است که دارد به مجلس، دولت، آموزش‌وپرورش و سازمان سنجش فشار وارد می‌کند تا کنکور به تعویق نیفتد.

محمد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، هم با #مافیای_کنکور به این موضوع وارد شد و در توئیتی نوشت: «ستاد مرکزی مبارزه با کرونای وزارت بهداشت به‌طور رسمی اعلام کرد تجمع بیشتر از ۱۰ نفر در مکان‌های سربسته ممنوع است و اکنون باید نظر روشن خود را درباره برگزاری کنکور و حضور چند سد هزار جوان داوطلب در کنار هم و زیر سقف و امکان ابتلای جمعی آینده‌سازان کشور بیان کند.» کیانوش جهان‌پور هم که تا همین مدتی پیش سخن‌گوی ستاد ملی مقابله با کرونا بود و همچنان رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت است، در پاسخ به او نوشت: «جایی به نام ستاد مرکزی مبارزه با کرونای وزارت بهداشت تاکنون شناسایی نشده است! کنکور هم تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست که البته همه دستگاه‌های مسئول و وزارتخانه‌های مرتبط آنجا هستند. باز هم هیچ سالنی در کشور گنجایش چند سد (صد) هزار جوان داوطلب زیر یک سقف را ندارد.» و جهانپور به جای پاسخی شفاف به کنایه از او غلط املایی گرفت. حق‌شناس پیش از این هم به آماری که ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌کرد واکنش نشان داده بود و گفت آمار‌ها شفاف نیستند، اعداد آمارسازی است و بازی با جان مردم.
 
در این بین همچنان بودند برخی داوطلبان کنکور که سعی کردند از طریق توئیتر حرف‌هایشان را بزنند و نظرشان را بگویند، اما به‌ظاهر دکتر جهانپور آن‌ها را بلاک کرد. مثل همان بنده‌خدایی که نوشته بود: «یا خدا! دکتر جهانپور بلاکم کرد. قسمشون دادم که فقط ریپلای‌ها رو بخونن. بدون کوچک‌ترین بی‌احترامی فقط درخواستم رو گفتم.»

مهم‌ترین تجمعات دنیا لغو شد، شما بی‌خیال کنکور نمی‌شید؟

در این مدت کاربران دنیای مجازی همیشه به موضوع برگزارشدن کنکور واکنش نشان می‌دادند، اما این روز‌ها این واکنش‌ها شدت بیشتری پیدا کرده است. خیلی‌ها تداعی‌های تلخی از آینده را ضمیمه حرف‌هایشان کرده بودند که مبادا کاری کنیم که در آینده پشیمان بشویم و خیلی‌ها نگران این بودند که در صورت برگزاری آیا نکات بهداشتی لازم رعایت می‌شود یا نه. کاربری نوشته بود: «اگر واقعا مهم‌ترین دلیل ابتلا به کرونا اجتماعات در محیط‌های مسقف باشد، برگزاری کنکور در این شرایط بازی با جان دانشجویان نیست؟» و دیگری گفت: «پروتکل بعدی سنجش برای جلوگیری از کرونا گرفتن: داوطلبان گرامی ۴ ساعت نفس نکشید، تضمین می‌کنیم کرونا نمی‌گیرید.» عده‌ای دیگر دست گذاشتند روی توصیه‌ها و صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت که اگر کرونا در تجمعات وجود دارد و اگر تجمعات باعث دامن‌زدن به این قضیه می‌شود، چرا کنکور را جزو این موارد به حساب نمی‌آورند؟ حتی به این اشاره کردند که چرا مهم‌ترین مراسم‌هایی که هر سال در نقاط مختلفی از دنیا برگزار می‌شود، مثل حج و مراسم مهم ادبی و فرهنگی و ورزشی لغو شده است، اما درباره کنکور اتفاقی نمی‌افتد؟ «مراسم اعطای جایزه نوبل لغو شد، مراسم توپ طلا لغو شد، برگزاری المپیک به سال دیگه موکول شد، اما کنکور ۹۹ همچنان برگزار خواهد شد.»


تضمینی که وجود ندارد

یک نگاه اجمالی به روز‌های کرونازده‌ای که از سر گذرانده‌ایم، احتمالا به بهترین شکل ممکن دلیل نگرانی داوطلب‌ها و خانواده‌هایشان را مشخص می‌کند. روز‌هایی که هر روز تعداد مبتلایان و فوتی‌ها افزایش پیدا می‌کند، شهر‌ها و استان‌های دیگری به وضعیت قرمز نزدیک می‌شوند و ما همچنان درگیر این هستیم که به یکدیگر یادآوری کنیم که ماسک بزنیم و از جانب مسئولان هم هیچ قانونی برای الزام مردم به رعایت نکات بهداشتی یا تخطی از آن در نظر گرفته نمی‌شود. وضعیت کلان‌شهر‌ها هم اصلا خوب نیست و حتما خاطرتان مانده است که معاون کل وزیر بهداشت گفت تهران منبع پخش ویروس کرونا در کشور شده است و شیوع بیماری کرونا با حضور مردم در اجتماعات رابطه مستقیم دارد و استان خراسان رضوی و مشهد با افزایش ۳۰۰ درصدی مبتلایان روبه‌رو شده است.
 
با این اوضاع مردم حق دارند که از اعتمادنداشتن به مسئولان اجرایی و دغدغه سلامتی فرزندانشان سخن می‌گویند: «نیست خیلی خوب دارین به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌کنین، حالا می‌خواین کنکور رو هم برگزار کنین؟! چه‌جوری اعتماد کنیم بهتون آخه؟» یا «ما هم می‌دونیم کرونا حالاحالا‌ها دست از سرمون برنمی‌داره، ولی دغدغه ما سلامتی بچه‌های مردمه. می‌تونین تضمین بدین سالم می‌مونن؟ می‌تونین تضمین بدین پروتکل‌های بهداشتی صددرصد رعایت می‌شه؟ والا فکر نمی‌کنم.»

در آخر باید دید که در این جدال، پرنده آبی توئیتر برنده است یا گردش مالی ۳۰ هزار میلیاردی مافیای کنکور؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->