سارق انباری‌های بولوار رسالت مشهد در دام پلیس (۶ آبان ۱۴۰۴) مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: آموزش‌ و پرورش باید از نگاه صرف آموزشی خارج شود و به جایگاه فرهنگی خود بازگردد معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش: تأکید رئیس‌جمهور بر عدالت آموزشی است | آموزش باکیفیت برای همه کودکان ایرانی تصویب طرح حمل سلاح محیط‌بانان در مجلس تأسیس اولین هنرستان سمپادی در مشهد | تعداد مراکز سمپاد در خراسان رضوی به ۵۲ رسیده است مصرف بیش از حد ویتامین C خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۶ آبان ۱۴۰۴) | مشهد اندکی خنک می‌شود اهدای اعضای کودک ۱۱ ساله مشهدی، به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۶ آبان ۱۴۰۴) مقاوم‌سازی ۶۰ درصد پل‌های جاده‌ای خراسان رضوی دربرابر سیل و زلزله تا پایان سال ۱۴۰۵ یک آتش کوچک برای تهیه چای، جنگل ارس خراسان رضوی را سوزاند | آتش‌سوزی ۱۵ هکتار از اراضی هزارمسجد ثبت بیش از ۲ هزار پرونده قضایی مربوط به رمزارز‌ها در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۴ سامانه بارشی از پنجشنبه (۸ آبان ۱۴۰۴) وارد کشور می‌شود | پیش‌بینی اولین باران پاییزی در خراسان رضوی شیر گیاهی را جایگزین شیر گاو کنیم؟ عفونت ادراری در کودکان، زنگ‌خطری جدی برای سلامت کلیه‌ها همه چیز درمورد آزمون دکتری ۱۴۰۵ + جزئیات ثبت‌نام و سهمیه‌ها راهکار‌های واقعی برای مقابله با خشکی پوست در سرما | چرا بیشتر کرم‌ها جواب نمی‌دهند؟ سازمان غذا و دارو: از قارچ‌های خودرو در طبیعت به هیچ وجه استفاده نکنید ادعای شاکی پرونده بازیگر سینما: پیشنهاد ۵۰ میلیارد تومانی داد تا شکایت نکنم افزایش مسمومیت کودکان با مواد شبه‌تریاک در سال‌های اخیر مخلوط سفیدکننده‌ها، قاتل خاموش خانه! انار بدن را برای مقابله با بیماری‌های فصل سرد واکسینه می‌کند | داروخانه سیار پاییز اوضاع شیرتوشیرِ شیرِ مدارس ۱۷هزار و ۶۶۰ تماس با اورژانس اجتماعی مشهد از ابتدای ۱۴۰۴ | کودک‌آزاری در صدر تماس‌های سامانه ۱۲۳ مدیریت بحرانِ آلودگی هوا نیازمند بازنگری راهکارهایی برای گذار بهتر از سالمندی | نه تجربه داریم، نه آماده ایم جوانی که استادکار بود، اما راه زندگی‌اش را اشتباه رفت | چرا سنگ‌کار ۲۴ ساله دزد شد؟ شکایت از برادر به خاطر سرقت پس از هشت ماه | دعوای کودکانه برادران میان‌سال دستگیری سرکرده‌های باند «ساعت‌های طلایی» در مشهد زلزله قوی ترکیه را لرزاند (۵ آبان ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

شرایط جهش تحصیلی دانش‌آموزان | بیش از نصف متقاضیان، شرایط لازم را ندارند

  • کد خبر: ۳۶۳۷۸۵
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۴
شرایط جهش تحصیلی دانش‌آموزان | بیش از نصف متقاضیان، شرایط لازم را ندارند
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی نمی‌توانند شرایط جهش تحصیلی را کسب کنند؛ لذا معاونت ابتدایی خواستار تدوین دستورالعملی است تا با درنظرگرفتن شرایط واقعی، صرفاً دانش‌آموزانی بتوانند از جهش استفاده کنند که واقعاً حقشان است.

به گزارش شهرآرانیوز، موسی‌الرضا کفاش، درخصوص جهش تحصیلی دانش‌آموزان گفت: از نظر صاحب‌نظران دو نگاه وجود دارد، افرادی که مطلقا موافق با موضوع جهش تحصیلی نیستند و اعلام می‌کنند برای دانش آموز آسیب زاست و به نفع دانش‌آموز نیست و همچنین گروه دیگری که اعلام می‌کنند تسریع تحصیلی، مشکلی ندارد.

دو شرط برای «جهش تحصیلی»

وی با بیان اینکه در ماده ۱۸ آیین نامه «ارزشیابی پیشرفت تحصیل تربیتی دوره ابتدایی» آمده است که دانش آموزان ساعی و برجسته‌ای که یک پایه را در مدرسه گذرانده‌اند، با دو شرط می‌توانند جهش تحصیلی انجام دهند افزود: اولاً نمرات پایه خوانده شده این دانش‌آموزان باید در سطح "خیلی خوب" باشد که معمولاً اینگونه است؛ سپس در ارزشیابی که بعدا در آن پایه شرکت می‌کنند هم سطح "خیلی خوب" را از همه دروس کسب کنند. همچنین ادارات آموزش و پرورش استثنایی، شرایط هوشی و روانی دانش آموز را مورد سنجش قرار دهند و اگر دانش‌آموزی شرایط لازم را بر اساس معیار‌های آنان داشت، به ما معرفی می‌کنند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه جهش تحصیلی در دوره «ابتدایی» و «متوسطه اول ـ پایه هشتم» انجام می‌شود ادامه داد: جهش در سایر پایه‌ها به صورت موردی بررسی می‌شود.

کفاش با بیان اینکه آنچه در آیین نامه آمده این است که جهش تحصیلی یک بار در هر دوره است گفت: فردی که برای بار دوم خواستار  جهش تحصیلی است، پرونده‌اش در قالب کمیسیون خاص با اختیاری که به استان‌ها داده شده، بررسی‌ها می‌شود. حتی مواردی داریم که خواستار جهش تحصیلی از پایه اول به ششم بوده؛ البته باید گفت برخی دانش آموزان ضریب هوشی ۱۵۰ و ۱۶۰ دارند که استعدادی خدادادیست و اگر این دانش‌آموزان در مدرسه با همسن و سال‌های خودشان بمانند، مخل برای خود و کلاس هستند.

لزوم تدوین برنامه‌های تحصیلی مکمل برای دانش‌آموزان با ضریب هوشی بالا

وی با بیان اینکه معتقدیم آموزش و پرورش باید برای این افراد برنامه داشته باشد افزود: صرفا تسریع تحصیلی مسکن است، معلوم نیست دانش‌آموزی که از لحاظ استعداد تحصیلی در سطح خوب و هوش بالایی است، در ارتباطات اجتماعی هم توانمند باشد، لذا مطلوب این است که در پایه خود تحصیل کند منتها برای آنهایی که ضرایب هوشی بالا دارند، برنامه‌های مکمل دیگری در نظر گرفته شود. در سایر کشور‌ها اینگونه است و بچه‌ها آموزش‌های دیگری را در کنار آموزش‌های معمول می‌بینند.

علت مخالفت برخی کارشناسان با جهش تحصیلی

کفاش افزود: در پیش‌نویس آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی جدید، موضوع جهش تحصیلی حذف و به آیین نامه اجرایی منتقل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که علت مخالفت برخی صاحب نظران با جهش تحصیلی چیست؟ عنوان کرد: ۵۰ تا۶۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی که نمی‌توانند شرایط ارتقاء را کسب کنند، احساس شکست و کمبود می‌کنند که دلیل مخالفت با جهش تحصیلی این موضوع است.

کفاش با بیان اینکه برخی دانش‌آموزان حتی اگر تعدادشان هم کم باشد، اما متقاضی جهش تحصیلی‌اند و دارای استعداد برترند و، چون برنامه‌ای برای آنها نداریم، نگهداری آنها در آن پایه ممکن است درست نباشد اظهار کرد: معاونت آموزش ابتدایی خواستار این است که دستورالعملی با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شود تا شرایط واقعی در نظر گرفته شود نه اینکه هرکسی که می‌خواهد خواستار جهش تحصیلی باشد و آن را انجام دهد؛ در واقع بحث بر این اساس است که افرادی بتوانند از جهش تحصیلی استفاده کنند که واقعا حقشان است.

بحث‌های کارشناسی در خصوص جدا سازی دانش‌آموزان معلول ذهنی از مدارس عادی

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه برای دانش‌آموزان با معلولیت ذهنی هم باید یک نوع آموزش خاص وجود داشته باشد گفت: برخی معتقدند در فضای مدرسه همه باید در کنار هم باشند و جداسازی کار خوبی تلقی نمی‌شود که جای بحث دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->