آموزش و پرورش خراسان رضوی: در حال حاضر آمار دقیقی از شمار دانش‌آموزان مبتلا به شپش نداریم سازمان جهانی بهداشت: سیگار‌های الکترونیکی موج جدید اعتیاد به راه انداخته‌اند آخرین وضعیت تامین واکسن آنفلوآنزا در کشور (۱۵ مهرماه ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی افزایش دما و احتمال آتش‌سوزی جنگل‌ها (۱۵ مهر ۱۴۰۴) فرار از چنگال قاتل نامرئی آوارگی میلیون‌ها نفر در جهان بر اثر تغییرات اقلیمی رئیس مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران: تاکنون ۴۶۱ نفر از زندانیان زن تحت حمایت ما هستند افزایش ۱۱ برابری جمعیت شهری ایران در ۶۸ سال گذشته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۱۵ مهرماه ۱۴۰۴) | مشهدی‌ها منتظر آخر هفته نسبتاً گرم باشند آزادی ۶ هزار و ۵۰۰ زندانی جرائم غیرعمد در نیمه اول ۱۴۰۴ نوشیدن آب یخ پس از غذا خوردن را ترک کنید آموزش هوش مصنوعی به ۲ میلیون دانش‌آموز و ۱۰۰ هزار معلم برای ارتقای مهارت‌آموزی قوه‌قضائیه کادر اداری جذب می‌کند | اطلاعیه آزمون استخدامی + شرایط ثبت‌نام نظارت بر بهداشت مدارس خراسان رضوی با شروع سال تحصیلی جدید رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی: وزارت نیرو برنامه‌ای برای آب‌های مرزی استان ندارد آخرین اخبار از پرونده گم شدن سما جهانباز | صدور کیفرخواست برای متهم اصلی + شرط پدر سما برای بخشش متهم پایان مراجعه حضوری برای صدور شناسنامه نوزادان در خراسان رضوی نزدیک است چگونه کودکان را در هوای آلوده از مشکلات ریوی محافظت کنیم؟ مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، سبب طولانی شدن دوران سرماخوردگی می‌شود اهدای اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۵ مهر ۱۴۰۴) توسعه اقتصادی خراسان رضوی با حمایت دستگاه قضایی از شرکت های نوپا، نوآور و فناور   ماجرای فوت دانش‌آموز ۱۵ ساله مازندرانی در مدرسه چه بود؟ | آموزش و پرورش آمل درگیری با عوامل مدرسه را تکذیب کرد شرایط جهش تحصیلی دانش‌آموزان | بیش از نصف متقاضیان، شرایط لازم را ندارند تایباد، مقصد کوچ زمستانی درناهای خاکستری معاون آموزشی وزارت بهداشت: سهمیه در کنکور موجب کاهش فرصت انتخاب برای داوطلبان آزاد می‌شود تأکید رئیس فراکسیون بازنشستگان مجلس بر پرداخت سرانه بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی  نتایج اعتراضات به آزمون علوم پایه و پیش‌کارورزی اعلام شد + جزئیات بررسی‌ها مجازات‌های تصرف زمین‌های ملی  برای زمین‌خواران بازدارنده نیست | زمین‌خواری؛ جرم همچنان جذاب سؤال از وزیر آموزش و پرورش در مجلس، درخصوص افت تحصیلی دانش‌آموزان
سرخط خبرها

شرایط جهش تحصیلی دانش‌آموزان | بیش از نصف متقاضیان، شرایط لازم را ندارند

  • کد خبر: ۳۶۳۷۸۵
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۴
شرایط جهش تحصیلی دانش‌آموزان | بیش از نصف متقاضیان، شرایط لازم را ندارند
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی نمی‌توانند شرایط جهش تحصیلی را کسب کنند؛ لذا معاونت ابتدایی خواستار تدوین دستورالعملی است تا با درنظرگرفتن شرایط واقعی، صرفاً دانش‌آموزانی بتوانند از جهش استفاده کنند که واقعاً حقشان است.

به گزارش شهرآرانیوز، موسی‌الرضا کفاش، درخصوص جهش تحصیلی دانش‌آموزان گفت: از نظر صاحب‌نظران دو نگاه وجود دارد، افرادی که مطلقا موافق با موضوع جهش تحصیلی نیستند و اعلام می‌کنند برای دانش آموز آسیب زاست و به نفع دانش‌آموز نیست و همچنین گروه دیگری که اعلام می‌کنند تسریع تحصیلی، مشکلی ندارد.

دو شرط برای «جهش تحصیلی»

وی با بیان اینکه در ماده ۱۸ آیین نامه «ارزشیابی پیشرفت تحصیل تربیتی دوره ابتدایی» آمده است که دانش آموزان ساعی و برجسته‌ای که یک پایه را در مدرسه گذرانده‌اند، با دو شرط می‌توانند جهش تحصیلی انجام دهند افزود: اولاً نمرات پایه خوانده شده این دانش‌آموزان باید در سطح "خیلی خوب" باشد که معمولاً اینگونه است؛ سپس در ارزشیابی که بعدا در آن پایه شرکت می‌کنند هم سطح "خیلی خوب" را از همه دروس کسب کنند. همچنین ادارات آموزش و پرورش استثنایی، شرایط هوشی و روانی دانش آموز را مورد سنجش قرار دهند و اگر دانش‌آموزی شرایط لازم را بر اساس معیار‌های آنان داشت، به ما معرفی می‌کنند.

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه جهش تحصیلی در دوره «ابتدایی» و «متوسطه اول ـ پایه هشتم» انجام می‌شود ادامه داد: جهش در سایر پایه‌ها به صورت موردی بررسی می‌شود.

کفاش با بیان اینکه آنچه در آیین نامه آمده این است که جهش تحصیلی یک بار در هر دوره است گفت: فردی که برای بار دوم خواستار  جهش تحصیلی است، پرونده‌اش در قالب کمیسیون خاص با اختیاری که به استان‌ها داده شده، بررسی‌ها می‌شود. حتی مواردی داریم که خواستار جهش تحصیلی از پایه اول به ششم بوده؛ البته باید گفت برخی دانش آموزان ضریب هوشی ۱۵۰ و ۱۶۰ دارند که استعدادی خدادادیست و اگر این دانش‌آموزان در مدرسه با همسن و سال‌های خودشان بمانند، مخل برای خود و کلاس هستند.

لزوم تدوین برنامه‌های تحصیلی مکمل برای دانش‌آموزان با ضریب هوشی بالا

وی با بیان اینکه معتقدیم آموزش و پرورش باید برای این افراد برنامه داشته باشد افزود: صرفا تسریع تحصیلی مسکن است، معلوم نیست دانش‌آموزی که از لحاظ استعداد تحصیلی در سطح خوب و هوش بالایی است، در ارتباطات اجتماعی هم توانمند باشد، لذا مطلوب این است که در پایه خود تحصیل کند منتها برای آنهایی که ضرایب هوشی بالا دارند، برنامه‌های مکمل دیگری در نظر گرفته شود. در سایر کشور‌ها اینگونه است و بچه‌ها آموزش‌های دیگری را در کنار آموزش‌های معمول می‌بینند.

علت مخالفت برخی کارشناسان با جهش تحصیلی

کفاش افزود: در پیش‌نویس آیین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی جدید، موضوع جهش تحصیلی حذف و به آیین نامه اجرایی منتقل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که علت مخالفت برخی صاحب نظران با جهش تحصیلی چیست؟ عنوان کرد: ۵۰ تا۶۰ درصد دانش‌آموزان متقاضی که نمی‌توانند شرایط ارتقاء را کسب کنند، احساس شکست و کمبود می‌کنند که دلیل مخالفت با جهش تحصیلی این موضوع است.

کفاش با بیان اینکه برخی دانش‌آموزان حتی اگر تعدادشان هم کم باشد، اما متقاضی جهش تحصیلی‌اند و دارای استعداد برترند و، چون برنامه‌ای برای آنها نداریم، نگهداری آنها در آن پایه ممکن است درست نباشد اظهار کرد: معاونت آموزش ابتدایی خواستار این است که دستورالعملی با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین شود تا شرایط واقعی در نظر گرفته شود نه اینکه هرکسی که می‌خواهد خواستار جهش تحصیلی باشد و آن را انجام دهد؛ در واقع بحث بر این اساس است که افرادی بتوانند از جهش تحصیلی استفاده کنند که واقعا حقشان است.

بحث‌های کارشناسی در خصوص جدا سازی دانش‌آموزان معلول ذهنی از مدارس عادی

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش با بیان اینکه برای دانش‌آموزان با معلولیت ذهنی هم باید یک نوع آموزش خاص وجود داشته باشد گفت: برخی معتقدند در فضای مدرسه همه باید در کنار هم باشند و جداسازی کار خوبی تلقی نمی‌شود که جای بحث دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->