بهنام خیاط در گفتوگو با خبرنگار شهرآرانیوز، با اشاره به مشکلات تردد اتوبوسهای سنگین در خطوط بیآرتی اظهار کرد: به دلیل وزن بالای اتوبوسها، آسفالت این خطوط معمولاً پس از مدتی دچار چینخوردگی، نشست و آسیب میشود و دیگر شرایط استاندارد برای تردد وسایل نقلیه عمومی و امدادی را ندارد؛ ازاینرو نیاز به بازسازی و روکش مجدد پیدا میکند.
وی افزود: چند سال پیش، طرحی با عنوان آسفالت پلیمری که حاصل تلاش یکی از متخصصان بومی مشهد است، در چند معبر از جمله مسیر خط یک بیآرتی از ترمینال تا حرم مطهر رضوی بهصورت آزمایشی اجرا شد و نتایج بسیار مطلوبی داشت.
مدیرکل نظارت بر نگهداری و تعمیرات شهرداری مشهد ادامه داد: این نوع آسفالت با فناوریهای روز دنیا مطابقت دارد و از نظر مقاومت در برابر سرما، گرما، یخبندان و همچنین کاهش صدای تردد، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. بر همین اساس، تصمیم گرفته شد در سایر خطوط بیآرتی نیز از این نوع آسفالت استفاده شود تا مشکلات فرسایش آسفالت به حداقل برسد.
خیاط با اشاره به اینکه مجوزهای لازم از پلیس راهور و سایر مراجع ذیربط برای اجرای این طرح اخذ شده است، اظهار کرد: از ابتدای هفته جاری، اجرای عملیات بهصورت رسمی آغاز میشود و در ادامه، بخشی از معابر عمومی شهر نیز با این نوع آسفالت بهسازی خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: آسفالت پلیمری یک محصول بومی و تولیدشده در شهر مشهد است و به تأیید کمیسیون عمران شورای شهر نیز رسیده که در بخشی از آسفالت معابر مورد استفاده قرار بگیرد. در بین کلانشهرهای کشور، مشهد در بهکارگیری این فناوری پیشتاز است که این شهر میتواند الگویی موفق برای سایر کلانشهرها باشد. در حال حاضر نیز تعدادی از مدیران شهرهای بزرگ کشور برای بازدید از نتایج اجرای آزمایشی این طرح به مشهد آمدهاند.