رضا توکلی، بازیگر پیشکسوت تلویزیون در بیمارستان بستری شد + علت نمایشگاه آثار هنری پیشکسوتان خراسان رضوی در نگارخانه «میرک» | عامل تعطیلی نگارخانه قدیمی مشهد، نداشتن متولی است واکنش‌ها به گاف مجتبی شکوری در  برنامه «اکنون» همچنان ادامه دارد | موقعیت حساس کنونی   جعل شعر و آسیب گسترش آن بر فرهنگ و ادبیات | سرعت انتشار جعلیات بیش از  اصلاحات است زمان تشییع پیکر «سعید مظفری» مشخص شد «روماک» با قصه‌ای کودکانه از دهه پنجاه به فجر می‌آید زمان خاک‌سپاری ناصر تقوایی، نویسنده و فیلم‌ساز، مشخص شد معرفی فیلم «مچ گیری»، آخرین ساخته «دارن آرونوفسکی» + ویدئو حضور مستندسازان ایرانی در جشنواره ایدفا ۲۰۲۵ صفحه‌آرایی زبانی برای بیان است | درباره نمایشگاه «فرگراف» در نگارخانه کو مشهد ۲ فیلم با صدای زنده‌یاد سعید مظفری روی آنتن شبکه نمایش + زمان پخش «کتاب در سفر»، طرحی ابتکاری که در بوم‌گردی‌های خراسان رضوی اجرا می‌شود پیام رئیس سازمان سینمایی برای جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران نامزدهای جوایز ایسفا معرفی شد انتشار رمان‌های «ابله» و «جنایت و مکافات» داستایفسکی با طرح جلد جدید افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت «یوز» در مشهد اکران می‌شود | جشن خانوادگی قهرمان ایرانی در سینماهای هویزه و کوهسنگی حضور فیلم کوتاه «سوور» در ۴ جشنواره جهانی فیلم
سرخط خبرها

صفحه‌آرایی زبانی برای بیان است | درباره نمایشگاه «فرگراف» در نگارخانه کو مشهد

  • کد خبر: ۳۶۵۷۳۹
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۲
صفحه‌آرایی زبانی برای بیان است | درباره نمایشگاه «فرگراف» در نگارخانه کو مشهد
نمایشگاه «فَرگراف» با محوریت نقش صفحه‌آرایی در طراحی کتاب و نشریه، این روزها در گالری «کو» در حال برگزاری است.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایشگاه «فَرگراف» این روز‌ها در گالری «کو» میزبان تجربه‌ای متفاوت از گرافیک است؛ جایی که آثار ۲۹ دانشجو در قالب ۳۷ نشریه، بروشور و کاتالوگ به نمایش درآمده تا مخاطب را با یکی از مهجورترین شاخه‌های طراحی، یعنی صفحه‌آرایی، روبه‌رو کند.

فاطمه‌سادات هوشیار امامی، استاد راهنمای پروژه، درباره هدف این رویداد می‌گوید: تلاش ما این بوده که به مخاطب نشان دهیم صفحه‌آرایی صرفاً کنار هم‌گذاشتن تصویر و متن نیست، بلکه زبانی برای بیان است؛ زبانی که پشت هر صفحه‌اش اندیشه‌ای بصری و انتخابی هدفمند نهفته است.

وی با اشاره به سلطه فضای مجازی و محتوا‌های سریع در قالب پست و اسکرول، ادامه می‌دهد: بازگشت به کتاب و صفحه در حقیقت بازگشت به درنگ و تأمل است. صفحه‌ی چاپی مخاطب را وادار به مکث می‌کند. تفاوت این نمایشگاه با نمونه‌های معمول گرافیک هم در همین نکته نهفته است؛ تمرکز ما بر حوزه‌ صفحه‌آرایی است که با وجود اهمیت فراوان، معمولاً نادیده گرفته می‌شود.

 استاد راهنمای پروژه در توضیح نقش عناصر مختلف طراحی می‌گوید: در ساختار کتاب و نشریه، تایپوگرافی، لی‌اوت و تصویرسازی نقش واژگان را ایفا می‌کنند. هر تصمیم در مورد فاصله خطوط، اندازه تیتر یا چینش تصاویر، جمله‌ای بصری می‌سازد. طراح در حقیقت مانند نویسنده‌ای است که این‌بار نه با کلمه، بلکه با فضا و عناصر ارتباط برقرار می‌کند.

هوشیار امامی درباره روند انتخاب آثار تصریح می‌کند: ملاک ما تنها زیبایی نبود، بلکه اندیشه پشت طراحی اهمیت داشت. آثاری را برگزیدیم که در نحوه چینش صفحه، گفت‌وگوی میان متن و تصویر و ایجاد هویت بصری، بیشترین هم‌خوانی را با ایده کلی نمایشگاه داشتند.

وی تاکید می‌کند: دشوارترین بخش کار، نحوه ارائه آثار به‌گونه‌ای بود که مخاطب بتواند ارتباط ملموس‌تری با آنها برقرار کند. برای رسیدن به این هدف، موکاپ‌ها و بروشور‌های چاپی را در ابعاد واقعی و قابل لمس در اختیار مخاطبان قرار دادیم تا تجربه‌ای نزدیک‌تر به فضای اصلی طراحی داشته باشند.

این هنرمند ادامه می‌دهد: مخاطبان این نمایشگاه عموم علاقه‌مندان و دانشجویان هنر هستند و هدف ما آشنا کردن آنها با پشت‌صحنه خلق صفحات است. حتی اگر کسی هیچ آشنایی قبلی نداشته باشد، می‌خواهیم دریابد که پشت هر صفحه ظاهراً ساده، انتخاب‌های بصری حساب‌شده‌ای وجود دارد.

هوشیارامامی همچنین به بُعد آموزشی پروژه برای دانشجویان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برای آنها این تجربه چیزی شبیه یک کارگاه حرفه‌ای بود؛ از برنامه‌ریزی و انتخاب آثار گرفته تا چاپ و چیدمان. مهم‌ترین نتیجه برایشان این بود که طراحی فقط به مهارت نرم‌افزاری محدود نمی‌شود، بلکه حاصل تفکر، تصمیم‌گیری و گفت‌وگوست. هدف ما ارتقای سواد بصری مخاطب فراتر از سطح زیبایی‌شناسی صرف است؛ وقتی درک شود که طراحی نتیجه انتخاب‌های آگاهانه است، ارزش محتوا و فرم هم بیشتر شناخته می‌شود.

وی در پایان تأکید می‌کند: این نمایشگاه تلاشی برای دفاع از چاپ نیست، بلکه گفت‌وگویی میان چاپ و دنیای دیجیتال است. ما نشان می‌دهیم که رسانه چاپی هنوز ظرفیت‌هایی دارد که در فضای مجازی گم می‌شوند؛ مثل حس لمس، تداوم و حضور فیزیکی. چاپ در برابر سرعت سرسام‌آور محتوای آنلاین، شکلی از زیباییِ آهسته است.

این نمایشگاه از سه‌شنبه، ۲۲ مهر ۱۴۰۴ در کوگالری، واقع در مجتمع تجاری پاژ  افتتاح شده و تا ۲۶ همین ماه ادامه دارد. ساعات بازدید هر روز از ۱۷ تا ۲۱خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->