بازرسان جهاد کشاورزی مشهد ۱۶ تن کود اوره را کشف کردند از افزایش ۳۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ تصویب شد از ابتدای سال ۱۴۰۳،  افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد  وزیر کار: از سال آینده مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند + فیلم ویدئو | وزیر کار: حداقل حقوق یعنی کسی از آن کمتر نباید پرداخت کند زمزمه‌هایی درباره تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران نرخ مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد رسید ۴ واحد صنفی دیگر به دلیل گران فروشی در مشهد پلمب شد | پلمب ۲ شیرینی فروشی در وکیل آباد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ سکه و طلا در بازار امروز مشهد (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) سوت پایان بازار‌های مالی به صدا درآمد | کدام بازار پیشتاز بازار‌های مالی سال ۱۴۰۲ شد؟ + نمودار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) کشف گوشت «تک سمی» در ۳ واحد عرضه در مشهد و طرقبه‌شاندیز | دامپزشکی خراسان رضوی اطلاعیه داد گره حقوق کارگران همچنان گشوده نمی‌شود | حقوقی که همچنان یک سال عقب‌تر از تورم است ۲ کشتارگاه در مشهد طی روز‌های تعطیل آماده‌باش هستند جهش شارپی بورس در آخرین روز کاری سال + نمای پایانی بازار (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) دولت درباره کارت سوخت اطلاعیه داد گران‌ترین و ارزان‌ترین منطقه تهران کجاست؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد | خیز سکه تمام برای ۴۰ میلیونی شدن (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) اعلام قیمت انواع میوه در میادین در آستانه سال نو (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) تشکیل ۹۴۳ پرونده تخلف اصناف خراسان رضوی از ۱۵ تا ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۲ افزایش حباب سکه در آخرین روز کاری سال | حباب سکه در سال جاری افزایش یافت یا کاهش؟ + جدول (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) برخورد با ۱۴ آژانس و درگاه فروش بلیت هواپیمایی متخلف (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) قول وزیر کار برای پیگیری مسکن کارگران توسط قرارگاه ویژه از اول سال آینده قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | آغاز سال نو با گرانی (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) نرخ بیکاری در زمستان سال جاری کاهش یافت (۲۸ اسفند ۱۴۰۲)
سرخط خبرها

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

  • کد خبر: ۳۶۶۴۶
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
نحوه محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن
افت قیمت خودرو دست دوم و محاسبه دقیق میزان آن یکی از مهم‌ترین نکاتی‌ست که هنگام خریدوفروش یک خودرو کارکرده، بسیار مورد توجه طرفین معامله قرار دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات دقیقی نسبت به عوامل موثر بر قیمت خودرو‌های دست دوم و کارکرده را بیان کنیم.
 به گزارش شهرآرانیوز، خودرو در بسیاری از کشور‌های دنیا کالایی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شود. اما در ایران داستان کمی متفاوت است. بسیاری از خودرو‌ها به واسطه قیمت بالایی که دارند، ارزش بسیار زیادی برای صاحبانشان به همراه می‌آورند و در واقع، به‌نوعی حکم سرمایه‌ای مهم را دارند که اتفاقا برخلاف بسیاری از کشورها، با فروش‌شان در بازار دست‌دوم می‌توان به سود رسید.

دقیقا به همین دلیل محاسبه افت قیمت خودرو و ارزش‌گذاری درست آن امری مهم به نظر می‌رسد.

به عبارتی وقتی قرار است که خودرویی بعد از مدتی فروخته شود، شما چه به عنوان خریدار، و چه به عنوان باید از روش و فرایند تعیین افت قیمت خودرو باخبر باشید. برای همین در ادامه درباره این موضوع، مصادیق آن و البته روش محاسبه افت قیمت خودرو خواهیم گفت.

افت قیمت خودرو چیست؟

چندین دلیل برای افت خودرو وجود دارد. شاید در ابتدا، تصادف نخستین گزینه‌ای باشد که به ذهن همه درباره عاملی برای افت قیمت خودرو خطور می‌کند، اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود و عوامل مختلفی در زمینه کاهش قیمت هر خودرو دخیل هستند.



افت قیمت خودرو شامل چه مواردی می‌شود؟

  • مدل خودرو
  • میزان کارکرد خودرو
  • وضعیت بیمه خودرو
  • شدت تصادف خودرو
  • اوضاع فنی خودرو
  • آپشن‌های خودرو
 
این موارد می‌توانند روی قیمتی که خودروی شما قرار است به فروش برسد، به‌شدت اثرگذار باشند.

مدل خودرو

بدیهی است که هر چقدر عمر خودرویی بیشتر شود، میزان افت قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند. بنا به زمانی که از خرید اولیه خودرو می‌گذرد، کاهش قیمت آن هم متغیر است. برای مثال اگر فقط یک سال از خرید خودرو گذشته باشد، درصد افت قیمت به ۱۲ درصد خواهد رسید. این نرخ برای فروش خودرویی که دو، سه و چهار سال از عمر خریدش می‌گذرد، به‌ترتیب ۱۸، ۲۱ و ۲۷ درصد خواهد بود. بعد از سال پنجم و ششم معمولا افت قیمت به خاطر مدل خودرو دیگر چندان مطرح نیست.

البته بازار خرید و فروش خودرو همیشه پربحث و ماجراست. مثلا شایعات و داستان‌هایی که حول یک مدل خاص از خودرو مطرح می‌شود هم می‌تواند روی روند قیمت‌گذاری اثر بگذارد. برای نمونه، گاهی زمزمه‌ای در بازار به راه می‌افتد که فلان مدل از خودرو‌های داخلی که در فلان سال تولید شده‌اند، کیفیت بهتری داشته‌اند. همین باعث می‌شود که علیرغم قدیمی‌تر بودن یک مدل از خودرو، شاهد افت کمتر قیمتش در فروش‌های دست دوم باشیم.

در نهایت باید گفت بازار خودروی ایران و فروش در آن چندان روند مشخصی ندارد. به عبارتی دیگر مدل خودرو از عواملی است که در بیشتر کشورها، خرید آن و شناختش به عنوان سرمایه منتفی است، اما وضعیت بازار و اقتصاد داخلی ما ماجرا را طور دیگری رقم می‌زند. مثلا باوجود قیمت‌ها و تورم، فروش خودرو‌هایی که سالیان زیادی کارکرده‌اند، کماکان معنا دارد، این درحالی است که در بقیه کشور‌های دنیا این موضوع صدق نمی‌کند. همان‌طور که گفته شد، اسلوب و الگوریتم چندان دقیقی در زمینه افت قیمت خودرو از نقطه‌نظر مدل همیشه وجود ندارد.

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

میزان کارکرد خودرو

هر چقدر که خودرویی بیشتر کار کرده باشد و در اصطلاح کیلومتر بالاتری داشته باشد، افت قیمت هم بیشتر خواهد شد. خودرو‌های پرکار معمولا بیش از ۳۰ هزار کیلومتر در سال کار می‌کنند. افت قیمت برای خودرو‌های پرکار زیاد است. خودرویی باتجربه که از پیچ و خم جاده‌های زیادی گذشته است، قیمت کمتری برای فروش مجدد خواهد داشت. درست است که ارزش تجربه‌ها در زندگی قیمت‌گذاشتنی نیست، اما ظاهرا این جمله حکیمانه در دنیای خودرو‌ها و جاده‌ها چندان خریداری ندارد. اگر خودرویی کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر در سال کار کرده باشد، افت قیمت کمتری را تجربه خواهد کرد.

البته این را هم بدانید که گاهی حیله‌گری‌هایی هم در دنیای خرید و فروش رخ می‌دهد. مثلا ممکن است که دست‌کاری‌هایی در کیلومتر برای کم‌کردن عدد کارکرد صورت بگیرد. پس چه باید کرد؟ در این آشفته‌بازار تقلب و دروغ باید هوشیار بود. مثلا نگاه‌کردن به بخش‌های مختلف خودرو و برآورد میزان استهلاک‌شان می‌تواند به شما سرنخ‌هایی درباره واقعیت کیلومترشمار بدهد.
 

اگر صندلی‌ها، فرمان، دنده یا هر بخش دیگر خودرو بسیار کهنه باشند یا دست‌کم همخوانی خاصی با عدد کیلومترشمار نداشته باشند، می‌توانید حدس‌هایی درباره حقیقی‌بودن عدد کیلومتر بزنید. البته این مورد هم قطعی نیست و شاید اشتباه کنید، ولی باز دانستن این نکته می‌تواند هوشیاری‌تان را بالا ببرد و شاید در جایی به دردتان بخورد.

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو و عوامل موثر بر آن

وضعیت بیمه خودرو

بیمه هم از آن بازیگران بسیار مهم در بازار خرید خودروی دست‌دوم است. خودرویی که بیمه‌نامه معتبر ندارد، در قیمت‌گذاری برای فروش دچار افت قیمت می‌شود. افت قیمت خودرو از نقطه‌نظر بیمه به این صورت است که اگر اتومبیلی فاقد بیمه‌نامه معتبر باشد، به اندازه بیمه جدید آن از قیمت فروشش کاسته می‌شود. اگر خودرویی دارای مهلت بیمه ۱۲ ماهه یا عددی حوالی آن باشد، ارزش آن بالا می‌رود و افزایش قیمت خواهد داشت.

شدت تصادف خودرو

تصادف از هیچ نظری خوشایند نیست، ضمن اینکه یکی از عوامل اصلی افت قیمت خودرو هم به شمار می‌رود. هر چقدر که تصادف سنگین‌تری رخ داده باشد، خودرو هم با قیمت کمتری به فروش خواهد رسید. زمانی که تصادف با تیر بی‌رحمش بخش‌های مهمی مانند شاسی یا بدنه خودرو را عمیقا نشانه گرفته باشد، افت قیمت شدیدی به وجود می‌آید. مثلا رنگ‌شدگی یک اتومبیل، ارزش آن را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در زمینه رنگ‌شدگی هم تنوع وجود دارد. یعنی اگر بعضی از بخش‌های خودرو رنگ شوند، افت قیمت بیشتر خواهد بود. دقت کنید:

گلگیر رنگ‌شده، همراه با افت قیمت خودرو به میزان ۲ تا ۳ درصد است.
کاپوت رنگ‌شده، همراه با افت قیمت خودرو به میزان ۴ تا ۵ درصد است.
صندوق رنگ‌شده، همراه با افت قیمت خودرو به میزان ۳/۵ تا ۴/۵ درصد است.
در رنگ‌شده، همراه با افت قیمت خودرو به میزان ۳ تا ۴ درصد است.

تصادف‌های شدید می‌توانند افت قیمت خودرو را با شیبی سریع و نزولی رقم بزنند. خودرویی که چپ کرده یا تصادفی را از سر گذرانده که موجب تعویض گل‌گیر و سقف شده، تردید‌ها را برای خرید از سوی مشتری بیشتر و بیشتر می‌کند و ارزش خودرو را به دره‌ای سهمگین می‌کشاند؛ دره سهمگین کاهش قیمت.

اوضاع فنی خودرو

برآورد اوضاع فنی خودرو هم می‌تواند روی قیمتش تاثیر داشته باشد. هیچ‌کس نمی‌خواهد خودرویی بخرد که معاشرت او را با تعمیرکاران خودرو افزایش می‌دهد. البته معاشرت با دوستان و قشر تعمیرکار بسیار هم خوشایند است، اما دلیل مراجعه برای تعمیرات اصلا دل‌چسب نیست. پس در وقت خرید خودرو، مسائلی مانند روغن‌سوزی، خراب‌بودن سیستم تعلیق یا هر بخش دیگری می‌تواند در افت قیمت خودرو نقش داشته باشند. قرار نیست بعد از خرید خودرو مدام در تعمیرگاه، اوقات‌تان را سپری کنید.

آپشن‌های خودرو

آپشن‌ها یا همان امکانات و قطعات اضافه رفاهی که روی خودرو‌های مختلف نصب می‌شود، باعث افزایش قیمت خودرو در هنگام فروش می‌شوند. البته شرط دارد؛ این آپشن‌های اضافی که خود فروشنده یا کارخانه روی خودرو گذاشته باید کاملا سالم باشند تا بتوانند قیمت خودرو را بالا ببرند. اگر با خودرویی روبه‌رو باشید که آپشن‌هایی خراب و نامطلوب دارد، باز هم شاهد افت قیمت خواهید بود.

محاسبه افت قیمت خودرو در تصادفات چگونه است؟

همان‌طور که مطالعه کردید، عوامل مختلفی در افت قیمت خودرو نقش دارند. با این تفاسیر، روند محاسبه افت قیمت خودرو کار پیچیده‌ای خواهد بود. برای احتساب چنین چیزی نیاز به کارشناسان خبره وجود دارد. کارشناسانی که می‌توانند با نگاهی جامع‌نگر به نتیجه‌گیری درباره وضعیت خودرو‌های مختلف برسند. نرم‌افزار‌هایی برای برآورد افت قیمت خودرو طراحی شده است. کاربردی‌بودن استفاده از این نرم‌افزار‌ها هم در گروی حضور کارشناسی است که تجربه و دانش خوبی دارد و می‌تواند ارزیابی دقیقی درباره وضعیت هر خودرو داشته باشد.
 
منبع:کارنامه
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->