سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

حرفه‌ای و جهانی با تلفن‌های همراه جوانان گلشهری

  • کد خبر: ۳۶۹۱
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
حرفه‌ای و جهانی با تلفن‌های همراه جوانان گلشهری
گپ و گفتی با سرپرست گروه عکاسان گلشهر

سید محمد عطائی - یک گلشهر و یک گروه عکاسانش، جوانان پرشوری که دائم خبر افتخاراتشان را در رسانه‌ها می‌شنویم. جلسات منظم نقد و بررسی و خوانش و تحلیل عکسشان هم برقرار است. بیشترشان با تلفن‌همراه عکاسی می‌کنند هم به علت گران بودن دوربین و تجهیزات عکاسی و هم به علت اینکه عکاسی در گلشهر کمی سخت است و با دوربین تلفن‌همراه زیاد حساسیت‌برانگیز نیست. امروز می‌خواهیم به مناسبت روز جهانی عکاسی این گروه و صفحه «هر روز گلشهر» یا همان «اوریدی گلشهر» را به شما معرفی کنم. به سراغ مصطفی رجایی می‌روم که در غیاب رضا حیدری شاه بیدک، سرپرست گروه و مسئول صفحه «هر روز گلشهر» است.
رجایی درباره چگونگی تأسیس گروه و صفحه می‌گوید: اواخر سال 93 بدجوری به دل رضا افتاده بود که باید درباره عکاسی در حوزه مهاجران کاری بکند. در همان ایام با پروژه‌ای جهانی به نام 24 ساعت آشنا شد. در این پروژه قرار بود که عکاسان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای سراسر جهان در سایتی ثبت‌نام کنند و در یک روز مشخص به مدت 24 ساعت شهر و منطقه زندگی‌شان را عکاسی کنند و طبق قانون این پروژه، به ارائه یک عکس در هر ساعت موظف بودند که در مجموع 24 عکس برای آن سایت می‌فرستادند. برای آن جمع شکل کار خیلی مهم نبود اما جهان‌بینی پشت ایده بسیار جذاب بود، اینکه هر کس در هر جای جهان که هست می‌تواند راوی شب و روز و 24 ساعت از محل زندگی‌اش باشد و به‌رغم تمام مشکلاتی که ممکن است برای یک عکاس حین انجام این پروژه پیش بیاید، لذتی پنهان در آن وجود داشت. لذتِ بودن، دیدن و روایت کردن. لذت اینکه موقع انجام کار تنها هستی اما خودت را تنها احساس نمی‌کنی و می‌دانی حین شاتر زدن، صدها نفر دیگر در دنیا مثل تو در خیابان‌ها راه می‌روند، جست‌وجوگرانه می‌بینند، گاهی جذب چیزهایی می‌شوند، می‌ایستند و هم‌زمان با تو شاتر می‌زنند. رضا دلش می‌خواست این اتفاق در جمع بچه‌های گلشهر هم تکرار شود. ایده‌اش را با چند نفر از دوستاش مطرح کرد و قرار شد برای شروع، 10هفته، روزهای جمعه دور هم جمع شوند و با تلفن‌همراه‌هایشان عکاسی کنند.
در پایان 10هفته حدود 300عکس انتخاب شد و به دنبال راهی می‌گشتند تا این عکس‌ها را به عنوان اسناد تصویری از زندگی روزمره مهاجران به نمایش بگذارند. ابتدا به فکر ایجاد وب‌سایت یا صفحه‌ای در فیسبوک افتادند ولی تصمیم می‌گیرند تا در صفحه‌ای از اینستاگرام عکس‌ها را منتشر کنند. آقای حیدری بعد از مدتی با چند صفحه اوریدی آشنا می‌شوند. با دوستان مشورت می‌کنند و نتیجه این می‌شود که صفحه‌ای به نام اوریدی گلشهر درست شود و عکس‌ها با نام و مشخصات هر عکاس منتشر شود. در آن صفحه روزی یک یا دو عکس منتشر می‌کرد و بعد از 3ماه دنبال‌کننده‌های صفحه به 2هزار نفر رسیده بود. آقای حیدری روایت کرد که یک روز صبح صفحه را کنترل می‌کند و می‌بیند تعداد دنبال‌کننده‌ها 1k شده است. تا شب می‌شود 10k فرداش20k و تا روز پنجم که به عدد به بیش از 80k رسید. ما نمی‌دانستیم که اینستاگرام صفحه ما را فالو کرده است و به همین دلیل دنبال‌کننده‌های صفحه این تعداد شده‌اند.
می‌پرسم چرا بیشتر عکس‌هایتان را با تلفن‌همراه می‌گیرید؟ رجایی می‌گوید: اینکه چرا با تلفن‌همراه عکاسی می‌کنیم، سؤالی است که خیلی‌ها طی این مدت پرسیده‌اند و پر واضح است که به دلیل گرانی دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای، تعدادی از بچه‌ها قدرت خرید نداشتند و به رغم اینکه عده‌ای دوره‌های عکاسی را گذرانده بودند و علاقه زیادی به عکاسی داشتند اما نمی‌توانستند دوربین بخرند.
رجایی می‌گوید: تا امروز نزدیک به 100نشست علمی با حضور استادان برجسته برگزار کردیم و 3دوره نمایشگاه مشترک با اوریدی ژاپن و روسیه و برزیل داشتیم. نمایش عکس‌های گلشهر در شهر سائوپائولو برزیل هم یکی از اتفاقات خوب بود. دعوت شدن از طرف انستیتو گوته آلمان برای شرکت در کنفرانس هنر و مهاجرت برلین هم خالی از لطف نبود و جمال سجادی، به نمایندگی از گروه در این همایش شرکت داشتند. اما آنچه بیشتر از هر چیز برای ما ارزش دارد این است که طی این سال‌ها به واسطه فعالیت‌هایی که گروه انجام داده است نگاه جامعه مهاجر به مقوله عکاسی تغییر کرده و عکاسی کردنِ هدفمند به یک اپیدمی تبدیل شده است و این تازه آغاز راه است برای فهم متفاوتی از زندگی.
افزون بر موارد ذکر شده گروه عکاسان گلشهر توانسته است نمایشگاه‌ها و مسابقات زیر را برگزار کند. اولین و دومین مسابقه عکس روز جهانی پناهنده در سال 2018 و 2019 با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی و کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، برگزاری نمایشگاه عکس روز جهانی زن با همکاری گروه‌ عکاسان گلشهر در کابل سال 2019. همکاری در بخش عکس نمایشگاه تندیس هویت در مشهد اسفند 1396. اولین مسابقه عکاسی خیابانی با عنوان کابل نفس می‌کشد با همکاری انستیتو فرانسه و گروه عکاسان گلشهر در کابل 2019. برگزاری اولین دوره‌های تخصصی فیلم‌برداری و کارگردانی در منطقه گلشهر 2019. برگزاری بیش از 100 نشست تخصصی در حوزه عکاسی با حضور استادان ایرانی. برگزاری چندین گشت عکاسی شهری مشترک با انجمن‌ها و گروه‌های عکاسی ایرانی مشهد در گلشهر. برگزاری 2دوره گشت عکاسی فتوواک در گلشهر با همکاری کانون گسترش عکاسی خراسان و انجمن سینمای جوان و...
برای این گروه خوب و جوان‌های با استعداد و با انرژی آن آرزوی موفقیت داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->