میراث فاطمی، میراث سیاسی «اسناد فعالیت‌ انقلابی دانش‌آموزان» در کتابخانه حرم مطهر امام رضا(ع) رونمایی شد شروط جذب مدرس قرآن دانشگاه آزاد اسلامی مالی که خمس آن پرداخته نشده، حرام است؟ تغییر زمان پاسخگویی به طلاب و روحانیون در پیشخوان حوزه‌های علمیه آخرین جزئیات پیش ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۵ توسعه همکاری‌های ستاد کانون‌های مساجد و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ضرورت ایجاد خلاقیت در فعالیت‌ مساجد برای جذب بیشتر جوانان مراسم پاسداشت جانبازان شیمیایی دفاع مقدس برای نخستین‌بار برگزار می‌شود شهیدی که وصیت کرد روی سنگ مزارش «یا زهرا(س)» بنویسند دعایی که اجابت شد بزرگ‌مرد کوچک | یادی از  «بهنام محمدی» از  شهدای دانش آموز دفاع مقدس، هم زمان با ۱۳ آبان ۳ محبوب حضرت فاطمه زهرا (س) راه حق جز طریق فاطمه(س) نیست | روایتی از رسالت جاودانه‌ حضرت زهرا(س) در گفت‌و‌گو با آیت‌الله علم‌الهدی آثار شگرف ختم صلوات فاطمی برای برآورده‌شدن بزرگ‌ترین حاجات قصد حذف معاونت قرآن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نداریم نگاهی تاریخی به اختلاف در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) | جایگاه ممتاز امّ‌ابیها از منظر امام‌رضا(ع) تجلیل از قاریان و پیشکسوتان قرآنی در مراسم ۱۳ آبان | قرآن، کلید و برکت زندگی است رمان «زندان عادل‌آباد» منتشر شد | پاسخ به چرایی انقلاب از زبان شخصیت نوجوان شیرازی وقف پول راهکاری برای رفع مشکلات معیشتی مردم | ظرفیت بقاع متبرکه برای ارائه خدمت روزانه به نیازمندان
سرخط خبرها

مالی که خمس آن پرداخته نشده، حرام است؟

  • کد خبر: ۳۷۰۳۲۱
  • ۱۳ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۷
مالی که خمس آن پرداخته نشده، حرام است؟
حرام غیرذاتی آن چیزی است که خود فی النفسه حرام نیست، اما برخی عوامل باعث حرمت آن می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، پیرامون مسئله خمس و لقمه حرام از حجت الاسلام رفیعی پرسش و پاسخ مهمی انجام شده است که متن آن به شرح زیر است:

«پرسیده‌اند پدر من اهل خمس و زکات دادن نیست ما چکار کنیم و چگونه برخورد کنیم؟»

درباره رزق و روزی حرف‌های زیادی است اولاً قرآن کریم می‌فرماید: اموال خود را بین خود به باطل نخورید و گاهی می‌فرماید: رشوه و لقمه حرام نخورید. گاهی توصیه می‌کند که از ربا دوری کنید یعنی مصداق را مشخص کرده است. من در خصوص مال حرام باید عرض کنم مال حرام دو جور است. یکی حرام به ذات و یکی حرام به غیر ذات، یک چیز‌هایی ذاتاً و مطلقاً خرید و فروش آن حرام است و اگر در زندگی انسان وارد شود حرام است مثل شراب، اگر بخرد حرام است، بفروشد حرام است، آلات قمار بفروشد یا بخرد حرام است، آلات موسیقی حرام است. بعضی از اینها حرام ذاتی است فرض کنید کسی گوسفند او مرده باشد، می‌تواند گوشت آن را بسته بندی کند و بفروشد؟ این حرام ذاتی است، مردار میت، خون، شراب و..

بخش دوم حرام غیر ذاتی است، حرام غیر ذاتی آن چیزی است که خود فی النفسه حرام نیست، اما یک عواملی باعث حرمت آن می‌شود مانند اینکه اشاره کردید حقوق واجب خود را نمی‌پردازد، زکات نمی‌دهد یا فرض کنید سرقت می‌کند یا رشوه می‌گیرد، خود این مال بد نیست، پول است یا ایران چک است، ولی به عنوان رشوه گرفته شده است، این حرام ذاتی نیست. یا مثلاً مال کسی را غصب می‌کند، این، اموال حرامی است که به اشکال مختلف در زندگی مردم وارد می‌شود. ۳۰ یا ۴۰ مورد مصداق است که در برنامه‌ای مصادیق غصب را بیان می‌کنم. حضرت امام نقل می‌کنند در جماران بودند یک روز وارد اتاق شدند و دیدند که به دیوار اتاق میخ می‌زنند و یک چیز‌هایی نصب می‌کنند، پرسیدند چه خبر است؟ گفتند می‌خواهند فیلم برداری کنند و دوربین و پروژکتور نصب کنند، امام فرمودند: آیا از صاحب خانه اجازه گرفته‌اید این خانه اجاره‌ای است باید از صاحب آن اجازه گرفت. اما در مورد سؤال شما، حدیث داریم دو چیز درآخرالزمان خیلی کم پیدا می‌شود یکی درهم حلال است و دیگری رفیق قابل اعتماد. شما می‌دانید لقمه حلال رویش دارد و لقمه حرام ریزش و آثار منفی دارد. منتها اینکه پرسیدن پدر من اهل خمس نیست، خوب شاید ایشان تکلیف خاصی نداشته باشد، چون در آن خانه زندگی می‌کند، بعضی وقت‌ها خانم‌ها می‌پرسند شوهر من خمس نمی‌دهد تکلیف من چیست؟ شاید ایشان تکلیف خاصی نداشته باشد، چون در آن خانه زندگی می‌کند فقط باید تذکر بدهد، ولی توصیه من به خانواده‌ها این است که در مورد لقمه‌های بچه‌ها یک مقدار حساس‌تر باشند.

منبع: شیعه نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->