گازگرفتگی دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در خیابان ابوطالب مشهد (۱۸ آبان ۱۴۰۴) از شیرموز تا قهوه بیرون بر، چطور هوشمندانه و سلامت محور انتخاب کنیم؟ | واقعیت تلخ نوشیدنی‌های شیرین سرقت مسلحانه خشن از کودکان با ساطور + ویدئو تولید ۶۸۱ هزار تن کنسانتره دامی در خراسان رضوی از ابتدای سال تاکنون (۱۸ آبان ۱۴۰۴) شوینده‌های خانگی چقدر می‌توانند خطرناک باشند؟ صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در پی پیش‌بینی تشدید آلودگی در خراسان رضوی (۱۸ آبان ۱۴۰۴) سد‌های کشور در بحران کم‌آبی | دو سوم ظرفیت مخازن خالی است دستگیری عامل آتش‌سوزی در تالاب بیشه‌دالان بروجرد استان لرستان (۱۸ آبان ۱۴۰۴) افزایش مراجعه دانش‌آموزان به پزشک با علائم کاهش شنوایی پیری زودرس مغز در کمین این افراد است گزارشی از پاسخ گویی ضعیف مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا | هک در چند دقیقه، پاسخ گویی در یک ساعت! به وقت تشنگی زمین مالیات اضافه کسرشده از بازنشستگان نفت برگردانده شد ۵ مکان دیدنی مشهد از چالیدره تا شاندیز گرانی، دلیل توزیع‌نشدن شیر مدارس بیمه بازنشستگان تأمین اجتماعی اعتباری ندارد! + ویدئو سرقت پس از صرف شام | بیهوش کردن نگهبان برای دزدی موج تب برفکی در راه است | مانور تمام‌عیار زلزله در مشهد برگزار می‌شود + فیلم افزایش آگاهی، مؤثرتر از افزایش سکه در مهریه | میزگرد مهریه شهرآرانیوز با حضور جمعی از کارشناسان حقوقی برگزار شد کسری ۱۳ هزار معلم در خراسان رضوی رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی: تا ۱۰ روز آینده خبری از باران نیست | زمستان امیدوارکننده‌تر رعایت اصول خودمراقبتی، راهی مؤثر برای کاهش اثرات آلودگی هوا پیشگیری و مراقبت از زخم پای دیابتی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۸ آبان ۱۴۰۴) | پایداری جوی تا پایان هفته در استان افزایش ۲۱ درصدی تخت‌های فعال بیمارستانی تأمین‌اجتماعی خراسان رضوی | عبور از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه دارویی طی شش ماه علت ناترازی روابط کارفرمایان و تأمین اجتماعی چیست؟ بیماران دیابتی می‌توانند در حد اعتدال از قند و شیرینی استفاده کنند طبق قانون تأمین‌اجتماعی، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی می‌توانند از مزایای بیمه دو کارگاه استفاده کنند معاون فرهنگی استاندار خراسان رضوی: تضمین اجرای بموقع طرح‌های مدرسه‌سازی در گرو همکاری و تعامل مستمر با نمایندگان مجلس است
سرخط خبرها

گزارشی از پاسخ گویی ضعیف مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا | هک در چند دقیقه، پاسخ گویی در یک ساعت!

  • کد خبر: ۳۷۱۳۸۳
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۷
گزارشی از پاسخ گویی ضعیف مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا | هک در چند دقیقه، پاسخ گویی در یک ساعت!
گزارش شهرآرا از کم وکیف وضعیت پاسخ گویی سامانه مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا و گلایه‌هایی که شهروندان مشهدی مطرح کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حساب بانکی اش در کمتر از ۱۰ دقیقه خالی شده بود. طبق اطلاعیه‌های رسمی، باید در همان «نیم ساعت طلایی» با سامانه ۰۹۶۳۸۰ پلیس فتا تماس می‌گرفت تا بتواند جلو برداشت بیشتر را بگیرد، اما هر بار که شماره را گرفت، فقط صدای «بوق...» شنید.

«پلیس فتا: هنگام هک حساب بانکی تنها یک ساعت فرصت دارید با این شماره تماس بگیرید. شماره تماس ۰۹۶۳۸۰ به صورت بیست وچهارساعته از سوی پلیس فتا برای پیگیری شکایات اینترنتی در دسترس همه مردم است.» این عبارات خبری امیدوار کننده از سوی پلیس فتا بود که ۲۷ مهرماه و با تأکید بر فرصت طلایی باز پس گیری پول مال باختگانی که حساب‌های آن‌ها هک می‌شود از سوی پلیس فتا اعلام شد.

در این خبر پلیس فتا به این نکته تأکید کرده بود که به دلیل افزایش کلاهبرداری‌های تلفنی و اینترنتی، تماس فوری با شماره ۰۹۶۳۸۰ در کاهش هک حساب یا برداشت غیرمجاز مؤثر است. در هشدار پلیس فتا آمده بود: مردم؛ زمان طلایی نیم تا یک ساعت برای اعلام هک شدن حساب را از دست ندهند؛ حتی در تعطیلات.

مشترک مورد نظر در دسترس نیست!

ماجرای برداشت‌های ناگهانی از حساب‌های بانکی به یکی از دغدغه‌های جدی مردم تبدیل شده است. بسیاری از شهروندان وقتی متوجه خالی شدن حساب خود می‌شوند، با امید بازگرداندن پول، فورا سراغ شماره اضطراری پلیس فتا، یعنی ۰۹۶۳۸۰‌ می‌روند. شماره‌ای که به گفته مسئولان، «خط طلایی یک ساعته» برای مسدود کردن تراکنش‌های غیرمجاز و بازگرداندن مبالغ سرقت شده است، اما به اذعان مردم، آنچه در عمل رخ می‌دهد، چیز دیگری است. شهروندان می‌گویند تماس با این شماره نه در نیمه شب که حتی در وسط روز‌های کاری هم بی پاسخ می‌ماند. مردم می‌گویند در لحظه بحرانی، فقط با صدای ممتدِ بوق روبه رو می‌شوند، بوقی که به جای پاسخ، به آن‌ها وعده فراموشی می‌دهد.

گلایه‌های مردم از انتظاری بی پاسخ!

گزارش‌های مردمی این روز‌ها نشان می‌دهد پاسخ گویی این سامانه با حجم تماس‌ها هم خوانی ندارد و بسیاری از تماس‌ها یا بی پاسخ می‌ماند یا دیرتر از زمان مؤثر برقرار می‌شود.

یکی از شهروندان در تماس با تحریریه صدای مردم می‌گوید: شما را به خدا سامانه تلفنی را که پلیس فتا برای ثبت شکایات و برداشت‌های غیرقانونی از حساب شهروندان اعلام کرده است پیگیری کنید. چرا بدون پاسخ گویی است؟

شهروندی در این باره نوشته است: سه هفته پیش حسابم هک شد. با توجه به توصیه پلیس در همان دقایق اول با ۰۹۶۳۸۰ تماس گرفتم، اما چندبار زنگ زدم و هیچ کس جواب نداد. وقتی بالاخره پاسخ دادند، گفتند زمان طلایی گذشته و کاری از دستشان برنمی آید.

یک خط برای سرشماره‌ای ضروری

شهروندی در این باره برایمان نوشته است: چرا سامانه‌ای که برای مواقع اضطراری طراحی شده، فقط یک خط دارد؟ مگر نمی‌دانند روزانه چند نفر درگیر کلاهبرداری اینترنتی می‌شوند؟ این تلفن ظاهرا بیست وچهارساعته است. مدتی قبل که برداشت از حسابم توسط هکر انجام شده بود تلفن پاسخ گو نبود مراجعه حضوری داشتم و گلایه کردم. مسئولان این گونه پاسخ دادند که این سامانه تنها یک خط دارد. کارمند بانکی از الهیه مشهد درباره وقوع انواع برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی بیان کرده است: ما در شعبه بانکی مان بار‌ها دیده‌ایم مشتریانی که قربانی فیشینگ و پیام‌های دارای لینک آلوده شده‌اند. برای این افراد هر دقیقه ارزش دارد.

شهروندی دیگر در این باره برایمان نوشته است: در ماه اخیر در تلویزیون اعلام شد که شماره ۰۹۶۳۸۰ را حفظ کنید، بهتر است پاسخ گویی را تقویت کنند. من تجربه تماس داشته‌ام و متأسفانه فقط زمان را با شنیدن بوق اشغال این خط از دست داده‌ام. پسر نوجوانم اشتباهی اطلاعات کارت را در سایتی وارد کرده بود. بلافاصله تماس گرفتیم، اما هیچ کس پاسخ نداد. اگر همان موقع جواب داده بودند، شاید جلوی برداشت گرفته می‌شد.

شهروند دیگری هم در تماس با تحریریه صدای مردم می‌گوید: من چند بار با شماره ۰۹۶۳۸۰ پلیس فتا تماس گرفتم تا درباره پیامک مشکوک مشورت بگیرم. فقط یک بار موفق شدم به کارشناس وصل شوم، آن هم بعد از چند بار تلاش. اگر شرایطم اضطراری بود، دیگر دیر می‌شد.

تماس با سامانه ۰۹۶۳۸۰

بعد از رسیدن گلایه‌های شهروندان به تحریریه صدای مردم درباره عدم پاسخ‌گویی سامانه ۰۹۶۳۸۰ گزارشگر ما برای شفاف‌سازی بهتر، با این شماره در فواصل مختلف تماس گرفت. پیگیری‌های گزارشگر ما در روز اول تماس با این سامانه به فاصله سه‌بار تماس در بازه زمانی ساعت‌۷ صبح تا ۱۴ بعدازظهر همان چیزی بود که شهروندان ادعا داشتند. عدم پاسخ‌گویی و انتظار پشت خط. روز بعد در پیگیری دوم، گزارشگر ما دوباره با فاصله زمانی در بازه زمانی عصر مجددا با این شماره تماس می‌گیرد که متأسفانه این بار هم پاسخ‌گویی به ثمر نمی‌رسد.

در سومین روز از پیگیری‌ها بعد از کلی انتظار پشت خط این بار اپراتور پاسخ می‌دهد. گزارشگر ما تمامی پیگیری‌های چندروزه و گلایه شهروندان را به اپراتور منتقل می‌کند. با راهنمایی اپراتور به مسئول مافوق این بخش یعنی رئیس مرکز امداد فوریت‌های سایبری پلیس فتای استان برای پاسخ‌گویی مرتبط می‌شویم. به گفته ابوالفضل روحانیان این سامانه روزانه حدود پانصد تا ششصدتماس از شهروندان را در بیست‌وچهارساعت شبانه‌روز پاسخ می‌دهد.

پاسخ گویی روزانه ۶۰۰ تماس

به دنبال پیگیری این درخواست شهروندان، رئیس مرکز امداد فوریت‌های سایبری پلیس فتای استان درباره سامانه ۰۹۶۳۸۰‌ می‌گوید: سامانه تلفن مرکزی، کشوری است و از سال ۱۳۹۹ راه اندازی شده است. این سامانه فقط مختص شهر مشهد نیست. بدین معنا که هر فرد در هر نقطه کشور می‌تواند این شماره را بگیرد و با انتخاب کد استان، به استان و شهر محل سکونت خود متصل شود.

روحانیان بیان می‌کند: شماره مرکز امداد سایبری بیست وچهارساعته است. روزانه بین پانصد تا ششصد تماس از سوی همکاران ما در این مرکز پاسخ گویی می‌شود.

کم وکیف پاسخ گویی مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا | هک در چند دقیقه پاسخ گویی در یک ساعت!

پیگیری افزایش خطوط

رئیس مرکز امداد فوریت‌های سایبری پلیس فتا می‌گوید: از شهروندان درخواست داریم ضمن مدیریت زمان در مکالمه صبورانه پشت خط بمانند، موارد مرتبط و تخصصی در حوزه فضای مجازی را به طور دقیق بیان کنند. خبر خوش اینکه در حال حاضر افزایش خطوط مرکزی واحد امداد سایبری استان در دست پیگیری است.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از تماس‌هایی که مردم با این مرکز دارند به حوزه مشاوره مرتبط است بیان می‌کند: در بسیاری از موارد مردم با این شماره تماس می‌گیرند و درباره پیشگیری از جرم و امنیت سؤال دارند.

رئیس مرکز امداد فوریت‌های سایبری پلیس فتای استان از مردم درخواست کرد در فضای مجازی رفتار هوشمندانه داشته باشند و قبل از کلیک بر روی لینک یا نصب نرم افزار دقت کنند تا در دام کلاهبرداران اینترنتی گرفتار نشوند. بی شک پیشگیری از جرم آسان‌تر از پی جویی جرم است.

سؤالات متداول درباره سامانه مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا

شماره تماس مردمی پلیس فتا چیست؟

شماره ۰۹۶۳۸۰ یک خط تلفن برای اعلام جرائم سایبری است.

چه مواردی را می‌توان از طریق این شماره اعلام کرد؟

کلاهبرداری‌های اینترنتی، هک، و...

چگونه شکایت را اینترنتی ثبت کنیم؟

از طریق سایت csirc.fata.gov.ir یا مراجعه حضوری به دفاتر پلیس فتا.

درصورت وجود لینک در پیامک ارسالی از شماره ناشناس چه کار باید کرد؟

به هیچ عنوان بر روی این لینک کلیک نکنید و در صورت کلیک از ورود اطلاعات شخصی و مالی خودداری کنید. در صورت آلوده شدن گوشی هوشمند خود به بدافزار نسبت به بازگشت به تنظیمات کارخانه گوشی خود اقدام کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->