طرح بیمه سهام تا ۸ مرداد تمدید شد مسیر سخت صنعت ساختمان، از چاله به چاه | گزارش شهرآرانیوز از نمایشگاه تخصصی صنعت ساختمان در مشهد + فیلم معاون وزیر صمت: برنامه قطعی برق صنایع در اختیار استان‌ها است با پیشنهاد روسیه، ایران مرکز اقتصاد بریکس می‌شود معرفی بروکر ارانته (Errante) [واریز ریالی + رگوله معتبر و پشتیبانی فارسی] زائران چگونه ارز اربعین ۱۴۰۴ را دریافت کنند؟ واردات ۱۶۵۰ تن برنج پاکستانی به خراسان رضوی | آیا مشکل کمبود برنج حل می‌شود؟ آغاز طرح فروش ۱۱ محصول ایران‌خودرو از ۴ مرداد بیست‌وششمین نمایشگاه صنعت ساختمان در مشهد آغازبه‌کار کرد + فیلم مصرف برق کشور از ۷۶ هزار مگاوات عبور کرد جزییات طرح فروش فوری ۱۱ محصول ایران‌خودرو از شنبه (۴ مرداد ۱۴۰۴) بهره‌برداری از پروژه هوشمندسازی شبکه گاز مشهد مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: زمستان بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ و تابستان ۱۰۰ میلیون مترمکعب ناترازی داریم دستور وزیر کشاورزی بر اصلاح قیمت لبنیات استاندار خراسان رضوی: امروز من شرمنده مردم هستم که قطعی آب و برق داریم مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز ایران: باید ۴.۱ میلیون بخاری راندمان بالا را طی دو سال جایگزین کنیم آغاز طرح جایگزینی ۷۲۵ هزار بخاری راندمان بالا با ۲۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) ریزش سنگین قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژی (یکم مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی (یکم مرداد ۱۴۰۴) | ساینا اتوماتیک ۶۰۲ میلیون تومان بررسی قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۴) + جدول قیمت رسمی دینار عراق در بانک مرکزی چقدر است؟ (یکم مرداد ۱۴۰۴) تأمین اعتبار ۴۱ پروژه عمرانی در خراسان رضوی با مالیات‌های نشان‌دار به‌روزرسانی اطلاعات خانوار‌ها | درآمد حاصل از حذف یارانه ثروتمندان، بین دهک‌های پایین توزیع می‌شود توزیع ۲۰ هزار تن نهاده‌های دامی در خراسان رضوی آغاز فروش بلیت پرواز‌های اربعین از هشتم مردادماه ۱۴۰۴ شروع سرد بورس در گرم‌ترین ماه سال | گزارش وضعیت بازار سهام (یکم مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم مرداد ۱۴۰۴) | ماندگاری دلار در کانال ۸۸ هزار تومان نماینده ویژه رئیس جمهور از ظرفیت‌های شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد بازدید کرد بازدید نماینده ویژه رئیس‌جمهور و استاندار خراسان رضوی از ایستگاه راه‌آهن و گمرک شهید مطهری مشهد
سرخط خبرها

معادله چندمجهولی مالیات بر خانه‌های خالی

  • کد خبر: ۳۷۲۴۸
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
معادله چندمجهولی مالیات بر خانه‌های خالی
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی
کمیسیون اقتصادی مجلس به‌همراه سازمان مالیاتی و وزارت راه‌وشهرسازی درحال چکش‌کاری طرحی برای وضع مالیات بر خانه‌های خالی هستند و به‌گفته سخن‌گوی کمیسیون یادشده، مالیات بر خانه‌های خالی در سال اول به‌طور میانگین ۵۰میلیون تومان خواهد بود و در سال سوم به ۱۵۰میلیون تومان خواهد رسید. از قرار معلوم مالیات بر خانه خالی در سال اول ۶برابر مالیات بر درآمد اجاره است که در سال دوم ۱۲برابر و در سال سوم ۱۸برابر می‌شود و البته این قیمت‌ها منطقه‌بندی دارد و متناسب با مناطق قرارگرفتن خانه تغییر می‌کند.
اراده مشترک دولت و مجلس برای مالیات‌گرفتن از خانه‌های خالی از سکنه از یک‌سو موجی از امیدواری را نزد مستأجران و البته متقاضیان واقعی خرید مسکن ایجاد کرده است، زیرا بر اساس برخی برآورد‌ها ۵/۲ میلیون خانه در ایران خالی است. در این باره ضرورت دارد که تصمیم‌گیرندگان قبل از تصویب نهایی طرح مجلس و تبدیل آن به قانون چند نکته را در نظر بگیرند.

نخست اینکه انگیزه مالکان از خالی‌نگه‌داشتن خانه‌ها و بلااستفاده‌ماندن سرمایه‌ها چیست و مهم‌تر اینکه آیا نرخ مالیات مدنظر دولت و مجلس می‌تواند به‌تقویت عرضه خانه‌های خالی در بازار مسکن بینجامد؟ واقعیت این است که هیچ عقل سلیمی حکم نمی‌کند که سرمایه‌ای بدون استفاده و بازده اقتصادی نگه داشته شود، مگر اینکه انتظار بر این باشد در نتیجه تورم به‌ویژه در بخش مسکن، بازده خوبی نصیب مالکان خانه‌های خالی خواهد شد و به‌همین دلیل عدم عرضه این کالا با موج انتظارات تورمی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی خواهد بود؛ بنابراین توجه به اینکه دلیل اصلی خالی‌ماندن مسکن از سکنه ناشی از انتظار برای بازده بالاتر در آینده خواهد بود، کمک خواهد کرد تا سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان درصدد خنثی‌سازی اثرات انتظارات تورمی از مسیر خالی‌نگه‌داشتن خانه‌های خالی برآیند.

دوم اینکه اعمال نرخ‌های مالیاتی بر خانه‌های خالی در جغرافیای ایران مستلزم دقت زیاد در محاسبه است و از قضا یکی از پیچیدگی‌های وضع مالیات در ایران ناشی از ناعادلانه‌بودن نرخ‌های مالیاتی است؛ نرخ مالیات بر خانه‌های خالی باید به‌گونه‌ای باشد که ازیک‌طرف باعث تقویت طرف عرضه در بازار مسکن و ازسوی‌دیگر ضامن تشویق به‌سرمایه‌گذاری دوباره در بخش تولید مسکن باشد؛ در غیر این صورت ایده مجلس و دولت برای وضع مالیات بر خانه‌های خالی ممکن است چالش‌برانگیز و دردسرساز شود و مراد قانون‌گذاران حاصل نشود.
سوم اینکه مکانیزم مالیات بر مسکن با ایجاد راه‌اندازی سامانه‌ای برای افشای اطلاعات خانه‌های خالی تنها... به‌ابهام‌ها می‌افزاید و ضریب اعتماد عمومی مردم به دولت و مجلس را کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند به حقوق مالکیت مردم بر سرمایه‌هایشان ضربه بزند. ضرورت دارد تا دولت و مجلس مکانیزمی شفاف، متکی بر داده‌ها و اطلاعات متقن و دارای استمرار طراحی کنند و وضع مالیات بر خانه‌های خالی با استفاده از ظرفیت نهادهایی، چون شهرداری‌ها با اطلاعات و داده‌هایی، چون میزان انرژی مصرفی، ممکن و کم‌دردسر خواهد بود.
اگرچه درباره کیفیت و جغرافیای توزیع خانه‌های خالی به‌ویژه در کلان‌شهر‌ها و امکان برقراری توازن بین سطح قیمتی این خانه‌ها با سطح تقاضای خریداران و مستأجران ابهام‌های زیادی وجود دارد که ممکن است بسیاری از این خانه‌های خالی حتی در صورت عرضه با تقاضای مؤثری مواجه نشوند، اما راه خروج از بن‌بست خانه‌های خالی، فرونشاندن آتش تورم و انتظارات تورمی و خنثی‌کردن توقع بازدهی بالا درصورت خالی‌ماندن خانه‌ها از سکنه با نبض تند قیمت مسکن در آینده است. به‌جای شاخه‌ها باید به‌ریشه‌های مشکل پرداخت و تا زمانی که نرخ تورم بالاست، عدم تعادل و احتکار کالا‌ها ازجمله مسکن همچنان در اقتصاد توجیه دارد و انتظار درآمدزایی برای دولت از این محل چندان بر استدلال قوی استوار نخواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->