نگار راد| فیلم سینمایی «جانان» بهکارگردانی کامران قدکچیان و با بازی امین حیایی و مژگان بیات، این روزها در سینماهای کشور درحال نمایش است؛ فیلمی درباره عشق و وفاداری که در شلوغبازار فیلمهای روی پرده نتوانسته است به فروش خوبی دست پیدا کند. شامگاه یکشنبه 27مرداد عوامل این فیلم برای حضور در اکران مردمی جانان در سه سینمای اطلس، ویلاژتوریست و گلشن به مشهد آمده بودند و طبق هماهنگیهای انجامشده، پیش از آغاز اکران مردمی، نشست خبری با حضور این عوامل در سینما ویلاژتوریست مشهد برگزار شد.
در این نشست براساس آنچه اعلام شده بود، امین حیایی حضور نداشت و تنها کامران قدکچیان و مژگان بیات به گپوگفت با خبرنگاران نشستند.
یادآوری عشق و وفاداری
قدکچیان که بر این باور است فیلمش به لحاظ سبک و نوع با دیگر فیلمهای روی پرده متفاوت است، در این نشست از محمد نجیبی، تهیهکننده فیلم جانان، که کمک کرده است او فیلمی متفاوت با فیلمهای رایج این روزهای سینمای ایران بسازد، تشکر کرد.
او با اشاره به فراموشی عشق و مهربانی که در رسوم و سنتهای ایرانی وجود داشته است، گوشزد کردن موضوعاتی از این قبیل را برای مردم جامعه ضروری دانست. این کارگردان همچنین به افراد بیشتر از 50سال که فیلم او را میبینند، توصیه کرد بعد از تماشای جانان به آلبومهای خانوادگیشان رجوع کنند و ضمن مرور عشق و مهربانیای که در دوران زندگی خود تجربه کردهاند، به جوانان نیز این عشق و علاقه را آموزش دهند. بهنظر این کارگردان فیلمهایی چون فیلم او هیچ زمان شرایط مناسبی برای اکران ندارند: «در تجارت مافیایی که در سینمای ایران رخ میدهد، ساخت فیلمهایی چون «جانان» با هدف برگشت مالی، غلط است.» قدکچیان که فیلمش را سال94 ساخته است، علت اکران دیرهنگام آن را نیز وجود مافیا و باندبازیهایی که برای اکران فیلمهای پولساز رخ میدهد، بیان کرد.به گفته او تمام اعیاد و زمانهایی را که فیلمها میتوانند درخشش بیشتری داشته باشند، فیلمهای پولساز مصادره میکنند و مدیران فرهنگی و وزارت ارشاد نیز پشت این قضیه میایستند تا آخر سال، آماری از فروش هرچه بیشتر سینماها بدهند. او با اعتراض به چیدمان فیلمها گفت: همه فیلمها باید با تعادل در چرخه اکران قرار گیرند تا مخاطب میان سبکهای مختلفی چون فیلم کمدی، عشقی یا درام، حق انتخاب داشته باشد.
در حاشیه
این کارگردان با وجود معترض بودن به وضعیت این روزهای سینمای ایران، آینده سینمای ایران را با حضور فیلمسازان جوانی که فیلمهایی چون «مغزهای کوچک زنگزده» و «سرخپوست» را ساختهاند، درخشان دانست. به نظر او، این جوانان بسیار بااستعدادند و باید مراقبشان بود تا به هدر نروند. قدکچیان در این نشست، درباره انتخاب فیلم «در جستوجوی فریده» بهعنوان نماینده ایران در اسکار اظهار کرد: «در جستوجوی فریده» فیلم بسیار زیبایی است اما انتخاب آن برای اسکار غلط بود؛ چون این فیلم مستند است و سینمایی نیست. به نظر قدکچیان رقابت اشتباه میان دو فیلم «متری شیشونیم» و «قصرشیرین»، باعث انتخاب فیلم سومی شده است. در این نشست مژگان بیات، بازیگر نقش اول زن فیلم «جانان»، نیز حضور داشت. او در صحبتهای کوتاهی درباره علت حضورش در این فیلم گفت: جانان نسبتبه فیلمهایی که این روزها بهنوعی سیاهنمایی میکنند، فضایی متفاوت داشت و درواقع در ژانر فیلمهایی قرار میگرفت که عشق و دوست داشتن را نوید میدهند؛ به همین علت بازی در آن را پذیرفتم.