بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل طی ۲۰۰ روز بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد القسام: زمان برای آزادی اسرای صهیونیست رو به پایان است + فیلم روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است | بایدن هزینه آن را در انتخابات خواهد داد توماج صالحی به اعدام محکوم شد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است خودداری سفارت ایران در فرانسه از پیگرد قضایی فرد مهاجم پادشاه عربستان راهی بیمارستان شد پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا رئیسی مورد استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا قرار گرفت ایران و پاکستان در پایان سفر رئیس‌جمهور، بیانیه مشترک صادر کردند
سرخط خبرها

درباره «تیک‌تاک» اپلیکیشن محبوب چینی‌ها که نگرانی بزرگی را برای ترامپ به وجود آورده است

  • کد خبر: ۳۷۶۰۰
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
درباره «تیک‌تاک» اپلیکیشن محبوب چینی‌ها که نگرانی بزرگی را برای ترامپ به وجود آورده است
حالا به‌جز اختلافات تجاری بین چین و آمریکا و گمانه‌زنی‌های دولت آمریکا درباره شیوع ویروس کرونا از چین، اپلیکیشن «تیک‌تاک» هم چالش جدیدی را بین این ۲ کشور ایجاد کرده است. اپلیکیشنی که به‌سرعت توانست به گوشی‌های هوشمند راه پیدا کند و به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها به‌ویژه بین نوجوان‌ها تبدیل شود.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ حالا به‌جز اختلافات تجاری بین چین و آمریکا و گمانه‌زنی‌های دولت آمریکا درباره شیوع ویروس کرونا از چین، اپلیکیشن «تیک‌تاک» هم چالش جدیدی را بین این ۲ کشور ایجاد کرده است. اپلیکیشنی که به‌سرعت توانست به گوشی‌های هوشمند راه پیدا کند و به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها به‌ویژه بین نوجوان‌ها تبدیل شود.
 
اتفاقی که البته کاملا پیش‌بینی شده بود و با برخورداری از توانایی دسترسی به ۷۵ زبان دنیا، شاید جز این هم نباید از آن انتظار می‌رفت. این نرم‌افزار که در مالکیت یک شرکت چینی به‌نام «بایت‌دنس» قرار دارد، به کاربرانش اجازه بارگذاری ویدئو‌های کوتاهی را می‌دهد. ویدئو‌هایی که بار بیشتر آن‌ها موزیک و رقص و لب‌خوانی است و سازنده بیشتر آن‌ها جوان‌ها و نوجوان‌های زیر ۲۰ سال سن هستند.
 
«تیک‌تاک» البته سن قانونی ۱۳ سال را برای کاربرانش در نظر گرفته، اما با این حال، هستند کسانی که سنشان کمتر از این حد قانونی است. مشکلی که صدای خیلی از والدین را هم درآورده است و شرکت هم فعلا برای مقابله با آن راه‌حلی ندارد.
 
برخی اینفلوئنسر‌های پرطرف‌دار در این شبکه اجتماعی گاهی بیشتر از ۳۰ میلیون دنبال‌کننده هم دارند. به‌نظر می‌رسد «تیک‌تاک» بیشتر از یک میلیارد کاربر در جهان داشته باشد. این عدد فقط در آمریکا حدود ۸۰ میلیون است. یکی دیگر از امکانات جذابی که این نرم‌افزار به کاربران خود داده، امکان استفاده از پخش زنده ویژه افرادی است که بیشتر از ۱۰۰۰ دنبال‌کننده داشته باشند.
 
جالب‌تر، اما اینجاست که اینفولئنسر‌ها در قبال وعده‌هایی مثل اینکه شماره تلفن شخصی خودشان را در اختیار طرف‌دارانشان قرار می‌دهند، از آن‌ها درخواست پول می‌کنند. پولی که خیلی راحت می‌تواند با قول وقرار‌هایی که با افراد کم‌سن‌وسال می‌گذارند، به دست بیاید و در نهایت حدود نیمی از آن هم به جیب خود شرکت سازنده برود. این رسم هدیه‌دادن و پول‌دادن از خود چین شروع شد، یعنی جایی که مقر اصلی شرکت و صاحب «تیک‌تاک» در آن قرار دارد.


ترامپ از «تیک‌تاک» می‌ترسد؟

نفوذ ناگهانی «تیک‌تاک» خیلی زود آمریکا را به واکنش واداشت. آمریکا معتقد بود «تیک‌تاک» و سایر شرکت‌های چینی اطلاعات خود را در اختیار نهاد‌های اطلاعاتی دولت چین قرار می‌دهند که البته دولت چین و این شرکت این اتهام را رد کردند.
 
با این حال، آمریکا این شرکت را ۷/۵ میلیون دلار به‌اتهام جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان زیر ۱۳ سال بدون رضایت والدینشان جریمه کرده است. پس از این بلبشو‌ها «بایت‌دنس» اعلام کرد که حاضر است زیرمجموعه خود را به آمریکا واگذار کند که دولت آمریکا هم از آن استقبال کرد. تا اینجای کار اسم شرکت مایکروسافت به‌عنوان یکی از خریداران احتمالی «تیک‌تاک» مطرح شده است.
 
ترامپ هم تلفنی با مدیر این شرکت صحبت کرده و گفته است که اگر یک شرکت آمریکایی این نرم‌افزار را بخرد، باید بخشی از عایدی آن به دولت برسد. ترامپ البته با گذاشتن محدودیت زمانی، فشار بیشتری را به صاحبان چینی «تیک‌تاک» وارد و اعلام کرده است تا پانزدهمین روز از ماه سپتامبر امسال باید قضیه واگذاری این اپلیکیشن حل‌وفصل شود، در غیر این صورت استفاده از آن را ممنوع خواهد کرد. نکته‌ای که با حدود ۸۰ میلیون کاربر آمریکایی قطعا به‌ضرر چین و شرکت مربوط تمام خواهد شد و باتوجه‌به پیشنهاد خود «بایت‌دنس»، به‌نظر اتفاق دور از ذهنی نباشد.
 
البته نگرانی برای افشای اطلاعات کاربران آمریکایی این نرم‌افزار علت اصلی این مقابله‌به‌مثل جدی دولت آمریکا نیست. «تیک‌تاک» نگرانی بزرگ‌تری را هم برای ترامپ به‌وجود آورده و آن ترس از ضربه‌خوردن به وجهه اجتماعی رئیس‌جمهوری یا به عبارت ساده‌تر آبروریزی‌هایی است که می‌تواند به‌واسطه این نرم‌افزار برایش رقم بخورد، آن هم درست در روز‌هایی که دارد تمام تلاشش را می‌کند تا بتواند برای دوره بعد هم همچنان در موضع قدرتش باقی بماند. بعد اینکه ترامپ در نخستین گردهمایی انتخاباتی‌اش بعد از شیوع کرونا پشت تریبون قرار گرفت و با استقبال کم و غیرقابل انتظار و صندلی‌های خالی روبه‌رو شد.
 
فعالان سیاسی شبکه‌های اجتماعی بیان کردند که «تیک‌تاک» باعث شده است بخشی از محل سخنرانی او در شهر تولسا در ایالت اکلاهما خالی بماند و او این‌چنین بازیچه دست کاربران «تیک‌تاک» قرار بگیرد. الکساندریا اکاسیو کورتز، نماینده دمکرات کنگره آمریکا، نیز دراین‌باره گفت تعداد زیادی از درخواست‌های بلیت برای رزرو جا در سخنرانی ترامپ از سوی کاربران این نرم‌افزار فرستاده شده بود، افرادی که ابدا قصد شرکت در آن برنامه تبلیغاتی انتخابات ترامپ را نداشتند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->