گیلاس ۲۰ هزار تومان گرانتر شد | قیمت امروز میوه در مشهد (۲ مرداد ۱۴۰۳) گمرک: ۱۰ هزار خودرو طی ۴ ماه وارد کشور شد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیک‌سایی ۳۰۰ مگاواتی با همکاری مشترکین در شرکت توزیع برق خراسان رضوی اعلام نرخ‌نامه جدید خدمات دوخت اتحادیه خیاطان مردانه و تولیدکنندگان پوشاک مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی افزایش پروازهای ایام اربعین در مشهد گوشی‌های سامسونگ و شیائومی در مشهد چند؟ (۱ مرداد ۱۴۰۳) هنوز قیمت بلیت‌های اتوبوس در مشهد برای اربعین اعلام نشده است نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی چه‌زمانی اعلام می‌شود؟ کاهش قیمت نسبتاً شدید خودرو‌های خارجی (یکم مرداد ۱۴۰۳) توزیع ۵ هزار تُن جو حمایتی ویژه دام بین عشایر خراسان‌رضوی طی ۳ ماه نخست امسال ریزش قیمت خودرو‌های داخلی (یکم مرداد ۱۴۰۳) | افت ۰.۵ تا ۲ درصدی قیمت‌ها آرامش پس از طوفان | گزارش وضعیت بازار سهام (دوشنبه، یکم مرداد ۱۴۰۳) ایجاد اشتغال برای ۳۹۲ نفر توسط تعاونی‌های جدیدالتاسیس خراسان رضوی از ابتدای سال ۱۴۰۳ طلا در مشهد ۵۰ هزار تومان ارزان شد (یکم مرداد ۱۴۰۳) واکنش بازار‌های مالی به کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چه بود؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) مبلغ جدید جریمه پوشش پلاک خودرو چقدر است؟ الحاق چهار هکتار زمین به شهرستان کلات در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن توزیع روزانه گوشت مرغ ارزان‌تر از سطح کشور، در مشهد | جوجه‌ریزی در مرغداری‌های مشهد ۲۸ درصد افزایش یافت دلار بازار آزاد اولین روز مرداد ۱۴۰۳ را در کانال ۵۸ هزار تومان آغاز کرد | قیمت امروز طلا، سکه، ارز و بیت کوین پایان مطالعات مدیریت مناطق بیابانی سرخس در سطح ۲۱۰ هزار هکتار ۸ پیشنهاد بخش خصوصی خراسان رضوی به رئیس جمهور  اتصال مشاوران املاک به سامانه ثبت الکترونیک اسناد تا ۱۵ مرداد واریز وام دولتی تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان بدون ضامن | شرایط دریافت وام چیست؟ میوه امروز در مشهد چند؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) جانشین پراید از پاکستان می‌آید + قیمت و تصویر ضرورت بازنگری مالیات بر دخانیات | نرخ مالیات خرده‌فروشی کمتر از استاندارد جهانی
سرخط خبرها

از شایعه تا واقعیت خروج فولاد از بورس کالا

  • کد خبر: ۳۷۶۴۶
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
از شایعه تا واقعیت خروج فولاد از بورس کالا
اگرچه قیمت میلگرد در بازار آزاد بعد از یک جهش تا ۱۲ هزار تومان رام شده، اما بازار فولاد (شامل ورق و مقاطع و اسلب) هنوز آرام نیست و سیاست دولت هم برای مدیریت این وضعیت، تناقض آمیز و غیرشفاف است.

گروه اقتصاد | شهرآرانیوز، اگرچه قیمت میلگرد در بازار آزاد بعد از یک جهش تا ۱۲ هزار تومان رام شده، اما بازار فولاد (شامل ورق و مقاطع و اسلب) هنوز آرام نیست و سیاست دولت هم برای مدیریت این وضعیت، تناقض آمیز و غیرشفاف است.

 

بعد از ۲ هفته رفت و آمد‌ها و جلسات ادامه دارد و معاون قضایی دادستان با حضور در تلویزیون ضمن انتقاد از بی‌تدبیری در این خصوص تصریح کرد که فولاد برای سفره مردم مهم است و اگر سقف قیمتی حذف و رقابت ایجاد شود تلاطم کاهش می‌یابد.

 

با این حال دولت باز هم با ارسال نامه‌هایی تحکم آمیز از شرکت‌ها خواست در همین شرایط غیرشفاف و رانت آلود عرضه‌ها را افزایش دهند. اصل مشکل بازار محصولات آهن و فولاد قیمت‌گذاری دستوری و تعیین سهمیه غیرشفاف است.

 

به این ترتیب که شرکت‌های تولیدکننده مجبورند محصول را به قیمت‌های تکلیفی در بورس کالا عرضه کنند که خیلی پایین‌تر از قیمت بازار است. پایگاه اقتصادانلاین با اشاره به قیمت ۵۴۰۰ تومانی فروش اسلب توسط دو شرکت فولاد هرمزگان و خوزستان در ۴ ماهه اول امسال و اختلاف فاحش با قیمت ۱۲ هزار تومانی محصولات حاصله (ورق) میزان رانت توزیع شده را حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان محاسبه کرده است.

 

این رقم فقط برای ۴ ماهه ابتدایی امسال و فقط برای سلب تولیدی این دو شرکت است. درباره سایر محصولات نیز شرایط مشابه است. در این شرایط، کسانی که بتوانند سهمیه خرید از بورس کالا را کسب کنند، صاحب یک رانت عظیم خواهند شد.

 

طبیعتا باید افراد و شرکت‌های مصرف کننده واقعی بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری این سهمیه را دریافت کنند.

اما عمرانی نماینده قضایی دادستان اعلام کرد که: «حدود ۵۰۰ مشتری فولاد را در بورس می‌شناسیم و می‌دانم کسانی هستند که اصلاً حرفه آنان فولاد نیست و افراد معروف سرشناسی هستند».


وی با اشاره به اینکه فولاد از سکه مهمتر است و بر سفره مردم بسیار تاثیر دارد به افزایش قیمت بسته بندی محصولات غذایی (مثل رب)، لوازم خانگی، خودرو، مسکن و … در اثر تلاطم بازار فولاد اشاره کرد و افزود: به اینکه همه تمرکز ما روی سکه است، اما امروز فولاد به جای استفاده در تولید نقش کالای سرمایه‌ای را بازی می‌کند.

 

خروج محصولات فولادی از بورس کالا شایعه است

حجت‌الله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اعلام کرد: خروج محصولات فولادی از بورس کالا شایعه است و چنین چیزی وجود ندارد و مستند نیست.

 

به گفته او؛ اینکه در هفته‌های اخیر تعادل میزان عرضه و تقاضای محصولات میانی و نهایی فولادی در بورس کالا تا حدودی برهم خورده، مسبب بروز آشفتگی در بازار فولاد شده، که این موضوع هم به بازار محصولات بالا‌دستی با محوریت شمش فولاد و هم به محصولات پایین‌دستی نظیر میلگرد و تیرآهن سرایت کرده و تاثیر محسوسی بر قیمت‌های این بازار‌ها برجای گذاشته است.

 

این موارد نابسامانی‌هایی است که در این صنعت روی داده است. بخش عمده این موارد به نظارت‌های صورت گرفته مربوط است. اکنون به دلیل تکانه‌های ارزی بی‌سابقه و افزایش بهای آزاد و نیمایی آن خیلی از صنایع بالادستی و حتی برخی از صنایع پایین‌دستی تمایل زیادی به صادرات محصولات تولیدی خود دارند، زیرا این فواصل قیمتی جذابیت‌های صادراتی بی‌شماری را برای آن‌ها ترسیم می‌کند.

 

از آنجا که در برخی موارد نبود کنترل‌های دقیق‌تر دیده می‌شود، در کنار عدم اهتمام برخی از صادرکنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات محصول خود به داخل، زمینه‌های بروز چنین نابسامانی‌هایی ایجاد می‌شود که البته با مدیریت صحیح و شناسایی دقیق تقاضای داخلی وبا تمرکز بر تغذیه نیاز داخلی می‌تواند به سمت و سویی هدایت شود که از قوت گرفتن چنین شایعاتی جلوگیری به‌عمل آید.

 

خروج فولاد از بورس چقدر واقعیت دارد؟

۵ مرداد خبری در کانال‌های بورسی مبنی بر خروج فولاد از بورس کالا منتشر شد که پس از چند ساعت از سوی فعالان این حوزه تکذیب شد.


روز ۵ مرداد خبری در کانال‌های بورسی منتشر شد که رئیس‌جمهوری دستور خروج معاملات محصولات فولادی از بورس کالا را صادر کرده است که بر اساس آن خرید فروش هر گونه فولاد و محصولات مشتقه آن در بورس کالا ممنوع و معاملات این فلز در بازار آزاد انجام شود. اما مدتی بعد بهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد نه تنها تاکنون چنین دستوری به ما ابلاغ نشده بلکه حتی سیاستگذاران کلان به دنبال افزایش فروش محصولات فولادی در بورس کالا هستند.

 

اگر چه این خبر در خصوص معاملات فولاد در بورس کالا بود، اما بسیاری از معامله‌گران تازه وارد بورس این خبر را معادل خروج نماد «فولاد» از بورس سهام تلقی کردند و به صف فروش این نماد در معاملات روز‌های گذشته پیوستند.


البته در ادامه همان روز خبرگزاری‌ها از جلسه نهاد ریاست‌جمهوری با موضوع تنظیم بازار فولاد خبر داد و اعلام کرد این جلسه پیرو دستور رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و به منظور ایجاد ثبات در بازار فولاد صورت گرفته است. صحبت‌های امیدوارکننده حسن روحانی در نشست تولیدکنندگان و فعالان صنعت پتروشیمی و فولاد نیز تاییدی بر این موضوع بود که این خبر شایعه‌ای بیش نبوده است.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->