٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جهیزیه به چه کسی تعلق دارد؟

  • کد خبر: ۳۸۲۳۹
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
  • ۲
جهیزیه به چه کسی تعلق دارد؟
اموالی که زن با خودش به خانه شوهرش می‌برد تحت عنوان جهیزیه شناخته می‌شوند و زن می‌تواند در اموال خود هر تصرفی که خواست، داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس عرف و سنت زوجه در ابتدای زندگی مشترک بخشی از وسایل مورد نیاز زندگی را تحت عنوان جهزیه تهیه می‌کند و به خانه شوهرش می‌برد و بر اساس قانون او می‌تواند در نبود شوهرش اثاثیه یا همان جهیزیه را طلب کند.

این اموال که زن با خودش به خانه شوهرش می‌برد تحت عنوان جهیزیه شناخته می‌شوند و زن می‌تواند در اموال خود هر تصرفی که خواست، داشته باشد.

اما برای پس گرفتن جهیزیه یکی از راه‌های قانونی نوشتن سیاهه است البته فاکتور اموال خریداری‌شده به نام زوجه هم یکی دیگر از راه‌های پس گرفتن جهیزیه است.

البته مادامی که شوهر این سیاهه اموال را امضا نکند و دو نفر به عنوان شاهد زیر آن سیاهه را امضا نکرده باشند، این سیاهه اعتباری ندارد.

پس از آن که شوهر و آن دو شاهد، زیر سیاهه جهیزیه را امضا کردند، این سیاهه حالت سند عادی پیدا می‌کند که در زمان بروز اختلاف می‌تواند برای اثبات ادعای زن به کمک او بیاید.

در مورد کسانی که هیچ یک از این موارد یعنی سیاهه و فاکتور را در اختیار نداشته باشند، اموال اختصاصی مرد به زوج و اموال اختصاصی زن به زوجه داده می‌شود و اگر برای اموال مشترک، مدرکی وجود نداشته باشد، این اموال به صورت مشترک میان زن و مرد تقسیم می‌شود.

جهیزیه به عنوان «امانت» در اختیار مرد قرار می‌گیرد. اگر مرد در استفاده از این وسایل، به طور عمدی به آن‌ها آسیب رسانده یا آن‌ها را بشکند، همسر وی می‌تواند با مراجعه به دادسرا و طرح شکایت، از وی شکایت کیفری کند.

البته در صورت فوت زوجه، اموالی که از او بر جا می‌ماند به میزان سهم‌الارث به ورثه‌اش تعلق می‌گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ارزو
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
0
0
سلام من دختری بیست ساله ازمشهدهستم دوساله توعقدم پدرومادرم طلاق گرفتن مادرتوانایی تهیه جهیزیمونداره توعقدباردارشدم الان بچم دوماهشه توروخداکمکم کنین شماروب امام رضاقسم دستموبگیرین خیلی سخته سرافکنده باشی جلوخانواده همسرت شوهرم همش بخاطرجهیزیم تحقیرم میکنه و سرکوفت میزنه خداالاهی هیچکسو بیکس وبی پشتوپناه نکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
0
0
سلام من بابام مریض نمی تونه بره سر کار شوهرم دعوا می کنه میگه عروسی کنم من جهیزیه ندارم تو خدا کمک کنید برای من
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->