افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‎‌خودرو در بازار امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گشایش اقتصادی با ورود نفت به بازی بورس؟!

  • کد خبر: ۳۸۴۳۴
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
گشایش اقتصادی با ورود نفت به بازی بورس؟!
رئیس سابق کمیته قرارداد‌های جدید نفتی درباره طرح گشایش اقتصادی دولت بیان کرد: در این پروژه بورس هم وارد بازی جدیدی می‌شود، اکنون دنیا به‌شدت روی نفت معامله می‌کند. ساختار این تئوری اوراق نفتی این است که شرکت ملی نفت و وزارت نفت باید برای تبعات همه ابعاد قضیه، چه قیمت و چه بازپرداخت و سود و مالیات تضمین بدهند.
به گزارش شهرآرانیوز، سیدمهدی حسینی، درباره پیشنهاد انتشار اوراق مشارکت نفتی اظهار داشت: بنده ایده‌ای در رابطه با چگونگی تامین پروژه‌های نفتی مطرح کردم که مورد استقبال قرار گرفت و البته همزمان با موضوعی در همین رابطه شد که در دولت نیز مرود بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: بهرحال دولت دچار کمبود درآمد است، زیرا ما نمی‌توانیم نفت را صادر کنیم، البته صادرات پتروشیمی، صنایع معدنی و فولاد داریم، اما پول و درآمد بزرگ مربوط به نفت بوده که آنگونه که باید صادر نمی‌شود، ما اکنون مشکلات مالی زیادی داریم که آثار آن را در فضای اقتصادی کشور می‌بینیم. از طرفی همسایگان، کشور‌های نفتی عضو اوپک، اورپا و امریکا در دریای شمال، نفت‌شیل، قزاق‌ها در شمال، عراق در غرب در بالادست و پایین‌دست در حال توسعه و بالا بردن ظرفیت هستند، چراکه ظرفیت تولید است که حرف آخر را در بازار انرژی می‌زند. اما نقش ما مرتب کوچک‌تر شده، روزی ما نفر اول اوپک بودیم، سپس دوم شدیم، اکنون هم رتبه‌ای در این سازمان نداریم، این بدان معنا است که به لحاظ اقتصادی و جایگاه انرژی ضعیف می‌شویم که ممکن است مسائل امنیتی هم بدنبال داشته باشد.

رئیس سابق کمیته قرارداد‌های جدید نفتی درخصوص طرح گشایش اقتصادی دولت گفت: در این پروژه بورس هم وارد بازی جدیدی می‌شود، اکنون دنیا بشدت روی نفت معامله می‌کند. ساختار این تئوری اوراق نفتی این است که شرکت ملی نفت و وزارت نفت باید تبعات همه ابعاد قضیه، چه قیمت و چه بازپرداخت و سود و مالیات تضمین بدهند.

دنیا روی نفت معامله می‌کند

این کارشناسی حوزه انرژی یادآور شد: بنده ۱۲ سال قبل در اجلاس اوپک از رئیس بورس نیویورک؛ نایمکس در مورد میزان معاملات کاغذی نفت سوال کردم، پاسخ او ۱۰۰ میلیون بشکه در روز بود و این در حالی است که میزان مصرف آن روز دنیا ۸۰ میلیون بشکه و حداکثر ۹۰ میلیون بشکه بود. دلیل آن، این بود که پول‌ها را جذب می‌کنند و ایجاد رونق اقتصادی می‌کنند. غیر از نیویورک، بورس لندن، شیکاگو، هلسینکی، توکیو و کره جنوبی هم معاملات کاغذی دارند، ما که پشتوانه هم داریم، می‌توانیم با این مجموعه اقدامات از بالادست نفت شروع کنیم، اگر در هر یک از پروژه‌ها پول داشته باشیم و یک یا دو سال روی پروژه کار کنیم به درآمد می‌رسیم و از از آن محل آن درآمد بقیه پروژه را جلو می‌بریم، تزریق اولیه و یا EARLY PRODUCTION چیزی است که ما نیاز داریم، از آن پس خود طرح بخش زیادی از درآمد را تامین می‌کند. در پایین‌دست نیز پروژه‌های اولویت‌دار باید جلو برود.

اصل و سود پول مردم تضمین می‌شود

وی ادامه داد: ساختار این تئوری اوراق نفتی این است که شرکت ملی نفت و وزارت نفت باید تبعات همه ابعاد قضیه، چه قیمت و چه بازپرداخت و سود و مالیات تضمین بدهند، تئوری این است که نفت را به قیمت روز ارز نیمایی قیمت‌گذاری کنند، مثلا اگر امروز نفت ۴۰ دلار است و دلار نیمایی ۲۰ هزار تومان، یک بشکه نفت ۸۰۰ هزار تومان می‌شود، ما باید کف ۸۰۰ هزار تومان را برای خریدار نفت کاغذی تضمین کنیم تا ضرر نکند، کف قیمت کافی نیست، سود باید باشد قیمت نفت هم آهسته‌آهسته به نفع خریدار بالا می‌رود، بنابراین در حقیقت مردم از طریق بورس انرژی وارد معاملات نفتی البته به صورت کاغذی شده‌اند، اگر کسی هم بخواهد امکان واگذاری و قابل خرید و فروش باشد که این رویه خود منجر به رونق شده و به افراد در کار مالی انعطاف می‌دهد.

تداوم تحریم و عملکرد نادرست؛ گره‌های احتمالی

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده این بود که از دولت از سود مالیات نگیرد تا کار راه افتاده و جلو برود این چارچوب اصلی اوراق است، اما اینکه اوراق چند بشکه‌ای باشد باید دوباره بررسی و تعیین شود، تنها مشکلی که ممکن است ایجاد شود دو چیز است، یکی اینکه تحریم‌ها طول بکشد، البته فرض بر این است در امریکا اتفاقاتی می‌افتد، جوبایدن بر سر کار می‌آید و به گفته او مسئله تحریم ایران جمع می‌شود یا شکل دیگری پیدا می‌کند، ایراد احتمالی دوم اینکه عملکرد ما درست نباشد و علیرغم فکر خوب کار بخوبی اجرا نشود. اما اگر خوب پیش برود امیدواریم فضای جدیدی در داخل باز شود، حال که خودمان می‌خواهیم طرح‌ها را اجرا کرده و به لحاظ مالی به داخل متکی باشیم، باید آن را به جایی برسانیم.

رئیس سابق کمیته قرارداد‌های جدید نفتی درخصوص طرح گشایش اقتصادی دولت گفت: در این پروژه بورس هم وارد بازی جدیدی می‌شود، اکنون دنیا بشدت روی نفت معامله می‌کند. ساختار این تئوری اوراق نفتی این است که شرکت ملی نفت و وزارت نفت باید تبعات همه ابعاد قضیه، چه قیمت و چه بازپرداخت و سود و مالیات تضمین بدهند.

حجم معاملات چقدر است؟

این کارشناس نفت در ادامه درباره حجم سرمایه‌گذاری گفت: اوراق باید در احجام مختلف امکان انتشار داشته باشد، می‌تواند از ۵ بشکه تا هزاران بشکه باشد، فعلا مشخص نیست بورس چه برنامه‌ای دارد، باید در شورای عالی بورس هم تصویب شود. البته شورای فقهی ایرادی به آن وارد نکرد و برای اینکه ارز دچار حباب نشود بانک‌های سرمایه‌گذار می‌توانند بازیگردان قضیه باشند.
 
منبع: ایلنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->